Jump to content

Tråden for Perkins 4.108


I.E

Recommended Posts

Godmorgon,

 

jag har en lite äldre 4.108. Du frågade i en tidigare tråd om hur man kan få tag i en startmotor för denna maskinen. Läste du mitt svar och hur går det för dig med startmotorn? Är det något annat du vill veta om 4.108:an?

 

M.v.h.

Persson

<{POST_SNAPBACK}>

Persson,

 

Givetsvis läste jag ditt svar och jo jag har fått tag i en startmotor som är begagnad. En ny kostade 4700 sek vilket jag tycker är mycket om jag inte är 100 % säker på att det är startmotorn som orsakar grundproblemet = ibalnd svårtstartad motor.

 

Återkommer med en del frågor, tack för hjälpen ! / Dan

Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar !

 

Nu när ni är ett gäng som har erfarenhet av Perkins 4.108 undrar jag hur bra era motorer startar då det är kallt respektive varmt klimat ? Glöder ni ( och isåfall hur ) motorn ? Hur länge får startmotorn jobba innan motorn startar ? Vad har ni för starbatteri ? I vilket läge är gasreglaget då ni startar motorn ?

 

Många frågor och anledningen till dessa är att min motor är svår att dra igång trots att komressionen är bra. Ingen luft finns i diesel systemet och motorn går perfekt när den väl startat. Vet inte om jag gör något fel, vet bara att det inte kan vara rimligt att det skall ta ca 2 minuter att få igång motorn !?

 

Min startmotor kan kanske vara ett problem eftersom den som sagt inte alltid verkar ge tillräckligt varvtal. Det är lite svårt att beskriva vilket varvtal den har utan att lägga in en ljudfil men det hörs lite seg då den drar runt. Skall kolla hur många varv/minut svänghjulet går runt då startmotorn jobbar ( om det nu praktiskt är möjligt ).

 

mvh / Dan

Link to post
Share on other sites

Har en 4.108 i min båt.Det er en 80 mod? Starter slik i kaldt vær: Gløder 20 sek ,start med full gass,ettergløder mens starteren går,å litt etter at motoren har startet.Byttet til ny lucas starter i fjor.Dyr men god,kr 5000.- !Det virker som den nye starteren drar motoren raskere rundt,den ble i hvertfall mer startvillig !

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme maskin, fra 1975, aldri problem av noe slag.

 

På sommerstid, gløder jeg 3-4 sekunder, såfremt ikke maskinen har vært i drift tidligere samme dag.

 

Nå på vinterstid (ca. 10 grader i motorrom) bruker jeg ca 5 sekunder på gløding.

 

Maskinen starter umiddelbart.

 

Jeg bruker 90amp startbatteri.

 

Mulig du bør ta en kompresjonstest på ventilene i og med at du føler den ikke drar ordentlig.

 

Har du pratet med gutta på Universal Diesel? Jeg er overbevist om at de kan hjelpe deg. Jeg har stilt spørsmål der et par ganger tidligere og fått bra og raske svar.

Link to post
Share on other sites

Hei...

 

Min far har samme motor i sin båt, den var tung å starte og måtte glødes en masse for å gå. Motoren hans ble heloverhalt slik at motoren gav en bedre komperasjon. Dette hjalp mye men gubben var fortsatt ikke fornøyd så dieselpumpen ble tatt ut og sendt til heloverhaling. Når den igjen ble montert inn var ingen ting til å kjenne igjen og motoren startes på den samme måten som Perlen beskriver.

 

Hele dette kosta ganske mye men har har nå en motor som han stoler helt og fullt på.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Steinar,

 

Om du bara glöder 3-5 sekunder känns det som du kanske inte ens får hjälp av din glödning ? Du har väl en glödning som värmer insugsluften till motorn ?

 

/ Dan

<{POST_SNAPBACK}>

For å si det slik : dersom jeg ikke gløder noe, starter heller ikke maskinen. Jeg synes selv det er svært kort glødetid, men slik var også forrige båten (marinisert Nissan diesel) etter at jeg renset det som kunne renses osv.

