Jump to content

HCU styreenhet kaputt etter vinterlagring. Hvordan kan det skje?


Ole Propell

Recommended Posts

Etter vinterlagring ville min D4 225 2007 modell ikke starte. Eller dvs, jeg fikk aldri prøve å starte den, for når tenningen ble slått på stod det bare "Caution check engine, see op manual" med et lite 1-tall nede i hjørnet. Det var heller ikke mulig å lese av noe mer og jeg klarte ikke å navigere inn i menyene.

 

Volvo Penta forhandler har nå sett på motoren og funnet at styreenheten fremme (jeg tror det er HCU) er kaputt og må skiftes. I tillegg må ny software legges inn.

 

Jeg har i og for seg oppfattet at styreenheter ryker nå og da. Men jeg skjønner ikke hvordan den bare kan ryke under vinterlagring. Strøm har vært koblet fra og båten har vært lagret under presenning tørt og fint. Jeg er selvfølgelig engstelig for at dette kan skje igjen, enten med den nye HCU'en eller med en av de andre boksene.

 

Er det noen som vet om mulige feilkilder som kan ha forårsaket dette som jeg bør sjekke, eller er det bare å håpe på det beste for fremtiden?

 

Jeg lurer også på om den gamle boksen har noen verdi på et annethånds / reparasjonsmarked, eller er den bare å skrote?

Link to post

kontakt norsk motorkompani http://norskmotorkompani.no/index.php?name=index.html

De fikser det meste.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hva kostet en boks da ?

 

Tipset om norsk motorkompani da en annen her på baatplassen fikk dem til å fikse en styreenhet for en brøkdel av prisen på en ny.

På hjemmesiden deres står det jo "Norsk Motorkompani kan reparere styreenheter til de fleste merker."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ny boks kostet ca 12 500,- + ny software til noen tusen + mva. Ganske utrolig at man skal måtte ha denne type service/rep kostnader på en motor, men det er kanskje bare sånn det er blitt.

 

Vedr norsk motorkompani, så takker jeg for tipset. Jeg sjekket opp mulighetene for reparasjon av boks med dem. De sa at det normalt sett er mulig å reparere styreenheter, men de anbefalte ikke å reparere på HCU styreenhet til de tidlige modellene av D4 (min er en 2007 modell). De sa også at det hadde vært en del episoder med feil på dem som hadde resultert i farlige episoder med ukontrollert gass/gearing(!). Vistnok har det også vært en service bulletin fra VP på dette tidligere også.

 

De sa at feilene ofte skyldes dårlige loddinger (og bekreftet dermed DieselDahls teori), men at de var skeptisk til å reparere på denne da det kunne komme nye feil senere a la ovenstående. Så det blir vel å svelge kamelen og kjøpe ny boks denne gangen.

 

 

Link to post

ja det er vel det som er prisen å betale for framskrittet :worry: jo mere avansert og elektronisk, jo skumlere og dyrere om det feiler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Ny HCU er montert og motoren starter nå som normalt :-)

 

Det kan virke som om den gamle HCU'en kan repareres likevel, og iom at jeg bare har en styreposisjon i dag så tenker jeg at den gamle HCI'en kan kanskje få nytt liv dersom jeg monterer en ekstra styreposisjon ute på dekk. Jeg vil tro at jeg i tillegg trenger en kontrollspake og kanskje et enkelt panel for å aktivere styreposisjonen (jeg har et panel av typen med en nøkkelknapp, N-knapp, minus-knapp og tilbake-knapp liggende).

 

Vedr (ratt)styring: Er det noen som vet om jeg kan benytte en standard type styresnekke og koble den sammen med eksisterende styresystem, eller må jeg benytte Volvos egne styresnekker til dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...