Jump to content

D4-260 mistet plutselig krefter


ovelaur

Recommended Posts

Sjøsatte båten på mandag og tok naturligvis en prøvetur. Alt fungerte helt perfekt inntil jeg hadde gått båten i plan i ca 30 sek. I en lang og krapp sving mot styrbord mister så den ene motoren mistet da plutselig krefter, og turtallet falt ned - men ingen alarm, ingen røyklegging, lukt eller unormale avlesninger på display. Begge motorer hadde kommet opp i driftstemperatur før jeg belastet motorene. Motoren står i en Sealine F37 med 2 slike motorer og faste aksler på ZF63 gir.

 

Etter dette er motoren ganske slapp. Den starter helt som normalt, går helt fint på tomgang og opp mot ca 1500 rpm. Når jeg kjører kun babord motor får jeg 1700rpm, og det er ingen unormale vibrasjoner, men jeg synes den høres litt "kvalt" ut. Sammen med den friske motoren får jeg 2200rpm på babord motor fordi båten da kommer seg litt opp og dermed mindre belastning. Normal maks er 3600rpm, og jeg hadde 3200rpm på begge motorer da hendelsen med plutselig tap av krefter.

 

Feilsøking utført:
  • Byttet grov- og finfilter for diesel begge motorer. Diesel er normal ut, og uten vann i vannutskiller. Ikke mye skitt i filter.
  • Kjørt babord motor gjennom styrbord grovfilter (fra styrbord tank) uten forskjell.
  • Sjekket om pumpe på topp av finfilter dras ned av vakuum når det gis pådrag, men pumpen oppfører seg normalt. Dette var ett tips jeg fikk fra verkstedet fordi de hadde registrert at en tilbakeslagsventil i filterhus hengte seg opp etter vinterlagring.
  • Byttet sensor for ladetrykk/temperatur mellom de to motorene, problemet flyttet seg ikke over til styrbord motor.
  • Kjørte motor uten ladetrykk sensor montert i hullet sitt (men tilkoblet kabel) - ingen forskjell på motorens oppførsel. Ved 1700 rpm er det fortsatt kun vakuum når jeg legger fingeren ned mot det da åpne hullet på innsugsmanifold - men det er vel kanskje normalt siden lading fra turbin vel først gir trykk over 2000 rpm?

Mine mistanker så langt:

  • Turbo står stuck. Men da burde vel jeg hørt lyder eller lignende, og så lenge motoren aldri kommer opp i mer enn rett over 2000 rpm så har vel ikke turboen så mye å bidra med uansett.
  • Motorstyring har en defekt.
  • Kabelfeil mellom sensorer og motorstyring (burde vel gitt alarm).
  • Injektorer (disse ble byttet høsten 2009 på garanti).
  • Skitt i dieselslange til motor (lite sannsynlig at noe har passert grovfilterene som så fine ut.

Alle forslag mottas med takk!!

 

 

 

 

Link to post

Jeg forstår deg slik at det er babord motor som feiler.

 

Du har allerede utført de grunnleggende kontrollene som det er naturlig å tenke på. En mulighet, uten at jeg kan si hvor sansynlig den er, kan være at det er feil i kontrollspaken/gasshendelen. En kalibrering av denne eventuelt kryssbytte mellom motorene kunne kanskje være en aksjon.

 

Ellers bør du vurdere å få ombord en kyndig utstyrt med VPs diagnoseinstrument.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

du kan montere en analog ladetrykkmåler i hullet til originalsensoren for å konstatere om du har ladetrykk i det hele tatt. koster ca 300kr

husk at turboen blir gradvis dårlig... det kan gå fort eller sakte, den kan være 88% frisk eller stå dønn, men ingen turboer liker å stå, som den jo gjør i vinteropplag, grøsser når jeg hører folk på opplagsplassen hjemme som ruser en D6 like etter oppstart etter vinteropplag.

sjeldent at en defekt turbo lager (u)lyd.

har du bra oljetrykk?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Det er babord motor som har problemer ja. Jeg kan prøve å kjøre oppe i fra flybridge, da vil jeg vel utelukke kontrollspaken - eller går disse to sammen i en felles kontrollboks?