 

Viser forøvrig til Hebbes svar, og tillegger at dieselpumpen er byttet etter at maskinen ble satt i og antar det ikke er så alt for lenge siden, da den gamle pumpen lå i båten ved kjøp.....

Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar !

 

Nu när ni är ett gäng som har erfarenhet av Perkins 4.108 undrar jag hur bra era motorer startar då det är kallt respektive varmt klimat ? Glöder ni ( och isåfall hur ) motorn ? Hur länge får startmotorn jobba innan motorn startar ? Vad har ni för starbatteri ? I vilket läge är gasreglaget då ni startar motorn ?

 

Många frågor och anledningen till dessa är att min motor är svår att dra igång trots att komressionen är bra. Ingen luft finns i diesel systemet och motorn går perfekt när den väl startat. Vet inte om jag gör något fel, vet bara att det inte kan vara rimligt att det skall ta ca 2 minuter att få igång motorn !?

 

Min startmotor kan kanske vara ett problem eftersom den som sagt inte alltid verkar ge tillräckligt varvtal. Det är lite svårt att beskriva vilket varvtal den har utan att lägga in en ljudfil men det hörs lite seg då den drar runt. Skall kolla hur många varv/minut svänghjulet går runt då startmotorn jobbar ( om det nu praktiskt är möjligt ).

 

mvh / Dan

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei.

 

På motoren din blir forbrenningsluften forvarmet i innsugsmanofoilen.

Symtomene kan tyde att luften ikkje får denne forvarminga.

For å kontrollere att denne forvarminga er ok kan du ta av innsugsrøret som står nedpå manofoilen

Du tar så og vrider tenningsnøkkelen i pos. glødning. Holder den der i 10-15 sek. vrid den så videre til start, Det skal då brenne en liten flamme i manofoilen. Det som skjer er att når du kjører motoren på starteren leverer do. forpumpa diesel til en dyse som står i innsugsmanofoilen og denne dieselen blir antent av av glødepluggen som ligg der. Eg hadde ein slik motor tidligere og hadde lite problemer med denne "glødninga" Som regel så startet motoren etter max 5 sek. Eg brukte vel ca 1/4 gasspådrag.

Eg kan ikkje huske att det var noko spesiell problemer om vinteren.

 

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Sjekk batterikabler, kabelsko- mål med et digitalt voltmeter om du får spenningsfall mellom starter og batteri. Mål både pos. og negativ side. Starteren kan ha slitasje slik at den går tregt og da for lite omdreining på motoren.Får du varme på glødepluggen i innsuget? Ventilklaringen på motoren kan være feil- d.v.s ingen klaring på ventiler som igjen gjør sylinderlekkasje,(klaringen skal være 0,30 mm,kald motor både innsug og ex.) Den blir da vanskelig å stare kald, men ok når den er varm. Ellers gi den litt gasspådrag når du drar nøkkel til startposisjonen. Du kan ha lekkasje i fødepumpa ( pumpa sitter på høyre side under innsugmanifoilen) som gjør at det renner tilbake diesel fra systemet. Du må da dra motoren på selvstarter en stund før der er nok diesel igjen. På fødepumpa er der en hendel på undersiden som du bruker å pumpe diesel med når systemet luftes. Den pumper du diesel med før start uten å løsne noen lufteskruer, prøv da om det går bedre med startforsøket. Før jeg hadde bestilt en starter så hadde jeg tatt andre ting først. Kom gjerne tilbake hvis du har flere spørsmål, evt. om vi tar dette på mail, litt systemmatisk. For å finne turtallet på motoren ved start så kan du kjøpe en turtallsmåler på Biltema som koster NOK ca.400,- vare nr:15-282 Den kan brukes til bl.a å kalibrere turteller som bruker W uttaket på dynamoen som triggepuls.

 

mvh/ Sven Arild

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det är inte utan att man blir något frustrerad...

 

Laddade upp start batteriet med en extern laddare igår. Motorn gick igång ganska direkt eftersom varvtalet på startmotorn var relativt högt. I dag var jag nere och provade igen. Denna gången gick det inte alls, vet inte riktigt vad det beror på men startmotorn betedde sig precis som om batteriet var slut trots att det var fulladdat ( 12,72 V i polspänning / 1,30 syravikt ) ?! Igår startade jag med nästintill inget gaspådrag, idag provade jag med halvgas och motorn orkarde knappt dra runt.

