tomzern Startet 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2013 Hei! Har problemer med at jeg må ruse motoren (aq151a) til over 3000rpm for å "dra igang" dynamoen. Når jeg først får lading så lader den rett i underkant av 14v. Søkte litt her og fant ut at jeg skulle ha 2-3v på D+ når den er tilkoblet motor. Jeg har bare 0,4-0,5v der. Når jeg kobler den av har jeg cirka 10,5v målt på kabelskoen som skal inn på D+ på dynamo. Jeg har ikke ladelampe, men en resistor som sitter på den siste ledningsbiten rett før dynamoen. Om jeg måler FØR resistoren så har jeg 12,6v. Hva er feilen? Dynamo eller resistor? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
SR400 Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Har du ladelampe eller en lysdiode bare? Prøv å legg pluss innpå på tomgang å se om det hjelper, gjør det det så kan det hende at du må ha en pære og ikke diode. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Nå sier vel trådstarter at han har en motstand og ikke noen ladelampe. Sjekk at det ikke er brudd i motstanden. Den skal jo erstatte en 12volt glødelampe på 2 - 4watt, så da skal den ha motstandsverdi i området 0,2 - 0,4ohm. Er det brudd i denne, stemmer symptomene med at motoren må ruses for å få i gang ladingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oivindg Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 0.2-0.4 Ohm hørtes da veldig lite ut. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
SR400 Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Uansett så skal det en pære eller en motstand til tenning + i den ene enden og til D+ på dynamoen. Prøv med en pære og du ar funnet om det er dynamo eller motstanden din. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 0.2-0.4 Ohm hørtes da veldig lite ut. Selvfølgelig, aner ikke hvordan hoderegningen kunne bli så feil. Rett verdi er området 40 - 70 ohm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gespen Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Kan det være slitte børster, evt reim slurer? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg hadde tilsvarende problem på VP D6, hvor løsningen ble å bytte motstanden som er koblet på D+. Mer i denne tråden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Og for de som har ladelampe, har det for mange løst problemet med å gå opp i størrelse på ladelampen fra feks. 2watt til 4watt. På samme måte kan en redusere motstanden dersom det er det en har som skal starte magnetiseringen av rotoren. Tilsvarende verdier blir da å gå fra ca. 70 til 40 ohm. Men husk at en 1/4watt motstand vil brenne opp. Sett inn en på minst 6watt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.