Jump to content

VP D6 - kobling dynamo mot skillediode


Brigg

Recommended Posts

Selv om det er tallrike tråder om lading på forumet her har jeg ikke funnet noen rundt dette tema.

 

Spørsmålet er kobling av dynamo når det er installert skillediode. Mer spesifikt gjelder spørsmålet kobling av dynamoens D-uttak mot ladelampe.

 

Installasjonen er i utgangspunktet original fra Viksund i 2005 (D6 singelinstallasjon i Viksund 340 St.cruz). Men etter at forhandler byttet dynamo før vi kjøpte båten brukt i fjor har dynamoen "tent" først ved ca 1400 rpm på motoren. I følge tidligere eier var ikke dette noe problem før dynamoen ble byttet. Utfordringen er altså å få dynamoen til å "tenne" straks motoren har startet.

 

Dynamoen har følgende koblingspunkter:

B+ er koblet mot skilldiode, dvs original ledning til startmotor er koblet fra

B- er koblet til jord på startmotor

D er koblet mot original ledning på motorens instrumentkobling, jeg antar at denne går mot ladelampen på ett eller annet vis.

W er ikke i bruk

Sense er koblet mot + på forbruksbank.

 

Skilledioden er fra Volvo Penta, ratet til 120 Amp. Spenningsfall over dioden måles til 0,8V

 

Jeg har gjort følgende målinger:

Ved tenning av: B+ = 0V, D = 0V

Ved tenning på: B+ = 0V, D = 0,56V

Når lading startet: B+ = 15.2, D = 15,2V

 

Som nevnt er problemet at lading ikke starter før motoren kommer opp i rundt 1400 rpm. Jeg antar, etter å ha lest mye nytting rundt dynamoens virkemåte her på forumet, at årsaken er at spenningen på D (og dermed felstpenningen) er for lav for at dynamoen skal starte å lade.

 

Mellom ledningen til/fra ladelampen og D finnes det en motstand, se posisjon 20 på skissen:

 

25090.png

 

Etter mye spekulering rund dette har jeg kommet til at årsaken kan være at denne motstanden er for stor slik at spenningen på D blir for lav. Etter å ha forsøkt uten motstanden (ledning fra ladelampe koblet direkte mot D) måler jeg følgende verdier:

 

Ved tenning av: B+ = 0V, D = 0V

Ved tenning på: B+ = 0V, D = 12,8V

Når lading startet: B+ = 15.2, D = 15,2V

 

Uten motstanden starter ladingen med det samme motoren startes, dvs problemet er i utgangspunktet løst.

 

Men, over 12 volt på D før motoren startes, blir ikke dette alt for høy spenning? Kan dynamoen ta skade av dette? En annen bivirkning av denne omkoblingen er at voltmeteret i båtens instrumentpanel nå viser omlag 1 volt for høy spenning. Før omkoblingen viste voltmeteret omlag 0,5 volt lavere spenning sammenlignet med måling direkte på batteripolene.

 

Er det andre som har vært ute for lignende problemer, eller som har skillediode koblet mot VP D6 og som kjenner til hvordan dette med motstanden mellom ladelampe og D er løst på sin installasjon?

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei.

Nå vet ikke jeg hvilken dynamo du har.

Men det finnes f.eks. Hitachi som trenger ved oppstart også spenning på B+.

 

Hvis det ikke finnes noe reléstyring pleier jeg å løse dette med en diode 100V mellom D+ og B+

slik at + får startspenning.

 

Gjør du det da er det viktig at dioden blir isolert skikkelig helst med flere lag

krympeslanger siden dette blir positiv spenningsføring.

 

:santcheers:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen er original VP. Jeg finner ikke noen annen merking enn at det står Volvo Penta og 115 A, 15 V på en klisterlapp på siden av dynamoen. Men det er trangt å komme til, slik at det kan jo være annen merking på et annet sted. I VPs delekatalog har dynamoen part # 3803911 (riktig nok merket med 14 V, men det er vel bare regulatoren som er forskjellig?). Noen som vet hvilke dynamoer VP benytter på D6-370?

