Jump to content

Dumper prisene på båtplasser i Oslofjorden.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Må vel bety at en betydelig del av båteiere lar båten stå på land?

Tror nok heller det betyr at det store antallet nye båtplasser de siste par årene i mange områder har medført at i dag er tilbudet er større enn etterspørselen. Jeg har faktisk påpekt at dette ville komme i flere år her på forumet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bare synd båthavna mi ikke har fått med seg dette - der ryker innskuddet opp til det doble, leieprisen øker med 15% og det innføres 700,- i dugnadsbot. Sistenevnte er vel for sikkerhetsskyld lovstridig....

(For all del - synes det er greit at båthavna får inn no penger fra de som ikke gidder, men da må det gjøres lovlig).

Guest Avmønstret#

Jeg tror en kombinasjon av nye båtplasser og båter som selges/flyttes ut av Oslo området, noen blir stående på land osv. Antar lavere salg av nybåter i området også?

Om båt blir like ut som golf, og overetableringen er like stor, ja da blir det katastrofe for mange båthavner.

---------

Men kanskje verst for de med innskuddsplasser eller (dyr)kjøpte plasser? De taper jo penger direkte.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Båtplasser har lenge vært et spekulasjonsobjekt. Som leiligheter. Mange eier båtplasser som de aldri selv har brukt, knapt nok sett.

Om man ser det positive i det (bortsett fra spekulanter med rottetryne når de regner på tap) så kan dette bety at vanlige folk med vanlige inntekter kan ha råd til båt og plass. Dette kan igjen gi ringvirkninger til alle ledd i en bransje som trenger til en liten opptur.

Det negative er at dem som har investert i båtplass for å bruke den også vil se et verditap. Men plassen er nå der og gjør hva den skal uansett verdi.

og det innføres 700,- i dugnadsbot. Sistenevnte er vel for sikkerhetsskyld lovstridig....

(For all del - synes det er greit at båthavna får inn no penger fra de som ikke gidder, men da må det gjøres lovlig).

Vanlig praksis hos oss også, dog er det 500kr. Syns det er helt greit.

Bygdetulling med båtførerbevis!

mange eldre båter i havna vår som ikke brukes og forblir på land. Bedre at de står der enn at de tar opp bryggeplass. For eieren er det mindre pes også, når båten uansett ikke brukes. Tror vi vil se mer ledig kapasitet i årene som kommer, og at prisene skal ned. Det krever dog at leietakerne er villige til å flytte seg til steder med lavere priser, og ikke bare aksepterer prisen der de har plass fra før.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg er vel en av de som venter til toget har gått for utleierene.

Har bøyeplass nå som alltid er tilgjengelig, men skal gjøre litt div med båten etterhvert og kunne tenkt meg bryggeplass med 220v i nærheten (bærum).

Vi får se hva som er igjen i slutten av Mai eller begynnelsen av Juni :fishing:

Mvh. SAP

Bare synd båthavna mi ikke har fått med seg dette - der ryker innskuddet opp til det doble, leieprisen øker med 15% og det innføres 700,- i dugnadsbot. Sistenevnte er vel for sikkerhetsskyld lovstridig....

Ja, definitivt ulovlig.

Om man ser det positive i det (bortsett fra spekulanter med rottetryne når de regner på tap) så kan dette bety at vanlige folk med vanlige inntekter kan ha råd til båt og plass.

Enig, men selv båtplasser til selvkost i båtforeninger er ikke akkurat gratis. Innskudd på 137.000 for fire meter og et årlig medlemskap og fellesutgifter på 4500 samt obligatorisk båtvakt en natt hvert år i "min" havn i Asker.

Vanlig praksis hos oss også, dog er det 500kr. Syns det er helt greit.

Men fortsatt ulovlig.

Dette er vel et bevis på at det ikke har vært noen god politikk fra kommunenes side når det gjelder å prioritere ideelle båtforeningers behov for større kapasitet.

I gull-årene på 2000-tallet ble båtplasser et spekulasjonsobjekt for private investorer som skulle tjene penger på utleie. Så kom krisen i båtbransjen og man står nå med en masse ledig privat kapasitet som utleier sannsynligvis ikke tjener penger på. Slik går det når "alle" kaster seg på en investering man tror vil vokse inn i himmelen.

Hadde kommunene lagt mer til rette for at de ideelle foreningene fikk mer disponibel plass, ville utbyggingen skjedd, men det ville blitt produsert båtplasser som "folk flest" hadde hatt råd til. Noen vil kanskje si at har man råd til båt så har man råd til plass, men det er tross alt summen av utgiftene som blir utslaggivende.

Når situasjonen har blitt som den har blitt så skal det mye til at man fra kommunenes side ser behov for å legge bedre til rette for ideelle båtforeninger og det synes jeg personlig er synd. Det er der folk ønsker å ha båten, noe som også kommer frem av artikkelen hvor man kan lese at det fremdeles er år-lange ventelister hos disse !

