Jump to content

Syrefaste rør

bliss X

Recommended Posts

Hei noen her som har erfaring,eller vet hvordan man bøyer syrefaste rør?er str.pulpit tror det er25mm..har hørt noen si at en skal fylle røret med sand..men vil gjerne høre noen med erfaring.etc..skal helst ikke bli knekk :confused:..prøver å lage en slags targa,som jeg kan ha topplanterne i osv..skal være to rør side om side..artig med prosjekter :sailing:

Har også hørt noen snakke om å fylle rørene med sand først for å

unngå knekk. Men tror nok syrefaste rør i 25 mm dia er såpass vanskelige

å bøye, at dersom du ikke ønsker knekk e.l. på de så er dette en oppgave

for profesjonelle. Bor du i Oslo-området kan jeg anbefale deg Hamy-Sveis

på Oksenøya - Utrolig velvillige og behjelpelige

Lykke til

Hej på er!

Det her med sand er nog riktigt, men så gjorde man förr!!!!!

Idag så böjer man dessa med med maskin ungefär som man böjer armeringsjern,

om ni har sett en sådan maskin!

Med den store skillnaden att man har en 'tolk' inne i röret som sitter fast i en lang

stang så att tolken alltid er plasert vid den trisse som röret böjs runt.......

trissen har den diameter som man önsker på själva böjen!!!

kristallklart eller  :confused::sailing::crazy:

skal se om jag kan finne en bild på en slik maskin o legge in her!

S/Y Gunga Din

snakka med en rørlegger som jeg kjenner,han og snakka en slags tolk,men dimensjonen var for stor til mine rør :crazy:.bor i vestfold jeg da,er vel kanskje noen i nærheten her som driver med det,og som er like service velvillige som hamy sveis på oksenøya :sailing:.har fortsatt god tid,er bare det at røra ligger i garasjen.nettopp lagt dørkplater i båten,ble helmax :confused:

Heisann!!

En kan bruke rør som er 2mm til 2,5mm i godstykkelse så går det greit og bøye dem uten å fylle dem med sand.  :yesnod:

Prøvde først med tynnvegga rør fylt med sand  men greide ikke og stappe den godt nok så røret "knakk". :cryin:

Gjorde det selv i våres da jeg bygde badeplattform til min Hanto 24, lånte en hydraulisk rørbøyer som en bruker håndmakt på akkurat som en hydraulisk jekk. :wink:

Noen av tilskuerne var veldig pessimistiske til prosjektet mitt med det ble nesten bedre enn nytt :crazy:

:crazy:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Det du trenger en en hydraulisk rørbøyer med  utstyr/dyne/bakke/presstykke for 25mm dia. rør.

25mm utv. dia. er typisk dimensjon for hydrauliske rør og utstyr som nevnt ovenfor er det størst sjanse å finne hos dem som driver med eks. skipshydraulikk.

Skal du ha lange og jevne bøyer bør du derimot finne deg et verksted som har utstyr for å valse rør. Dette utstyret består av tre hjul med profil som tilsvarer diameteren på røret som skal bøyes. Det er drift på alle hjul og hjulet i midten kan presses mot de to andre. Man kjører røret frem og tilbake og øker presset på midtre hjul til ønsket bøy er oppnådd.

Kan nevne at West Mekan på Nordfjordeid er dyktige på pulpiter og bøyer sikkert rørene for deg etter tegning. De lager pulpiter for bla. Saga Boats på Selje.

Kjøpte mine rør hos Damstahl (el.l). Fylte rørene med blåsesand (sand for sandblåsing). Pakket dene hardt og satte en trepropp i begge ender. Bøyde rørene med hydraulisk presse. La blyinnlegg i "knekten" for å tilpasse denne. I mitt tilfelle kostet det ca 1300,- i rør for pulpitt og badeplatform. Skulle jeg kjøpt ferdig vare eller fåttt laget etter mal ville dette kostet 20 - 30 lapper.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

takk for mange fine svar her,kjøpte rørene gjennom en bekjent,betalte 1500kr for dem,skal en kjøpe noe fra en båtbutikk som er prevare av pulpit el.koster det skjorta(må jo være sinnsvak avanse på syrefaste pulpit,badestiger,osv osv :yesnod:)..med mine rør skal jeg bøye 90 grader,skal være 4 bøyer..tenkte så å legge dem parallelt med hverandre sveise inn avstandstykker,for så etterpå legge inn noen teakstykker.Sveisinga er grei,men det var bøyinga da :crazy:

Hei!