 

Joerg: Takk for innspill, nyttig når noen av ekspertene på lading kommer på banen. Men det med spenning på B+, vil det si at det ikke er tilstrekkelig med riktig spenning på D?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tenkte det kun være greit å opplyse om at vi har FET-skillere (fungerer på sammen måte som skilledioder, men uten spenningstap) med eget tilkoblingspunkt for dynamoer som må ha spenning på B+

 

argo_fet.jpg

 

Alternator energize input

Some alternators need DC voltage on the B+ output to start charging. Obviously, DC will be present

when the alternator is directly connected to a battery. Inserting a Diode or FET splitter will however

prevent any return voltage/current from the batteries to the B+, and the alternator will not start.

The new Argofet isolators have a special current limited energize input that will power the B+ when

the engine run/stop switch is closed.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at ladingen på vår båt fungerte når den forlot Viksund som ny i 2005. Samtaler med tidligere eier tilsier også at dette ikke var noe problem før dynamoen ble byttet. Derfor tar jeg som utgangspunkt at oppsettet har fungert med skillediode mot original VP dynamo. Basert på dette heller jeg til at det ikke er nødvendig med spenning på B+ for at lading skal starte. Dog kan det jo være at det opprinnelig var en form for diodeforbindelse mellom D og B+ tilsvarende den Joerg beskriver i innlegg #2.

 

En mulig forklaring kan være at den forrige dynamoen var utstyrt med en annen motstand mellom D og ladelampe, og at problemet oppsto når det ble satt på en dynamo med motstand som avviker fra den opprinnelige.

 

Lagt til: Som beskrevet i første innlegg starter ladingen straks motoren startes når ladelampen er koblet direkte til D (uten å gå via motstanden). Dette vil si at ladingen starter uten at det står spenning på B+. Jeg tolker dette dithen at manglende spenning på B+ ikke er årsaken. Men denne koblingen medførte som tidligere beskrevet at voltmeteret viser for høye verdier samtidig som jeg er usikker på om så høy spenning på D (målt til 10,8V med tenningen på før motoren startes) vil være skadelig for dynamoen.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg er i Tyskland akkurat nå og kan ikke sjekke, men -mener- du har en Valeo 115A.

Dynamoet leverer vanligvis hart på 14,35V.

 

Jeg har en del kunder som eier det samme type dynamo og er helt tilfreds med ladeeffekten

tilsammen med Sterling Pro Split R eller Pro Split R-T.

PSR har ikke noe spenningsfall og leverer likevel batterispenning på B+.

Derfor vet jeg ikke direkte nå om dynamoet -krever- spenning på B+.

 

Men det er jo ikke verre enn å koble et stykke kabel direkte på B+ slik at den får batterispenning.

Så vet du i alle fall det uten at det trengs større investisjoner.

Og hvis så da koster en diode kr. "13,-"

 

Det jeg ikke husker er noe motstand på baksiden, men det jeg vet er at det finnes "S" på dynamoet.

15,2V er derfor enten feil pga. feilkobling, feil måling,

eller det er så enkelt at måleren ikke måler på batteri men på dynamouttak.

 

Senser "S" i tillegg over skilledioden da blir det selvfølgelig 14,35 pluss noe

med 0,7 - 0,9V = round about 15,2V.

 

Bruk i alle fall et multimeter direkte på batteri,i steden bordinstrumentet, da ser du mer.

 

:santcheer1:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen Jørg!

 

Sense på dynamoen er koblet mot + på forbruksbanken, dvs "forbi" skilledioden. Med 15,2 V på B+ er batterispenningen (målt direkte på batteripolene) 14,4 V. Dette tilsier et tap over skilledioden på 0,8 V. Riktignok målt med et enkelt multimeter fra Biltema, men med mitt presisjonsnivå er dette tilstrekkelig. Jeg kan legge til at målingene er gjort rett etter oppstart av motor med bortimot full-ladede batterier og ca +5 grader celsius i motorrommet.

