Jump to content

Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea


eMTea

Recommended Posts

Prosjekt Hydrolift F-23

 

004small.jpg

 

Motor; MerCruiser 350 EFI/MP Gen+ (300HP V8), Bravo One, Ballistic 14 1/4 x 24 XL

 

Som noen her på BP har fått med seg, så kjøpte jeg denne båten som et delvis prosjekt.

Den hadde frostsprengt motorblokk, og endel skrammer i skrog.

Motoren har fått ny blokk, og etter litt problemer med tenning, er denne nå friskmelt, så da kan prosjektet fortsette.

 

I vinter håper jeg på å få gjort endel med båten, men usikker på hva økonomien tillater, da det skal bygges garasje til våren

Men ting jeg iallefall har lyst til å gjøre noe med er:

- Lakkere skroget utv. under fenderlist. Har lyst til å kjøre mørk grått med større oransje dekaler, omtrent som dagens Hydrolift modeller.

- Montere ferskvannskjøling.

- Trekke om stoler, og puter (evnt lage rygger på alle putene) i mørk grå Niroxx med oransje kanter og sømmer. (Vurderer å bytte stolene til noen dypere ståstoler, men finner få som egner seg)

- Montere Silent Choice eksos.

- Ommøblere på instrumentpanel, montere Livorsi instrumenter (GPS fart) og spakstell. Bytte ratt. Flytte tenningsnøkkel, dødmann og "trailer up" bryter til mere skjermet plass. (Vurderer også CoastKey, trådløs dødmann+start/stopp)

- Støpe om eller forandre på "fiskestang" holderene i siden på skroget, med enten noen flaskeholdere eller dekor av noe slag, usikker her enda.

 

De fleste av disse oppgavene innbærer et godt markant hugg i lommeboken, så er veldig usikker på rekkefølgen jeg tar det i, men syntes kanskje lakkering av skroget og ferskvannskjøling er litt viktigere enn de andre.

 

I tillegg så kommer jo stoffing av båten, og pleie av drev og motor.

 

Håper folk vil kommenter og rettlede meg i denne prosessen, jeg har eid båt noen år, men aldri gjort mere enn man må for å nyte sommerdagene, så jeg trenger alle innspill jeg kan få.

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er trailer up bryter? Båten så jo fin ut i skroget! sikker på at man ikke får den bra igjen om du leverer den inn til en proff polerer/rubbing?

 

Den er for å tilte drevet ut i maks posisjon ja, for å få mere klaring til bakken f.eks på båthenger.

Man kan ikke tilte så mye på knappen på throttle spaken.

 

Problemet med skroget er at det er lakkert i en mørkere blåfarge enn det som er originalt, så man kan ikke etterpusse på gelcoaten for å fikse småskader. Derfor må jeg nok lakke for å få den pen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lik båt som din og tenker litt i samme baner. Men jeg ville prioritert å reparere gelcoat-skader og evt foliere i stedet for å lakkere. Har gjort noen "oppgraderinger" som: fikk tak i originale comfort-stoler, satt inn to-spaks gear/throtle, rubbet og polert utvendig/innvendig, tatt av teak og pusset opp, ny fenderlist, diverse i syrefast. Har tenkt på ferskvannskjøling fordi da kan jeg kjøre med aluminiumstopper. Men det er ikke plass til mercruisers system på original plass, så det er noe pell. Grunnen til at jeg vurderer en annen eksosløsning enn gjennom drevet er hvis jeg går for en motor på ~400hk blir det en viss fare for "water-reversion".... Jeg har blitt frarådet silent choice eller vanlig through transom eksos pga støyen, sikkert kult med en gang men ikke så populært....

Link to post
Share on other sites

Ja riktig, det er ingen gelcoat skader i grov forstand, kun riper og slitaje heldigvis.

Har du en tråd om ditt prosjekt eller? Åssen er de comfort stolene da?

 

Jeg fryktet at det ikke var plass til ferskvannskjølingen under det motordekselet ja, typisk.

Hva er "water-reversion"? er det som det høres ut som, at pga kam-oppsett kan man risikere at vann blir sugd inn i eksosen?

 

Men hva slags løsning skal du ha på eksosen da? Om du ikke vil ha den gjennom drev og ikke "through transom"?

Silent choice er jo nettop det, det er jo tøft med en vri8tter på fri eksos, men man kan velge å dempe det om det ikke passer der og da..

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke har forstått helt feil er water reversion at når du stenger gasspjeldet på en motor med en hvass kam vil du få vakuum i eksosen nok til å dra inn vann i sylinderne, har prøvd å lese litt om emnet men det er mange bastante meninger i flere retninger og lite fakta vedrørende når du er i faresonen. Vareierer fra båt til båt også. Jeg er som sagt i tenkeboksen. Stolene ser sånn ut bortsett fra at det er to enkle.