Så, da fikk jeg beklaget min syke mor i dag :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det kan vel diskuteres lovligheten av gebyr for uteblitt dugnad. Faktum er at det nok er vanlig i flere havner.

På Revierhavna (Hovedøya) betalte vi 35 500 for en 3,5 meter plass på en ny brygge for ca 5 år siden. I tillegg betaler vi ca 4000 i året for bruk av plassen. Grunnen til at innskuddet er såpass lavt er at så godt som alt arbeid i havna, vedlikehold av brygger og diverse små og store hus på land, ta opp/sette ut båter, stelling av busker og trær osv osv gjøres på dugnad. Da er det naturlig at foreningen har behov for at alle stiller på dugnad, to stk hvert år, i tillegg til to nattevakter. Det velges av den enkelte når man skal ha dugnad og man melder seg på to lørdager i sesongen etter eget valg. Jeg syns det er helt greit at uteblitt dugnad/nattevakt belastes med 1000,- per gang.

Alternativet for foreningen er jo å leie inn firmaer til å gjøre arbeidet. I tillegg er det en ikke ubetydelig sosialisering mellom medlemmene som er viktig for foreningen.

Dugnaden avsluttes med gratis lapskaus og øl...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ligger i oslofjordens beste båthavn, til mindre enn kompis betaler på lakseberget, så jeg som leier hvert år er happy.

Litt fortvilet når jeg prøvde leie plass for 1-2 uker i stathelle/langesund/valle, prisen jeg fikk, var mer enn jeg betaler her hjemme for 1 sesong... så i fjor lå jeg bare i kragerø på gjestebrygga, ble jo billigere.

Det kan vel diskuteres lovligheten av gebyr for uteblitt dugnad. Faktum er at det nok er vanlig i flere havner.

På Revierhavna (Hovedøya) betalte vi 35 500 for en 3,5 meter plass på en ny brygge for ca 5 år siden. I tillegg betaler vi ca 4000 i året for bruk av plassen. Grunnen til at innskuddet er såpass lavt er at så godt som alt arbeid i havna, vedlikehold av brygger og diverse små og store hus på land, ta opp/sette ut båter, stelling av busker og trær osv osv gjøres på dugnad. Da er det naturlig at foreningen har behov for at alle stiller på dugnad, to stk hvert år, i tillegg til to nattevakter. Det velges av den enkelte når man skal ha dugnad og man melder seg på to lørdager i sesongen etter eget valg. Jeg syns det er helt greit at uteblitt dugnad/nattevakt belastes med 1000,- per gang.

Alternativet for foreningen er jo å leie inn firmaer til å gjøre arbeidet. I tillegg er det en ikke ubetydelig sosialisering mellom medlemmene som er viktig for foreningen.

Dugnaden avsluttes med gratis lapskaus og øl...

For egen del synes jeg det er en grei ordning og sparer alle for en god del penger, men ikke alle er enig og ulovligheten i å pålegge dugnad/bot er faktisk udiskutabel etter hva jeg har lest diverse steder enten det er boligsameie eller båthavn eller hva det måtte være. Eksempelvis finner man en del om dette også på HLs sider (Huseiernes landsforbund).

Tror det har kommet flere nye båtplasser de siste årene som igjen gjør at det ikke er det store skriket etter båtplasser lenger.

Tror folk flest får seg plass om de vil. Ser på finn.no - aviser - oppslag i båthavner etc. at det er plasser å få tak på om en trenger.

Feks. i Søgne komune var det for noen få år siden 900 stk på venteliste, hadde vært gøy å fått det reelle tallet på det nå i 2013, etter at komunen har lagt ut plasser + flere private aktører.

larss

For egen del synes jeg det er en grei ordning og sparer alle for en god del penger, men ikke alle er enig og ulovligheten i å pålegge dugnad/bot er faktisk udiskutabel etter hva jeg har lest diverse steder

I siste instans syns jeg det må være opp til årsmøtet i foreningen å bestemme dette. Prinsipprytteri når det gavner alle medlemmene ser jeg ingen poeng i. Hos oss kan man som sagt bestemme selv når man skal ha dugnad. I tillegg kan man søke om fritak ved sykdom, utenlandsopphold osv. Mao ord ingen argumenter for å ikke stille.

Jeg ser også stor forskjell mellom et boligsameie og en båtforening som egentlig er et spleiselag. Henvisning til Huseiernes Landsforening blir for meg lite relevant.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Her fra min havn:

"Medlemmer med andelsplass og leieplass betaler et dugnadsgebyr på Kr. 750,- Dette blir utbetalt til de som møter på dugnad med kr. 250,- pr gang, totalt 4 ganger som er maks gir kr. 1000,- til de som møter opp. Dette blir utbetalt ved juletider inn på din konto."

Gebyret ligger iberegnet, spesifisert i årskontigenten for alle. Ingen ulovelighet i dette ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...