 

Det med å tilføre spenning fra batteri til B+ for å sjekke ut om manglende spenning her er avgjørende høres fornuftig ut. Jeg skal sjekke dette ved neste anledning.

 

Men Jørg, vil såpass høy spenning som 10.8 V (som er verdien når motstanden er koblet bort) på D før oppstart av motoren være skadelig for dynamoen?

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig.

Siden det stemmer halvveis med ladesluttspenningen kommer vi jo sakte i mål.

 

Men spesifik svar kan jeg bare gi så snart jeg har tilgang til alle data.

Ellers under forbehold for dette dynamoet, selv om ikke jeg tror at det gjelder noe annet for den:

 

10,6V er vanligvis ikke høy fordi spenningen på D+ er vanligvis det som man måler på B+, +/- diode.

Det gjelder også omvent og da med batterispenning.

Slike dynamoer blir ikke lagt for bare Volvo Penta men finnes også på mange andre kjøretøy.

Derfor må D+ være universell brukelig for alle, ellers blir det dyrt.

 

Spenningen du måler nå(ut fra dashbordet)er bare en startspenning for dynamoet.

Det holder ofte allerede med 4V oppover og er gjerne begrenset pga. elektronisk styring.

Dette igjen kan variere, enten at spenningen må stå på i hele tiden

eller at den kan slås av mens dynamoet forsyner seg selv.

Det er bare spørs hvordan enten dynamoet jobber og/eller ladekontrollen virker.

 

En annen sake er -å belaste- D+ med noe ladelampe.

Da kan det fort gjelde begrensninger mht. belastningen, dvs. hvor mange 0-komma-x Watt man kan -trekke- fra D+

hvis den ligger direkte på regulatoren.

Men det er som sagt noe annet enn spenningen du lurer om og ofte blir ladespenningen kontrollert elektronisk.

 

Hvis du ikke får svar av noen her som har -data- da ville jeg helst anbefale at du spør

hos f.eks. Volvo Penta hvordan bl.a. dashbordet og ladekontrollen dems jobber.

 

Kanskje en god grunn for å ønske seg noe verkstedhåndbok om motoren og elektikktrikk til jul?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort et forsøk med å koble dynamoen slik det opprinnelig var fra VP. Dvs forbindelse fra B+ via startmotor til batteri, og ladelampe til D via motstanden som fulgte dynamoen. B+ har da spenning lik batterispenning som var 12,4 V før oppstart.

 

Resultatet ved oppstart var at dynamoen oppførte seg på samme måte som når B+ er koblet mot skillediode. Dvs at motoren må opp i ca 1400 rpm før laderen "tenner". Dette tyder vel på at det ikke er manglende spenning på B+ som er problemet. Ladespenningen lå på 14,5 V siden regulatoren nå slipper å kompensere for spenningstapet i skilledioden.

 

Samtidig er jeg overrasket over at ladingen ikke kom i gang straks motoren starter i og med at dette er den "originale" koblingen fra VP. Kan dette tyde på at problemet har en annen årsak enn de som har vært fremme i denne tråden så langt?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det ser vel ut som.

Forresten har jeg tabbet meg ut litt, men det spiller ingen rolle sånt set.

 

Hvis dynamoen du har er det samme som på skissen

da er det høyest sansynlig Mitsubishi 115A, men ikke Valeo.

 

Sånn?

mitsubishi_115a.jpg

 

Den her Mitsubishi er original på VVP og leverte faktisk 14,45V.

Dynamoet ha synlig det samme motstand på baksiden, men jeg husker ikke hvilken motortype/dashpanell det ha vært.

 

Uansett leser jeg nå først at det blir bare 0,56V med motstand tilkoblet på D+ hos deg.

Med det tenner ingen dynamo.

 

Det som vises hos deg er at dynamoet tenner med selvinduksjon når du ruser motoren litt.

Omvent tenner den umiddelbart så snart det blir "mer" spenning på D+.

 

Det du derfor skulle sjekke er om det kommer nok spenning fra ladelampen/dvs. dashbordet.