 

Som sagt, så hadde begge motorer gått seg varme før jeg gav hendel, men vinteropplag er nok båtens værste fiende uansett...

D4 og D6 har trykkmåler i manifold uten gjenger, så det er kun ett hull med o-ring som tetter. Så hvordan kan jeg lage til ett opplegg for å måle trykket? Da kan jeg jo ta ut trykksensor på styrbord motor og sammenligne begge motorer på samme turtall. Jeg har en kompresjonsmåler for sylindere som er til å holde på plugghullet når man tørner en bensinmotor. Den tetter i ett plugghull, men tror den blir for stor diameter til å bruke på manifolden på D4en.

 

Jeg reagerte på at babord aksel var tyngre å dra rundt for hånd. I fjor var dette motsatt, så dette anser jeg kun som en forstyrrende faktor - men la det være nevnt at jeg må sette på en fastnøkkel på girflens for å dra aksel rundt, men styrbord går med ren handemakt. Men som sagt, i fjor var dette stikk motsatt - da måtte jeg bruke verktøy på styrbord aksel. Så dette skyldes nok helst cutlass lager fremme og bak på aksel.

Link to post

Min første tanke er noe rundt propellen.

Opplevde akkurat det samme som deg. Gikk på marsjfart, og fikk plutselig dropp i motorkraften.

Fikk ikke mer en ca 1500RPM.

Var heldigvis drevbåt, så jeg fikk raskt konstatert at det var en tynn taubit som hadde kveilt seg rundt propellen.

Kanskje vært å sjekke, hvis du ikke alt har gjort dette :)

MVH Ktveiten

Link to post

Det er babord motor som har problemer ja. Jeg kan prøve å kjøre oppe i fra flybridge, da vil jeg vel utelukke kontrollspaken - eller går disse to sammen i en felles kontrollboks?

 

Ja du har en HCU (helm station control unit) for hver motor per styreposisjon, altså fire stykk. Hvert gasshåndtaks potmeter går til hver sin HCU.

Link to post

Som sagt, så hadde begge motorer gått seg varme før jeg gav hendel, men vinteropplag er nok båtens værste fiende uansett...

D4 og D6 har trykkmåler i manifold uten gjenger, så det er kun ett hull med o-ring som tetter. Så hvordan kan jeg lage til ett opplegg for å måle trykket?

 

 

 

enkleste er å få en person til å presse fittingsen mot sensorhullet med en myk pakkning i mellom, du kan også få kjøpt koniske gummikorker i forskjellige dimensjoner på apotek og jernvare. drill så hull i korken med drill til giverslangen.

Så lenge du når 1700o/min så skal du ha ladetrykk, uansett om du har noe i propellen.

Denne mekaniske sjekken er banal men gir deg mange svar for lite kroner... det koster vel 1000kr bare å slå nummeret til autorisert VP mann?

Det å verifisere fullt ladetrykk er for meg noe av det nyttigste man kan gjøre med en motor som har både kompressor og turbo

Link to post

Jeg skjønner jeg må bade i dag... det blir årets første bad :thumbsup:

Noe på propellen har også slått meg, men grunnet badetemperaturen og det faktum at det ikke vibrerer, så har jeg lagt den tanken til sides. Men det koster jo egentlig 0kr å ta seg ett bad. Så det skal jeg gjøre nå etterpå.

 

Ellers så har ikke disse motorene kompressor, kun turbo. Det er vel stort sett kun drevmotorer som har kompressor?

 

EVC panelet mitt er av den kjipe typen uten display. Kun feilmeldinger.

 

Jeg har prøvd uten luftfilter for å utelukke den biten.

 

Nå skulle jeg gjerne har VODIA eller lignende slik at jeg kunne koblet meg på og lest av hva de ulike sensorer gav for signal. Dette har hjulpet meg uttallige ganger på bilen min der jeg har all software og tilkoblingsutstyr som trengs for å feilsøke.

Link to post

Da har jeg tatt et bad :diving: og inspisert propell og aksel. Alt var slik det skal, og det var ikke noe problem å tørne propellen for hånd under vann.