Rørlegger Knut Nilsen AS i Sandefjord har en slik rørvals og tar slike jobber på bestilling. :cheers:

Dessuten er vel de fleste pulpiter og badetrapper laget av forniklet messing?? Iallefall på de båtene som jeg har sett , hvis de skulle være syrefate er det som regel etterbestilt?? :sad:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Syrefaste 25 mm rør får du hos alle de store rørleverandørene som f.eks. Drødrene Dahl, Stavaner rørhandel og Damstahl.

Det er en litt udda dimensjon så du må gjerne vente 2-3 dager før det kommer.

Stikk så innom en rørlegger eller et mekanisk verksted og spør om de kan bøye det for deg.

99 % av alle rørleggere er utstyret som skal til.

Det er viktig å ha riktig "bakke" til bøyemaskinen slik at det ikke blir deformert.

Hvis bakken passer dårlig hjelper det å fylle røret med f.eks sand.

Det er samme om den er hyraulisk elektrisk eller manuell.

jat

En generell kommentar;

Hydrauliske rør er av naturlige årsaker temmelig tykkveggede, de skal jo tåle høyt trykk. Følgelig blir de både stive  -  og tunge.

En alternativ kilde til lettere rør er firma som driver i næringsmiddelbransjen, f.eks i meieribruket. Der går det meget på syrefaste rør, med veggtykkelser rundt millimeteren. Her i Stavanger er vi så heldige å ha en skraphandler som synes å ha meget gode kontakter inn i den bransjen, der finner man stadig gode rør til en rimelig penge. Han har også ubrukte rør i fulle lengder og mange forskjellige dimensjoner.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 3 uker senere...

Jepp. Dette er for å redusere temperaturen på toppen av drevet.. Blir olja for varm så .... Ja vi vet hva som skjer , . Har vert et par temaer på dette her på nett. Bravo 3 er det drevet som går varmest..  Kanskje noen tar dette for en spøk, men det er det ikke

Har 270 Hk v8 diesel. Better safe than sorry

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Ja det kan og være en løsning.. En drevdusj er jo et veldigt enkelt konsept.. Tidligere fantes noe som heter INNERCOOLER.. Det er en sak som en setter på drevet der den platen kan skrues av.. Oppe på drevet .. Se bildet..

Det skal være nok med denne dusjen eg har vist bilde av..

Bestilte rør på Tess.. 220 kr meteren + mva..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 3 måneder senere...

Hei! endelig er det litt fremdrift i targabøyleprosjektet mitt,fikk aller nådigst låne en gammel røybøyer av en bekjent,som også har lånt den.Som det går frem av bildene er det en veldig enkel bøyer,med 25mm bakke,Resultatet etter bøying(uten tolk osv)ble veldig bra ..har teipa opp bøylene for videre tilpassing og sveising.Legger inn bilder når den en gang i fremtiden blir ferdig(håper det blir før sjøsetting) Ps. i rimiposen i bakgrunnen ligger min biltema oljeskifter som fungerer fortsatt bra :cheers:

Bilde

Bilde

jan

• 3 uker senere...

Bilde

Targabøyleprosjektet skrider frem,mangler bare å få kalesja på båten og ta nøyaktige mål der jeg kapper røra i bunn,ikke helt sikker på hvordan jeg fester bøylen mot skrogsida enda..ideer?..fins jo ikke 90graders pulpitfester..Vimpel er bestilt,tror den vil ta seg fint ut på toppen der :confused:..

mvh jan

Jeg husker rett og slett ikke hvordan targaen er festet på båten min. Men: hvis du kan bør du kanskje la noe rørlengde gå nedover/innover/inni skroget og feste et par steder?  For å fordelen lasten mener jeg?  Hvis jeg skal ut i båten etterpå skal jeg ta med kamera og ta et bilde av innfestingen.

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...