Jump to content

Bryggefender, hvilke alternativer finnes som ikke blir for dyrt?

Lukabella

Recommended Posts

Men vil ikke både ligge/sitteunderlag og rørisolering gi tapt for sola? Syns jeg har sett at denslags brytes ned relativt kjapt om det ligger eksponert, blir til støv når du tar i det.

Rørisolasjon er prima har ikke sett noe morkning i sola, Hvor mye den tåler i hardt sammenstøt i baugen vet jeg ikke, men på sidene er det mere enn nok støtdemping for min bår med moderat størrelse.

På noen bryggekanter sitter de fast av seg selv når man åpner opp den fedrige slissingen, men uansett bør de fester til bryggekanten med strips eller annet.

Det finnes også skjøteledd som passer for bryggehjørner.

Rørisolasjon må da være markedets billigste "bryggefendere" netopp fordi det ikke har fåt et båtutstyrs påslag.

(Hvis rørisolasjonsprodusente oppdager markedet og merker rørsilasjonen med mrkelappen "bryggefender" vil sikkert marinaene ta seg ti ganger så godt betalt som byggforetningene gjør nå....(????)

Rørisolasjon tåler ikke stort. Har et par store kajakkstativer som kom med dette på armene og det smuldrer opp etter kort tid og liten mekanisk slitasje.

Jeg har nå brukt Biltema sine fenderlister en liten stund. Lynkjapt å montere og du kan ta de med deg når du flytter. Ser ikke noe bedre alternativ enn dette her tross fantasirike forslag....

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

• 1 år senere...

Rørisolasjon er prima har ikke sett noe morkning i sola, Hvor mye den tåler i hardt sammenstøt i baugen vet jeg ikke, men på sidene er det mere enn nok støtdemping for min bår med moderat størrelse.

På noen bryggekanter sitter de fast av seg selv når man åpner opp den fedrige slissingen, men uansett bør de fester til bryggekanten med strips eller annet.

Det finnes også skjøteledd som passer for bryggehjørner.

Rørisolasjon må da være markedets billigste "bryggefendere" netopp fordi det ikke har fåt et båtutstyrs påslag.

(Hvis rørisolasjonsprodusente oppdager markedet og merker rørsilasjonen med mrkelappen "bryggefender" vil sikkert marinaene ta seg ti ganger så godt betalt som byggforetningene gjør nå....(????)

Hvilken dimensjon rørisolasjon har du på utriggeren?

Før man går i gang med masse kreative løsninger med surretau, rørisolasjon og liknende, bør man høre med havneledelse om hva man faktisk kan bruke. Det er ikke alle plasser som godtar alt mulig. I havna hos oss prøver vi nå å rydde opp i disse kreative løsninger. Gamle trosser samler skit og groe, noe som skaper ekstra slitasje på utriggere. Ofte løsner dette og henger halvveis ned i sjøen og blir blåskjellfarm. Og hvis man da bytter plass blir dette hengende fordi det ikke kostet noe. Kjøp heller skikkelige bryggefendere som stripses på. Så når du bytter plass, tar du dem med deg igjen og bruker på neste plass

Trenger du dem ikke der du skal, kan du jo spørre nestemann som overtar plassen om han vil kjøpe de allerede monterte fendere av deg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...