 

Om jag startar med fullgas orkar startmotorn knappt dra runt motorn alls oavsett hur fulladdat batteriet är. Vad jag har hört startar en diesel bäst då man startar med fullgas, helt omöjligt på min eftersom startmotorn då knappt går runt. Det verkar precis som om startmotorn inte orkar dra runt då det finns diesel i cylindrarna. Ökar kompressionen ( = ökat motstånd för startmotorn ? ) då cylindrarna får gott om diesel eller varför orkar annars inte startmotorn dra runt vid fullgas ?

 

Startmotorn jag har har följande markeringar:

 

LUCAS

 

26103F 4 68

 

M45G 12V

 

Säger detta er något om åldern på startmotorn ?

 

mvh /Dan

Link to post
Share on other sites

Hva med å prøve et annet batteri et par dager for å se hvordan motoren starter da. Slik du beskriver det har du et dårlig startbatteri...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ingen dum ide, snakket netopp med en bekjent som hadde samme problem, lading, syrevekt og vilespenning ok, men starteren ville ikke. Nytt batteri og alt ok.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du må gjennomgå punktene på innlegg 17. Det at du fikk startet bra den ene dagen for deretter dårlig dag 2 kan rett og slett være en kombinasjon med dårlig kontakt samt fødepumpa som begynner å slite en del.

 

Tenkte først at det måtte være batteriet, men som du sier, så har du byttet denne og vi kan vel eliminere denne løsning....

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Dan

 

Nå skal du prøve følgende: Ta et oppladet batteri, koble til et hjelpestartkabelsett til startmotoren.Sort kabel til huset (godset) på starteren,ikke på motorblokka. Rød kabel til starters plusspol og mot batteriets plusspol- få skikkelig forbindelse. Prøv nå å starte, hvis det går så har du sannsynligvis en dårlig forbindelse mellom starter og motorblokk. Du får en overgangsmotstand som kveler startstrømmen til starteren. Kan nesten virke som om du kan ha et slikt problem. Hjalp en båteier i sommer som ikke fikk start på en Sabb 2 syl motor. Det viste seg at der var dårlig kontakt mellom starter og motorblokk. Minusterminalen fra batteriet lå her innfestet i motorblokka. Det er utrolig viktig at alle treminaler er reine og skikkelig tilskrudd. Husk også minus siden fra batteriet, den er like viktig som plussiden. Du kan ikke like lett finne et slikt problem bare med bruk av et ohmmeter. Har du kun et lite punkt (lite tverrsnitt) hvor der er kontakt så vil allikevel startstrømmen få problemer i slike punkt. Ikke gi deg ennå, så lenge du kan gjøre dette selv så er det fremdeles litt igjen til en ny starter.

 

Sven Arild

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har en P 4.108 i min snekke. Når jeg kjøpte båten var den tungstartet som du beskriver. Glødet lenge, men det var litt jobbing med den før den startet.

 

Jeg overhalte dyser, men dette hjalp lite. Det var først da diesel pumpen røk og den måtte repareres jeg klarte å lokalisere hvorfor den startet så tungt. Det viste seg at tenningen på diesel pumpen var feil. Han som hadde montert inn diesel pumpen forrige gang hadde montert den inn et tannhjul feil på registeret.

 

Motoren startet nå på første forsøk uten gløding i 20 grader (fullt gass pådrag). Må gløde litt hvis motoren har stått lenge.

 

Håper du kommer til bunns i problemet ditt!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har selv 4108 og merket enomr forskjell før da jeg hadde et dårlig start batteri, var ok men ikke full ladet(dynamo ladet feil). Skiftet dynamo. Har nå to banker en på 110ah og en på 220ah. Når jeg starter med 220ah så er det som og starte en rakett! Gamle startmotoren fra 1978 går som en kule!

 

Så tror gjerne på at det kan ligge noe tull i kontaktene eller batteriet.

 

Mvh

Sabeltann

Som skal starte perkinsen imorgen for en liten tur på fjorden om været tillalter det!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...