 

Jeg har også prøvd å kjøre fra flybridge, men med samme feil her også.

 

Jeg gikk nå veldig rolig med økende pådrag sakte men sikkert oppover. Begge motorer oppfører seg tilsynelatende likt opp til ca 17-1800rpm. Deretter er det ikke mye å hente ut i fra babord motor, men den kommer opp i 2200 rpm når den får tid på seg.

 

Så tilbake til turbo (jeg har som sagt ikke kompressor): dersom jeg tar ut ladetrykksmålerne fra begge motorene og måler trykk ved samme turtall på begge motorer (altså opp til 1700rpm i første omgang, og så opp til 2200 rpm), vil jeg kanskje se en forskjell mellom disse. Om jeg samtidig kjører styrbord motor med ladetrykksmåler tatt ut av hullet og dermed med en lekkasje - bør jeg vel kanskje også se at denne oppfører seg unormalt med mindre krefter grunnet en lekkasje av ladetrykk og heller ikke noe måling av trykk.

 

Bør jeg legge vekt på at babord motor oppførte seg likt når jeg hadde ladetrykksmåler liggende i atmosfærisk trykk og en 10mm lekkasjeåpning på innsugsmanifild (der sensor skal stå montert)?

 

Jeg føler at motoren enten får for lite luft, eller at den feilaktig tolker det slik at den får for lite luft. Dermed vil den ikke mate på med mer diesel enn den får luft til å forbrenne - og følgelig mindre hk da som kjent diesel blir omdannet til varm eksos og hk på aksling.

 

Motsatt fall at det er noe galt med dysene eller høytrykkspumpe - dette burde vel gi alarm??

Link to post

Jeg hadde tilsvarende problem på min D6-435 men den har kompressor da. Her var det et spjell i luftfilterboksen som hang. Om jeg ga full gass fra lavt turtall var alt ok, men ga jeg gass fra 1800 rpm så hang ene motoren etter opp til 2200 rpm. Der tok den igjen den andre. Dette spjeldet sitter ved luftfilterboksen. Prøv å bytte luftfilterboks mellom motorene og se om feilen flytter seg tenker jeg.

 

Feil på ladetrykksgiver kan gi slike symptomer. Prøv kryssbytte

 

Ladetrykk kan leses ut av evc displayet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ladetrykkverdien er ett av parameterne som bestemmer innsprøytingsmengde.

Med lav mengde innsprøytet blir det heller ikke eksos nok til å "drive" turboen, og dermed heller ikke noe ladetrykk.... det er som en vond spiral...

 

En mulig sjekk som er gratis og heller ikke er så mye arbeid er å ta av innsugsslanger (eller det som enklest gir deg adgang til turboakslingen) på begge motorene slik at du kan snurre på turboene for hånd, hensikten er å vurdere om den som er svak går tregere...

 

Bitteliten: ovelaur skriver i #11 at kan ikke kan lese av ladetrykk på sin evc, kun feilmeldinger

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Om han har evc displayer, dvs eget instrument så kan han lese av om han trykker rett. Om han bare har den gamle turtelleren stemmer det

 

Da jeg hadde feil på ladetrykks giverne opplevde jeg at båten hadde 3-4 knop høyere toppfart enn før. Men motorene var betydelig sløvere på lavt turtall. Trolig fordi dieselmengden ble økt pga feil input fra giverne

Link to post

Bitteliten: da må du ha hatt betydelig høyere ladetrykk, 3-4 knop er mye på stor båt, var dette Nord West'n eller Windy'n eller husker jeg feil igjen? merket du at du kunne gå helt til turtallsperra også?

 

ovelaur: dersom du hadde hatt for høyt ladetrykk ville du hatt feilalarm, dersom feilen er relatert til sensor eller lavt ladetrykk får du vel ikke feilalarm. Jeg ville jakta på bekreftelse på om du har normalt ladetrykk eller ikke... har du ikke en plugg i innsugsmanifolden du kan bruke som mekanisk målepunkt ?

Er ikke mot god kroppshygiene... bare det at når badetemperaturen er +6 så kan jeg bare ikke anbefale noen å bade.... :diving:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...