DieselDahl Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 VP har ikke waste-gate eller noen annen regulering av turboene på D4/D6 og jeg tviler på at turboene er problemet her. Det må nok en elektronisk diagnose til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Prøv kryssbytte av luftmengdemåler (sitter enkelt til) og luftfilterboks først tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Jeg har prøvd uten luftfilter for å utelukke den biten. ovelaur har allerede prøvd uten luftfilter, han har til-og-med bada... Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Har brukt kvelden til å lese meg opp på D4/D6 - samt ett par glass vin. Jeg ser ett par nye teoretiske feilkilder som ikke er nevnt enda: Trykkbegrensningsventilen på diesel matestokken (common rail). Denne skal normalt åpne ved 1900 bar for å beskytte systemet, og deretter lukke igjen når trykket er under 600 bar. Denne har sikkert aldri åpnet. Så la oss anta at den kan ha åpnet grunnet en annen feil (som ikke er der lenger) som gav for høyt trykk på matestokken og at sikkerhetsventilen nå står litt åpen og dermed begrenser maks trykk. Problemet med denne teorien er at da vil det også være så mye flow til retur at trykket på returen fra injektorene også vil ha øket siden disse deler en felles returledning med tilbakeslagsventil som hindrer at flow fra sikkerhetsventil går mot injektorene. Hvordan virker eksosbendet? Det kommer vel kjølevann inn i bendet sammen med eksos slik at eksosen blåser vannet i riktig retning - altså ut. Men hva som det har kommet vann inn mot turboen? Og hva kan få vann til å komme inn der (spyling av båten i opplag om noen spyler eksosutløp?). Og hva med en knapp full sving mot styrbord, dette vil vel også gi ett annet mottrykk i eksosutløp fordi båten løftes nesten opp av vannet på babord side da (der også eksosen for babord maskin går ut under båten. Kan noe ha skadet driveren til turboen? Ellers så er det vel ikke tilbakeslagsventil/spjeld i mine luftfilterhus siden jeg ikke har kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 (redigert) 1. dersom du har en feil i selve common railet tviler jeg på at den vil gå pent opp til ett gitt turtall. åpningstrykket til dysene høyt og vel ganske konstant. 2. det er ikke uvanlig at man ved hard bakking kan få sjøvann helt opp i turboen, vet ikke hvordan eksossystemet ditt er konstruert, men igjen, har du mistanke til at turboen står så avklar det... tror det er viktigere for deg å finne feilen enn å forstå hvordan det skjedde, det ville jeg fokusert på etter at feilen er funnet. tror det er mer sannsynlig at du har et mengdeproblem enn trykkproblem, men det vil jo tiden vise. Har forsøkt å overbevise deg om å måle ladetrykket en stund nå... tror det er nyttig for videre eliminering/feilsøking Du har jo en kjempefordel iom dobbelt installasjon, da kan du sammenlikne, det sparer deg for utrolig mye arbeid Redigert 9.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 En kjenning hadde veldig likt problem ut fra vinteropplag i fjor. Bavaria 35 m 2 * D6-310. Det var den ene turboen som hadde satt seg. Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 1. dersom du har en feil i selve common railet tviler jeg på at den vil gå pent opp til ett gitt turtall. åpningstrykket til dysene høyt og vel ganske konstant. 