Jump to content

Nye slanger til oljefilterflytter, høyt trykk?

eMTea

Recommended Posts

Hei!

Jeg vil lage nye slager til oljefilteret og dets brakett på min Mercruiser V8.

Jeg bare lurte på hvor mye trykk de må tåle? Sikkert et dumt spm, filteret tåler vel ikke så mye, så regner med filteret står på retursiden av systemet. Men greit å vite til jeg skal på tess å presse slanger.

- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Oljetrykket på amrikanere begrenser seg normalt oppad til 5 bar. Vanligvis vesentlig lavere. På min GM bruker jeg hydraulikkslanger med stålinnlegg og påpressede koblinger. Det er ikke bare trykket som er forholdet, men også varme og vibrasjoner/slitasje.

Det er ikke filter på oljereturen. Denne returen er lekkasjer fra forskjellige steder og tilbake til bunnpannen.

Det finnes sett der man kan koble på et adapter med slanger inn der filteret sitter. Og så kan man montere motsvarende brakett med filter et annet sted. Man skal imidlertid være oppmerksom på at diverse produkter er på markedet. Blant annet Biltema selger slikt. Dog vil man finne at enkelte motorfabrikanter advarer mot slik montasje begrunnet i redusert flow av olje. Når det gjelder min motortype, blir det frarådet uten at oljekanaler blir boret opp til større dimensjon. Bensinmotoren, tilsvarende dieselmotoren min, kan kjøre et slikt opplegg uten å foreta modifikasjon. Dette er informasjon fra Aarnes, som nektet å selge meg et slikt system. De var sikre på at det ville føre til motorhavari.

Var hos TESS i Arendal idag, som guidet meg rett til Alltech, da dem ikke hadde slike typer fittings, da det var flensede rør (nesten som bremserør i stor dim (1/2").

Alltech hadde heller ikke virket det som, da han helst ville kappe av de gamle og lodde dem på en ny kobling.

Jeg tok den enkle snarveien, siden filteret er lett å komme til på orginal plassering, så koblet jeg bare vekk hele sandwich'en og filterflytteren, og satt filteret rett i blokka.

Men hadde dette vært viktigere for meg, kunne jeg nok plukket delene/fittingene ut av filterhuset, og funnet noe tommes som går overens med dette.

Redigert av eMTea (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...