Hvis det finnes motstand oppe der pluss en motstand på dynamo da kan det være at det bare blir for mye,

dvs. for lite spenning på D+.

 

Spørs blir altså om du kan fjerne/endre motstandet nede på dynamoet,

=> eller om det blir noe problem for enten elektronikken på dashbordet,

=> eller for dynamoets regulator hvis D+ belastes, som jeg skrev ovenfor.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, dynamoen er svært lik den som er avbildet. Motstanden vises nederst på dynamoen med en tynn blå ledning.

 

Jeg kjenner ikke til hvordan ladelampen er koblet. Uten motstanden måler jeg 10,8 V på D, dette tilsier vel at spenningen som kommer fra ladelampen i seg selv er stor nok.

 

Dersom det er andre som har vært borte i lignende problemstilling på D6 eller D4 hadde det vært kjekt å høre om deres erfaringer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

10,8V uten motstand, i forhold til 0,56V med motstand som du skrev ovenfor, er noe annet.

Det som er spørs nå er om du kan kutte ut selve motstandet,

dvs. om den er fortsatt til nytte for noe f.eks. for å verne regulatoren.

 

Lykke til videre og god jul. :thumbsup:

 

 

:santcheers:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Spennende problematikk dette!!!

 

Tror ikke det er så lurt å kutte den motstanden! Vil tro at den er der for å beskytte selve feltviklingene slik at de ikke brenner om tenninga er påslått over lengre tid uten at dynamoet sviver.

 

Men, har du målt denne motstanden og sammenlignet verdien på motstand i den "gamle dynamoen"?

Du kan kanskje benytte motstanden fra den gamle hvis den er litt mindre??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Rent praktisk så virker dynamoen når jeg tester uten motstanden. Dvs at lading starter med det samme motoren startes samtidig som ladespenningen ligger på et fornuftig nivå.

 

Bivirkningen er at voltmeteret på båtens instrumentpanel viser for høye verdier sammenlignet med faktisk spenning over batteripolene. Med motstanden på plass viser voltmeteret derimot litt for lave verdier. I tillegg kommer usikkerheten knyttet til om høy spenning på D vil være skadelig for dynamoen.

 

Mateco: Dynamobyttet skjedde rett før vi kjøpte båten, slik at jeg har ikke den andre dynamoen. Jeg har således ikke mulighet til å sammenligne eller bytte om motstandene.

 

Jeg har forsøkt å måle motstanden, men jeg greier ikke å få vettuge verdier ut av multimeteret mitt. Dette er et slikt enkelt gult multimeter fra Biltema med et dreiehjul for å velge funkjon. Motstandsmålingen er vel det feltet som ligger "til sør-vest" for hjulet, merket med bokstaven Omega. Uten kontakt mellom elektrodene viser displayet et ett-tall lengst ut til venstre, noe jeg antar betyr uendelig motstand. Når jeg legger elektrodene mot hverandre viser displayet 0,6 når velgeren står på 200, noe jeg antar betyr at motstanden er 0,6 Ohm. Men når jeg forsøker å måle over motstanden (når denne ikke er strømførende) får jeg bare indikasjon på uendelig motstand uansett hvilket av nivåene jeg stiller inn multimeteret på. Er det noen spesielle knep for å gjøre slike motstandsmålinger?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Pussig at du ikke får målt motstanden !!

 

Men er du sikker på at det er en motstand og ikke en diode???

 

Vil tro at en diode vil beskytte instrumentpanelet om du av en eller annen grunn, skulle får en alt for høy spenning fra dynamoens D+??

 

Om en evt.diode er montert feile veien så vil ikke ladelampen heller lyse og du vil ikke få "tennhjelp" med strøm fra tenningslåsen! Men jeg antar at ladelampen lyser/slukker slik den skal ?

 

Hmmm måtte inn her å redigere: Ser på tegningen over at det er "umulig" å koble en evt. diode feile veien. Sikkert et skudd i tomme lufta (igjen) :( Så lenge ladelampa lyser/slukker slik den skal så kan det heller ikke være brudd !