2. det er ikke uvanlig at man ved hard bakking kan få sjøvann helt opp i turboen, vet ikke hvordan eksossystemet ditt er konstruert, men igjen, har du mistanke til at turboen står så avklar det... tror det er viktigere for deg å finne feilen enn å forstå hvordan det skjedde, det ville jeg fokusert på etter at feilen er funnet. tror det er mer sannsynlig at du har et mengdeproblem enn trykkproblem, men det vil jo tiden vise. Har forsøkt å overbevise deg om å måle ladetrykket en stund nå... tror det er nyttig for videre eliminering/feilsøking Nå blir det nok slik at servicemann kommer neste uke med VODIAen sin. Da får jeg lest av hva de ulike sensorene gir - også ladetrykket. Hadde jeg vært hjemme i helgen, hadde jeg laget til ett veldig midlertidig og manuelt manometer med gummiplugg for å kontrollere. Men jeg har ikke fått tid til det nå disse dagene, jeg får se hva jeg får tid til i morgen. Når det gjelder mannen med VODIA så er jeg redd for at det også kun er ett ledd i elimineringsmetoden... men jeg håper jeg tar feil og at han kan finne noe uregelmessig ved avlesning av verdier inne i softwaren. Ellers så venter jeg med å se om turboen står fast - det er en del demonteringsarbeid for å komme inn og se de roterende delene i turboen på disse motorene slik de står montert i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Jeg har gjort en liten test til i påvente av servicemann. Jeg lagte meg ett veeeeeldig enkelt manomenter bestående av en fille Fillen blåser bort fra hullet til ladetrykksgiver (som ble fjernet for anledningen) når det er mer enn atmosfærisk trykk i innsugsmanifold, og fillen vil dra seg mot hullet om det blir undertrykk. Jeg klarte ikke å skrape sammen deler til å bruke ett vanlig manometer fordi det er så inni h.... trangt der sensoren står - og ingen andre plugger som jeg kan finne der jeg kan montere trykkgiver. Hadde kun kort tid i dag før jeg reiser på weekend. Så derfor ble det kun gjort en test ved kai og maks 1500 rpm. Problemmotoren har overtrykk i innsugsmanifolden opp til ca 12-1300 rpm, så blir det undertrykk og manometeret (les: fillen) hadde gått i hullet om den ikke var forskriftsmessig festet i mekanikeren sine hender Dere som har greie på turboer: Så lenge det kommer eksos (og det gjør et jo hele tiden når motoren går) vil vel en frisk og normal turbo gå rundt - om enn sakte før det blir særlig trykk på eksosen. Og jeg har overtrykk på tomgang og opp til ca 12-1300rpm, men så ønsker motoren å hente forbrenningsluft der den kan. Men mulig dette er normalt fordi motoren ved 1300rpm trenger mer luft enn turboen alene gir? Nå blir det uansett Spania og sol i helgen, så får jeg høre hva eksperten sier neste uke. Jeg vil jo nødig demontere turboen uten grunn. På den andre siden kunne jeg tatt det som en øvelse for å sjekke radiell klaring (som er et servicepunkt). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Ja, på din motor spinner turboen betydelig ved 1000o/min. Håper ikke j har trykka for hardt på... det er bare det at ingenting er som mekaniske manometer... de juger ikke og de varer nesten evig, EVC er imponerende på mange måter men når displayet blinker og bare lyser varierende svakt, da frister det med en gammel velprøvd mekanisk motor... God tur til varmere strøk. Håper også at VODIA mannen kan gi deg et entydig svar Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Er vel først med motoren i gear at turboen begynner å lade Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) her var det vel snakk om å verifisere om turboen "står fast" eller går så tregt at den må byttes, ved 1000o/min bør den kunne blåse en tøybit ut av et hull... ved lav belastning vil man aldri oppleve fullt ladetrykk Redigert 10.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 (redigert) Er ikke så overbevist om at den testen er god. Kan være eksoshastighet og volum er for lavt til å bygge ladetrykk, når motoren går uten belastning. Hadde motoren vært i gir ville dette derimot vært en mer fornuftig test i mine øyne. Skal ikke bastant si at den ikke burde bygget ladetrykk, men jeg er i alle fall skeptisk. Redigert 11.Mai.2013 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Jens_P Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Hadde ikke turboen gått rundt, så hadde motoren oppført seg som en 'suge'-diesel. Og da ville den aldri kunnet blåse bort filla fra hullet. Men testen sier ikke noe om turboen gir det den skal ved høyere turtall og belastning. