Jump to content

Dimensjoner på hjemmesnekret krybbe


aulrik

Recommended Posts

Jeg har sett på tegningen til krybben til en Sjømann 22 som ligger i dokumentarkivet. Dette ser ut som en løsning jeg kan bruke.

 

Men hvilke dimensjoner bør jeg bruke på treverket?

 

Krybben må kunne tas fra hverandre for å lette transporten. Hvilke dimensjoner bør jeg bruke på boltene som holder krybben sammen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på tegningen til krybben til en Sjømann 22 som ligger i dokumentarkivet. Dette ser ut som en løsning jeg kan bruke.

 

Men hvilke dimensjoner bør jeg bruke på treverket?

På Sjømannen som jeg hadde brukte jeg 2" X 4" ,bruker det samme på min Saga 27 nå, står støtt som fjell...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Krybben må kunne tas fra hverandre for å lette transporten. Hvilke dimensjoner bør jeg bruke på boltene som holder krybben sammen?

<{POST_SNAPBACK}>

Bare et tips: når jeg bygget min krybbe fikk jeg bakoversveis når jeg fikk høre prisen på rustfrie bolter i de lengdene jeg trengte. Jeg gikk så på biltema, kjøpte rustfri gjengestang i metervis, rustfrie muttere, og galvansierte "firkantfskiver" (husker ikke hva de heter). Kappet gjengestanga i de lengdene jeg trengte og skrudde det sammen. Prisen ble bare en brøkdel av hva jeg måtte batalt for rustfrie bolter ( de hadde ikke de boltene på biltema :wink:)

Tror 2"x4" er tilstrekkelig, husk at bøyestivheten er størst når bjelken ligger på høykant (at man bøyer 4" og ikke 2"). Om du bygger denne helt fra bunnen, skulle du nesten ha dokumntert hele prosessen med bilder, og legge den ut i erfaringsdatabasen..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Men, i 9 av 10 tilfeller er gjengestang av 6.8 kvalitet, mens bolter i maskinkvalitet er av 8.8. Gjengestålet på Biltema, oppgis til 4.8 kvalitet.

Og det ville ikke jeg brukt i allefall....

 

Gå iallefall opp en dimensjon ( fra 10 til 12mm ) men vær klar over at dere sammenligner epler og pærer. En ting til, er det faktum at en 10mm gjengestang, ikke er 10mm, men faktisk 9,78mm. Dermed er det litt "slækk" allerede her. Derfor bør boltene være av bra kvalitet.

 

Galvanisert er mer enn bra nok, syrefast blir overkill.

 

Dessuten, hva skjedde med den gode gamle hederlige 4" galvaniserte spikeren ? Sammen med passende spikerplater / lasker, sitter dette som et helvete

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Se under dokumentarkivet for Summer Family 27 - her ligger det en tegning fra Nordan Båtbyggeri som ble benyttet som transportkrybbe for frakt av disse båtene (https://baatplassen.no/medlemssider/filer/SummerFamily27_krybbe.zip). Under frakt blir det jo en del rugging og vugging, så jeg antar denne er solid nok?

 

har planer om å bygge en slik til min egen båt, og planla å benytte spiker. Har en formening om at det blir mer enn godt nok - mulig også i frese inn noen små spor for vertikale støtter slik at disse ikke sklir under press (spikrene er vel ikke så veldig sterke..?) når 4 tonn begynner å presse... har også planer om et ekstra vertikalt støtte ben på hver side, og en mekanisme for å hindre velt i lengderetning.

 

Noen som har råd / synspunkter / i forhold til modifisering av tegningen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...