 

Men uansett spennende å følge med på diverse strømproblematikk !!

 

Iallefall, lykke til med å finne løsning!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vel, sikker og sikker. Posisjon 20 på tegningen i første innlegg har benevnelsen 'Resistor' med part # 881679. Kan dette være noe annet enn en motstand?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett Brigg!!!

 

Det er nok en motstand det her er snakk om!

 

Angående multimeteret du benytter så synes det noe merkelig at du ikke får noe vettuge verdier når du prøver å måle motstandens verdi!! At du måler uendelig på motstanden tilsier at det er brudd, men du har vel lys i ladelampa? Vil det hjelpe om du bytter batteriene i instrumentet?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja, det begynner å bli en tid siden jeg byttet batteri sist. Godt råd, jeg skal spandere på meg det.

 

Det er lys i ladelampa ja, dvs denne blinker som den skal gjøre. Men jeg er ikke helt sikker på at det for VP D6 er koblet på tradisjonell måte. Uten at jeg har tegninger over dette (og heller ikke er i stand til å lese slike tegninger) mistenker jeg at instrumentene styres elektronisk via motorstyringen. Men, jeg tar som regel feil, så det trenger ikke være slik.

 

Er noen der ute som har en VP D6 eller D4 og som har mulighet til å hjelpe meg litt? Dersom noen kan måle spenningen på D bak på dynamoen når tenningen er påslått vil dette kunne tjene som en referanse til hva som er normalt. Det er ikke nødvendig å starte motoren, så det gjør ingenting om den er konservert for vinteren. D uttaket er en tynn skrue som sitter rett til høyre for B+ (der den kraftige + kabelen er koblet til). Angi samtidig batterispenning på batteriene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen Brigg!

 

Et skudd i blinde kanskje!

 

Jeg vet ikke om du har kikka på D3 motorstyring i dokumentarkivet, eller om denne er i nærheten av D6 sitt system??

 

Verdt å merke seg er at den originale dynamoen i D3 skal ha ca. 1.2V aktiveringssignal når tenningen er slått på (s.19 i pdf manualen jeg linker til)

 

På side 114 i samme manual viser el-skjema for D3. Og jeg oppfatter signal fra tenningsnøkkel går via en diode (pos.25), i serie med en 33 ohms motstand (pos.18), før til L (D+) på dynamoen.

 

Men nå kan det jo være at D6 har en helt annen motorstyring/ladningskrets enn D3 !!!???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Beklager manglende oppdatering, julestria tok fullstendig overhånd. Men nå har roen senket seg.

 

D3 har en annen dynamo, men sansynlig vis er ikke kobling av ladelampe etc. så ulikt. Jeg innbiler meg i alle fall at spenningen til D på dynamoen (på VP D6) ikke går gjennom en glødepære som i tradisjonelle installasjoner, men at ladelampen er elektronisk styrt på ett eller annet vis.

 

D3 skal ha 1,2 V over D for å tenne dynamoen. Jeg ser ikke bort fra at D6 også krever et tilsvarende nivå. Men jeg antar at den faktiske spenningen på D ligger noe over minimumsnivået.

 

Jeg finner at Mitsubishi 115A dynamo også benyttes i VPs D1 og D2 i tillegg til i D4 og D6. Men jeg har ikke lyktes å finne noe koblingskjema for noen av disse motorene. Dersom noen har en link til et slikt koblingskjema vil dette være til stor hjelp.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har omsider problemet funnet sin løsning.

 

Jeg hadde planer om å la båten få et opphold hos det lokale VP-verkstedet ved avslutning av fjorårssesongen, men vinteren kom tidlig og isen hindret dette helt frem til midten av mars. Nå er verkstedbesøket gjennomført.

 

"Synderen" viste seg å være motstanden som har vært omtalt flere ganger tidligere i denne tråden. Etter at ny motstand er montert starter lading umiddelbart etter at motoren har startet.

 

Måling av motstanden viser en verdi på 33 ohm. Dette samsvarer med det Mateco skrev om tilsvarende motstand på VP D3.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...