Eksosen går det an å ta ut på sidene som på S-24. Mailet med Egil Ranvig og han har sånne. Da trengs potter.

Har forøvrig ingen prosjekt tråd. Dette er båt nummer to og jeg burde vel bare selge den, men må shine litt og da blir man jo fort revet med :cool:

Link to post
Share on other sites

Tror nok det ja, litt bling er bra, men det viktigste er at båten er dønn i orden og godt holdt. Ellers tenkte jeg å sette inn enveisventiler på dreneringsslangene slik at det ikke blir bløtt når man går ombord. Har også lurt litt på fenderholdere til å felle inn. Også kommer det en Garmin 525 kartplotter med Bluechart G2vision. Det er nyttig utstyr.

Link to post
Share on other sites

Med forbruksmåler blir du kanskje gledelig overrasket, evt kjører du saktere enn du har gjort før...... Iflg fabrikken har de målt 0,56 l/nm med 350 MAG MPI men det er i en kjedelig hastighet :lipseal:

Har funnet noen enveisventiler som er til dekksdrenering ja, finnes både til å montere på slangene og utvendig.

Link to post
Share on other sites

ser du har funnet en type enveisventil for montasje på drens slange, hvor finner du det har letet etter en god løsning en stund. vanlige kuleventiler ruster jo opp etter kort tid og det er jo fint å slippe å rote nedi bunn av båten hver gang man skal åpne ellerc stenge ventilen.

Link to post
Share on other sites

Du forandrer ikke noe annet enn evt parametere som tenningskurve og bensinmengde/blandingsforhold. Du kan altså finjustere motorstyringen. Men skal du gjøre dette uten å risikere havari trenger du noen sensorer. Vet ikke hvilken motor du har, men hvis det er en TBI kommer du bedre ut med en forgasser. Har du MPI sitter det vel en bankesensor eller to der som trengs for å optimalisere tenningskurven. Oksygensensorer trengs for å overvåke blandingsforholdet.

Link to post
Share on other sites

ser du har funnet en type enveisventil for montasje på drens slange, hvor finner du det har letet etter en god løsning en stund. vanlige kuleventiler ruster jo opp etter kort tid og det er jo fint å slippe å rote nedi bunn av båten hver gang man skal åpne ellerc stenge ventilen.

Jeg fant en ventil i hylla på min lokale båtsjappe. Fant den i Telmo-katalogen under VVS-utstyr, lensepumper (side 174) Art.nr: 031241010

Så fins en til utvendig montering utenpå skroggjennomføringen, Art.nr: 033221000

Husk for all del at ved lekkasje her vil båten fylles med vann og synke, det skal brukes doble rustfrie slangeklemmer på alle slangetilkoblinger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har MPI motor, med 1 bankesensor iallefall, men ingen O2 sensor.

Jeg er innforstått med hva det innbærer å leke med fuel og tenningsmap, men syntes bare det virket for godt til å være sant at man bare kunne kjøpe en kabel, så var det tut å kjør.

Men uansett så går båten godt nok fåreløpig, så var bare et åpent spm, har andre ting å prioritere først :)

 

Hva er greiest å gjøre med bunnstoffet før neste sesong? Det ligger jo selvpolerende hvitt bunnstoff på nå (liker det ikke helt, da det gir litt grønnskjær, men det er kanskje normalt?), bær jeg vaske alt vekk, før nytt påføres?

De tidligere båtene vi har eid så har vi bare flekket over, eventuelt lagt et nytt strøk utenpå det gamle.

 

Hvordan er det med disse "Racing" bunnstoffene, har det noe for seg, eller er det mye mere arbeid med slikt?

Link to post
Share on other sites

Selvpolerende er vel ikke tingen på en rask båt. Du bør fjerne dette og ha på et hardt et før sjøsetting. Selvpolerende skal du forresten fjerne mest mulig av når du tar opp båten for ellers vil et stadig tykkere lag av gammelt bunnstoff absorbere virkestoffene fra det nye du har på.

Ang motoren så har jeg lest mye rart, men det ser ut som en bra spec er:

GM Marine engines

Jeg tenker litt hjemmebygge:

-stroker crank, 3,75" stroke, nitride hardened forged

-9,4:1 comp

-steel heads, 2,02" in/1,60"ex, 0,600" lift prepared

-roller cam 222/230deg@.050 ,509"/,528" (comp cams extreme marine roller)

-1,6:1 steel roller rocckers

-dual plane RPM inlet manifold

-Holley 750cfm carb

-stainless steel HP exhaust manifolds

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...