Jump to content

Erfaringer med Bergen Maritim for montering av baugpropell


bergetun

Recommended Posts

Fikk pris på 33 000,- (Sleipner S40) med forbehold om at det kunne bli litt dyrere siden det var en Amerikansk båt.

 

Sendte rundt forespørsmål til mange verksted,men kun Bergen Maritim gadd å svare på henvendelsen. Bergen Maritim svarte og siden jeg har hatt ett kundeforhold hos dem tidligere (service) ble de valgt.

Link to post
Share on other sites

Ofte underlig hvor trege båtverksteder er å svare på mail. Du må ofte ringe dem. :smiley:

 

Synes nok prisen er i overkant på en 26 fots båt og du burde vel fått dette som en fast pris.

 

Hvor mye av dette er utstyr, da? Dvs baugpropell, ledninger osv.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Sleipner SE 40/125 S Baugpropell 7496,00

125 mm Glassfiber tunnel 1,00 Stk 707,20

Joystick panel 1,00 Stk 1068,00

Signalkabler 1,00 Stk 129,60

Sikring/sikringsholder 1,00 Stk 250,40

Batterikabler 1,00 Stk 1304,00

Hovedbryter 1,00 Stk 308,00
Link to post
Share on other sites

Montere baugpropell i amerikansk båt kan fort bli dyrere grunnet vanskelig tilkomst.

 

Sannsynlig så må de skjære ut luke i gulvet( noen ganger fjernes hele dørken og ny legges med luke) og fjerne all byggskummet( byggskum og byggskum, noe svart seig jævelskap som i mitt tilfelle kun fikk opp biter på maks 10. 10 cm) som fyller hulrommet mellom skrog og dørk. Dette i seg selv er arbeidskrevende og tar fort litt tid.

 

Derifra så er det tut og kør som i alle andre båter. Så prisen kan være grei den.

 

Og baugproppellen vil gi deg et helt nytt liv på sjøen, lykke til.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering :)

 

Bergen Maritim ringte meg Mandag og fortalte at det kom til å ta 3 ekstra timer i forhold til opprinnelig estimat. Altså, litt over 3 000 ekstra, så foreløpig blir totalen ca 36 000 kr. Dette var ikke noe bombe siden estimatet spesifiserte at det kunne komme noe ekstra siden det var en Amerikansk båt. Kudos til dem for at de faktisk ringte å gav beskjed.

 

Det jeg likte mindre, var at de samme dag som båten skulle være ferdig (onsdag) , så ringte dem å fortalte at de hadde så mye annet å gjøre, så båten min ble ikke ferdig før på fredag. (I morgen). Litt irriterende, da meg og min kone hadde tatt fri fra jobb og hadde planer om langhelg i båt.

En hyggelig dama med navn Hege fra Bergen Maritim ringte og beklaget så mye, så jeg klarte ikke å irritere meg så voldsomt over dette :-)

 

Gleder meg som en unge til jeg får båten tilbake i morgen med (forhåpentligvis) nymontert baugpropell.

Link to post
Share on other sites

Båten min er veldig lett og har relativt stort vindfang, og derfor er det veldig vanskelig å legge til når det blåser litt. Det er bare i de tilfellene jeg trenger baugpropellen. Jeg har klart meg uten baugpropell til nå, og ville nok klart meg uten framover også, men det er en kvie å legge til i de overnevnte forholdene.

 

Jeg hadde i utgangspunktet planer om å montere baugpropellen selv i vinter, men det ble aldri noe av, så jeg valgte å få noen proffe til å utføre dette.

 

36 000 kr for å få montert baugpropell er dyrt, ingen tvil om det, men som jeg skrev tidligere var det ingen andre båtverksteder i Bergensområdet som engang gadd å gi meg tilbakemelding på prisforspørsel.

 

Fikk fastpris kr 29 000 av Dag Tores båtreparasjon (Tror firmaet heter det), men da måtte jeg ha skaffet slipp og hall selv. Dessuten hadde jeg et kundeforhold til Bergen Maritim fra tidligere :)

Link to post
Share on other sites

Du har en båt slik som eg opplevde min. Satte inn SE40 i fjor vinter. Nå har eg langt lavere puls når eg skal inn i trange havner.

Det koster å leie til dette. Vær heller opptatt av kvalitet på utført arbeid når du først har bestemt deg for ikkje gjer det sjøl. Eg installerte alt sjøl. Og eg brukte mange timer. Eg brukte lite glassfibersparkel, støpte alt og tok kun siste finish med sparkel. Her har eg sett mye fælt.

Nå er båten din straks klar. Betal og vær glad. Du kommer til å bli fornøgd.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg fått tilbake båten fra Bergen Maritim. I retrospekt, så ville jeg nok IKKE valgt de igjen for å få utført en slik jobb igjen.

 

  • Gildet kom nesten på 38 000.- kr der det var totalt 20 arbeidstimer.
  • Baugpropellen var montert på forbruksbanken og det er ikke lang nok ledning å koble dette om til startbatteriet.
  • Det ser ikke klokt ut inne i kabinen etter de har laget "luken". De har skjært opp teppene inne i kabinen og lagt en sponplate som lager en 1 cm forhøyning på gulvet over hullet. Dette uten at det er gjort et forsøk for å få dette pent. Nå ligger det en sponplate løst over hullet inne i kabinen. Dette kunne enkelt blitt gjort på en penere måte om de ikke hadde ødelagt teppene når de skar det ut.

 

 


Med andre ord, det svarer seg ikke å være en lojal kunde

 

 

Det positive er at baugpropellen ser ut til å virke veldig bra og at den gjør båten MYE mer håndterbar når man skal ligge til i vind.

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg tenker det er lurt å ha et eget batteri når det er store baugpropeller, med S40 så har jeg mer enn nok juice fra startbatteriet.

Å koble det til forbruksbanken. slik Bergen Maritim har gjort vil uansett være tredje og siste alternativ.

 

Det funker jo slik dem har gjort det, så jeg synes det er mye verre at dem har fullstendig herpet dørken i båten uten at dem har giddet å gjøre et fnugg av effort for å gjøre det pent igjen.

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at det kan være fordeler med et ekstra batteri kun for baugpropellen,men en får også en ok løsning ved å bruke startbatteriet, når baugpropellen ikke er større. Mener at en i alle tilfelle ikke skal bruke forbruksbanken.

Har selv montert samme propell på startbatteriet, og dette fungerer helt fint. Monterte alt selv og sparte mye penger.

Link to post
Share on other sites

Det funker jo slik dem har gjort det, så jeg synes det er mye verre at dem har fullstendig herpet dørken i båten uten at dem har giddet å gjøre et fnugg av effort for å gjøre det pent igjen.

Ta bilde og legg ut! Jeg ville ikke akseptert å ta den på forbruk, verdifulle ampere der som du trekker av.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Eg har Rinker 280 EC. Da har vi samme båt, men vi er nok litt ulike i oppfatning på lengde/fot. Ser ut for meg som du har fått baugpropell montert i skottet fremfor meg. Eg valgte å bruke skott rom bak bordet ellers fikk eg ikkje propell djupt nok etter mine beregninger. I tillegg var det montert i det rommet på de 2 andre 280 båtene her. Men du har testet og det fungerer. Så den biten er jo grei.

Eg ville om eg var deg snakket med de som har gjort jobben. For prisen du har betalt skal ikkje båten innvendig sjå ut som det er tygd gjennom tepper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...