Jump to content

Volvo Penta


Brumle

Recommended Posts

  • 5 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Fikk en tlf fra en kompis med et spørsmål som ikke jeg kunne svare på kansje en av dere kan?. Han har en pinnebåt med en Volvo Penta 28 HK med seildrev.

Mener å huske at den er 28 HK men er ikke sikker på det.

Øverst på motor, kan han fortelle at det står en umbrakolignende skrue (stor i størrelsen) og her svetter det litt olje fra (rundt)

 

Hva er denne skrua til??

Gode tetteforslag??

Motoren er etter det jeg vet en 85/6 model.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse i at dette er en VP 2003 motor. Skruen som beskrives er rett og slett hovedskruen som holder toppdekselet på plass. På undersiden av dette er det vel egentlig ikke noe oljetrykk, men litt plask/sprut forekommer når motoren går.  Litt lekkasje rundt denne skruen er et vanlig fenomen som vel mest er av irriterende art. På min en tidligere MD17 motor hadde jeg lignende lekkasje fra alle 3 umbrakoskruene (her er det 3 separate deksler). Problemet løste jeg ved å påføre litt flytende pakningsstoff (den type som også kan benyttes til f.eks. toppakninger) rundt gjenger og skruehode. Er fortsatt tett etter 5 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...