Havbris Startet 2.Mars.2005 Del på Facebook Startet 2.Mars.2005 Har siden jeg leste om temaet her tidligere (fant det ikke igjen nå) vært usikker på tilstanden til 5/4" bunnventil til septikken. Det er vel et slikt ejektor-system, det tømmer seg i hvert fall selv. I går tok jeg mot til meg og demonterte slanger og albue og kikket ned i kuleventilen mens båten er på land. Fant: 1. at kuleventilen ikek tetter 2. at ventilen ikke tetter fordi kula i ventilen er borte!!! Kula var helt forsvunnet! Og det skremmende var at når jeg testet ventilen, så var spindelen så treg selv uten kule at det virket som alt var OK. Ventilhuset er av rustfritt stål, og ser ut som nytt på utsiden, det gjør også spindelen av messing eller bronse. Albuen og skroggjennomføringen av bronse eller messing var lite tært , det var kun små-groper nederst på skroggjemnnomføringen. Tenker nå å bytte til fullstendig SS316 ventil, og koble dette med en ledning til sink ute på trimflapsen for å hindre at skroggjennomføringen og albuen nå ofrer seg istedet fro ventilen. Blir det riktig å koble ledningen fra ventilen/albuen/skroggjennomføringen til sink på flaps'en? Eller hva er best? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 (redigert) Er huset av rustfritt/syrefast stål og kula av messing kan det være mulighet for galvanisk korrosjon som ble diskutert i denne tråden. Men mange kuleventiler ser ut som stål, men er bare forniklet messing. Spesielt ventiler i septik er utsatt for alvorlig korrosjon i et anoksisk miljø uten at dette har med galvaniske strømmer å gjøre. Selv syrefast 316 stål holder ikke mål i en septiktank- derfor skifter jeg til Marelon (kompsitt materiale) i min septik tank. Koble til offeranoder tror jeg har liten hensikt da det er sulfid bakterier som tærer opp 316 stål, og bend og gjennomføring bør være av samme legering. Min 1 1/2" Marelon kuleventil med gjennomføring og slangestuss fikk jeg kjøpt i fjor for omlag 700 kr (billig pga. utgående vare- de solgte ikke noe særlig da de er dyre sml. med messing). Skal du ha syrefast 1 1/2" kuleventil blir dette utrolig dyrt: 1370 + moms på TESS. Billigste løsning er vel å kjøpe messing ventil og skifte denne når den går i stykker. Hos meg tok dette 10 år. Redigert 2.Mars.2005 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2005 Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Det går greit. En ide kunne kanskje vært og limt en anode på skroget foran ejktoren og lagt en ledingsstump bort. En eller annen egnet Sikaflex vil vel gjøre susen. Noe av greia her er å få så korte avstander til det som skal beskyttes som mulig. Hulda har montert anode inni røret. Denne anoden kommer jeg til hvart annet år når båten går på land for stoffing og kontroll av nedre bunnventil. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Er huset av rustfritt/syrefast stål og kula av messing kan det være mulighet for galvanisk korrosjon som ble diskutert i denne tråden. Spesielt ventiler i septik er utsatt for alvorlig korrosjon i et anoksisk miljø uten at dette har med galvaniske strømmer å gjøre. Selv syrefast 316 stål holder ikke mål i en septiktank- derfor skifter jeg til Marelon (kompsitt materiale) i min septik tank. Koble til offeranoder tror jeg har liten hensikt da det er sulfid bakterier som tærer opp 316 stål, og bend og gjennomføring bør være av samme legering. Billigste løsning er vel å kjøpe messing ventil og skifte denne når den går i stykker. Hos meg tok dette 10 år. <{POST_SNAPBACK}> Min ventil er 13 år, men så var kula helt forsvunnet også, og det var ingen merker i huset som viste at der hadde vært noen kule der på lenge, heller. Det store spørsmålet med messingkule er: Når er mesingkula så korrodert at den ikke tetter lenger. Det skjer lenge før 10 år er gått for mitt system, gjetter jeg. Men nå vet jeg i hvert fall at jeg oftere skal sjekke tilstanden på ventilen, albuen og skroggjennomføringen. Men: Er det så at SS316 er korrodere raskere enn messing ved bruk til bunnventil for septik pga sulfid bakterier, eller er SS316 mest bestandig av disse??? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Men: Er det så at SS316 er korrodere raskere enn messing ved bruk til bunnventil for septik pga sulfid bakterier, eller er SS316 mest bestandig av disse??? AISI 316 mest resistent. Messing er i grunnen heller dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 4.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 AISI 316 mest resistent. Messing er i grunnen heller dårlig. <{POST_SNAPBACK}> OK. Tusen takk for svar, Hulda. Da satser jeg på SS316-ventil, og sink så nære skroggjennomføringen som mulig. Jeg får se hvordan jeg best kan løse det med plasseringen av sinken når jeg kommer ut til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 og sink så nære skroggjennomføringen som mulig. Ikke glem den elektriske tilkoblingen mellom sink og ventil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.