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ovelaur Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Er ikke så overbevist om at den testen er god. Kan være eksoshastighet og volum er for lavt til å bygge ladetrykk, når motoren går uten belastning. Hadde motoren vært i gir ville dette derimot vært en mer fornuftig test i mine øyne. Skal ikke bastant si at den ikke burde bygget ladetrykk, men jeg er i alle fall skeptisk. Det er akkurat dette som også slår meg. Irriterende å ikke ha mekanisk manometer og/eller EVC display som viser ladetrykk. For jeg skjønner godt at turboen går rundt, men ikke om den går "nok rundt" ved 1500rpm (eller andre turtall for den saks skyld - hvinelyden gir den uansett ikke slik som den friske motoren gir fra ca 2000 rpm). Som jeg mener jeg skrev i ett tidligere innlegg (eller kanskje kun opplyst om til VP-service), så har jeg kjørt motoren slik den er nå med fullt pådrag og da har jeg belastning på motor. Og den gangen uten fille, men ingen tvil om at det ikke var trykk i innsugsmanifold ved ca 1700rpm (som er maks det jeg får når kun den slappe motoren er i drift). Det blir nok en "a-ha" opplevelse en vakker dag, men når man jobber rotasjon og man reiser om en uke, så kan det se ut som at det blir snekkefart i sommer siden det er rett på ferie med båten når jeg er tilbake fra jobb (og litt annen ferie) 1. juli. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 (redigert) Er du sikker på at du ikke får opp ladetrykk i EVC displayet? Jeg har det til og med på mine D3. En jeg kjenner har to stk D9, han trodde heller ikke EVC viste ladetrykk. Gikk da inn i en meny som ga valget om hva som ønskes vist - fant da ladetrykk. At turbo ikke spinner fort nok rundt skyldes enten for lite diesel = lite eksostrykk (under belastning) eller at turboen er gåen. Hvorfor den ikke gir nok diesel kan være så mangt = diagnose først. Klarer du å snurre turbo med fingertuppene, kjenner du ørlite slakk aksialt? Redigert 13.Mai.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Er du sikker på at du ikke får opp ladetrykk i EVC displayet? Jeg har det til og med på mine D3. En jeg kjenner har to stk D9, han trodde heller ikke EVC viste ladetrykk. Gikk da inn i en meny som ga valget om hva som ønskes vist - fant da ladetrykk. At turbo ikke spinner fort nok rundt skyldes enten for lite diesel = lite eksostrykk (under belastning) eller at turboen er gåen. Hvorfor den ikke gir nok diesel kan være så mangt = diagnose først. Klarer du å snurre turbo med fingertuppene, kjenner du ørlite slakk aksialt? Jeg har ikke EVC display, kun EVC alarmindikatorer og turteller med timeteller. Jeg ser at turteller kan ha EVC display der jeg har timeteller, men da har man også ett kontrollpanel med funksjonsknapp og "back" (jeg har kun knapp for nøytral, diagnose, dimmer og lås). Tror jeg også må betale ganske mye for å oppgradere software for å kunne bytte mine turtellerklokker til den typen som har EVC avlesninger. Turboen kommer jeg ikke til uten å demontere litt mer enn jeg ønsker før servicemann har vært på besøk (han skal etter avtalen også ta med pakninger og det jeg trenger for å demontere turboen om det blir nødvendig å ta denne av). Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 (redigert) Jeg har 2xD4-260 fra 2006. Ladetrykk finnes tilgjengelig i EVC systemet. Jeg har VP's dedikerte motorinstrument, og kan lese dette (og masse annet) ut på displayet. Redigert 13.Mai.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Mange muligheder - også til ældre maskiner: http://www.marinepartseurope.com/da/volvo-penta-c5-evc-instruments.