eMTea Startet 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2013 Hei! Jeg vil lage nye slager til oljefilteret og dets brakett på min Mercruiser V8. Jeg bare lurte på hvor mye trykk de må tåle? Sikkert et dumt spm, filteret tåler vel ikke så mye, så regner med filteret står på retursiden av systemet. Men greit å vite til jeg skal på tess å presse slanger. - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone - Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Jernbåten Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Oljetrykket på amrikanere begrenser seg normalt oppad til 5 bar. Vanligvis vesentlig lavere. På min GM bruker jeg hydraulikkslanger med stålinnlegg og påpressede koblinger. Det er ikke bare trykket som er forholdet, men også varme og vibrasjoner/slitasje. Det er ikke filter på oljereturen. Denne returen er lekkasjer fra forskjellige steder og tilbake til bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Ja, ok, men da er den god! Da sier jeg bare det til karen på TESS, så blir det sikkert snadder. Oljefilteret er plassert på motoren rett over servoen nå, men kommer i konflikt med motorluka, så må flytte det litt :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Oljefilterflytter? Kan du belære meg litt om dette? Jeg har så trangt motorrom at jeg skulle gjerne ha flyttet filteret om det var mulig. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jernbåten Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Det finnes sett der man kan koble på et adapter med slanger inn der filteret sitter. Og så kan man montere motsvarende brakett med filter et annet sted. Man skal imidlertid være oppmerksom på at diverse produkter er på markedet. Blant annet Biltema selger slikt. Dog vil man finne at enkelte motorfabrikanter advarer mot slik montasje begrunnet i redusert flow av olje. Når det gjelder min motortype, blir det frarådet uten at oljekanaler blir boret opp til større dimensjon. Bensinmotoren, tilsvarende dieselmotoren min, kan kjøre et slikt opplegg uten å foreta modifikasjon. Dette er informasjon fra Aarnes, som nektet å selge meg et slikt system. De var sikre på at det ville føre til motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 På min Mercruiser ser dette ut til å være orginalt, slangene kommer ut av motorblokken uten noen adapter. Men ja, man får kjøpt diverse ettermarkeds filterflyttere, Hva slags motor har du, Ville faktisk tro at de fleste større motorprodusenter har en orginalløsning på dette. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Jeg har en VP TMD40, går det an å flytte filteret på den? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
eMTea Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Jeg vet ikke, men ville tro VP hadde en løsning for det? Garantert noen på dette forumet som kjenner til dette! Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Var ute på min å plukket av slange/rør nå, og javisst, det er normal filterplass med adapter på min også. Sitter på en helt grei plass å komme til også, men sålenge jeg har filterflytteren, så bruker jeg den. Enda bedre da :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 (redigert) Var hos TESS i Arendal idag, som guidet meg rett til Alltech, da dem ikke hadde slike typer fittings, da det var flensede rør (nesten som bremserør i stor dim (1/2"). Alltech hadde heller ikke virket det som, da han helst ville kappe av de gamle og lodde dem på en ny kobling. Jeg tok den enkle snarveien, siden filteret er lett å komme til på orginal plassering, så koblet jeg bare vekk hele sandwich'en og filterflytteren, og satt filteret rett i blokka. Men hadde dette vært viktigere for meg, kunne jeg nok plukket delene/fittingene ut av filterhuset, og funnet noe tommes som går overens med dette. Redigert 8.Mai.2013 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.