Jon_R Startet 29.Mars.2003 Del på Facebook Startet 29.Mars.2003 Skal til å montere et kompass. Er det noen som har et godt tips for hvordan jeg enklest finner en linje i båten som markerer fartsretningen?? Det er jo en fordel om båtens fartsretning matcher gradtallet på kompasset, skulle jeg tro :-) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 29.Mars.2003 Del på Facebook Svart 29.Mars.2003 Om du har mulighet til å spenne en tråd fra baug til senter av akter, kan du jo bruke en vinkel og dermed finne 90 grader på kjørretning. Dette kan da "overføres" til området du skal feste kompasset på. Ellers er det vel slik at vinduer som vender direkte forover bør være montert 90 grader på kjøreretning, ellers vil jo båten se skjev ut. Uansett, litt avvik spiller sikkert ikke så stor rolle. Kompasset er så lett påvirkelig av alt fra strømkilder til metaller, at det "alltid" viser feil. I min båt endrer kompasset seg over 20 grader når vindusviskere settes på, og disse står faktisk ganske langt fra kompasset. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.