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) Tror du bare kan bytte ladetrykksgiver. Hadde samme problem selv. Kompressor slo inn men ut igjen like fort og ville ikke dra motoren opp til det turtallet tuboen overtar ladingen på. Skulle nesten ikke klart å få båten opp i plan selv om den andre motoren dro på slik den skulle. Etter sensorbytte alt ok igjen. Det var ingen feilkoder, alarmer etc.på systemet, heller ikke feilkoder som kunne avleses med Volvos diagnoseinstrumenter som fortalte at sensoren var gåen. Den hadde nemlig ikke signalbrudd men hadde forstyrret/forflyttet signalskalaen og ga dermed inkorrekt signalinngang til motorstyringen. Dette gir seg ikke til kjenne gjennom feilkoder. Redigert 14.Mai.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) Bytte den sensoren tar 15 minutter. Største jobben er å ta av og på den sorte plata oppå motoren. Koster noen hundrelapper for den giveren. Be mekanikeren ta den med også - eller kryssbytt for test. VP har hatt en serie som var dårlige av disse giverne Redigert 14.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Sjøsatte båten på mandag og tok naturligvis en prøvetur. Alt fungerte helt perfekt inntil jeg hadde gått båten i plan i ca 30 sek. I en lang og krapp sving mot styrbord mister så den ene motoren mistet da plutselig krefter, og turtallet falt ned - men ingen alarm, ingen røyklegging, lukt eller unormale avlesninger på display. Begge motorer hadde kommet opp i driftstemperatur før jeg belastet motorene. Motoren står i en Sealine F37 med 2 slike motorer og faste aksler på ZF63 gir. Etter dette er motoren ganske slapp. Den starter helt som normalt, går helt fint på tomgang og opp mot ca 1500 rpm. Når jeg kjører kun babord motor får jeg 1700rpm, og det er ingen unormale vibrasjoner, men jeg synes den høres litt "kvalt" ut. Sammen med den friske motoren får jeg 2200rpm på babord motor fordi båten da kommer seg litt opp og dermed mindre belastning. Normal maks er 3600rpm, og jeg hadde 3200rpm på begge motorer da hendelsen med plutselig tap av krefter. Feilsøking utført: Byttet grov- og finfilter for diesel begge motorer. Diesel er normal ut, og uten vann i vannutskiller. Ikke mye skitt i filter. Kjørt babord motor gjennom styrbord grovfilter (fra styrbord tank) uten forskjell. Sjekket om pumpe på topp av finfilter dras ned av vakuum når det gis pådrag, men pumpen oppfører seg normalt. Dette var ett tips jeg fikk fra verkstedet fordi de hadde registrert at en tilbakeslagsventil i filterhus hengte seg opp etter vinterlagring. Byttet sensor for ladetrykk/temperatur mellom de to motorene, problemet flyttet seg ikke over til styrbord motor. Kjørte motor uten ladetrykk sensor montert i hullet sitt (men tilkoblet kabel) - ingen forskjell på motorens oppførsel. Ved 1700 rpm er det fortsatt kun vakuum når jeg legger fingeren ned mot det da åpne hullet på innsugsmanifold - men det er vel kanskje normalt siden lading fra turbin vel først gir trykk over 2000 rpm? Mine mistanker så langt: Turbo står stuck. Men da burde vel jeg hørt lyder eller lignende, og så lenge motoren aldri kommer opp i mer enn rett over 2000 rpm så har vel ikke turboen så mye å bidra med uansett. Motorstyring har en defekt. Kabelfeil mellom sensorer og motorstyring (burde vel gitt alarm). Injektorer (disse ble byttet høsten 2009 på garanti). Skitt i dieselslange til motor (lite sannsynlig at noe har passert grovfilterene som så fine ut TS har prøvd det. Kan jo begynne å lure på om det er ECU eller ledningsnettet. Ikke veldig kompliserte disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Blir gal av å vente på VP-mannen... ser ikke ut som noen kommer i dag slik jeg håpet. Men siden elektronikk som feiler gjør det plutselig, så er ECU også i mine tanker - og jeg liker det ikke. Men det er jo også klart at om turbo ikke har hatt skikkelig smøring og noe har revet seg der - så skjer det også plutselig. Men forstår ikke at det skulle skje uten lyd og røyk. Og det er jo ingen tvil om at turbo går rundt siden den gir trykk inn på innsugsmanifold på lave turtall. Er det noen som vet om det har kommet ett produkt på markedet som til en viss grad erstatter VODIA til feilsøking osv? Og som ikke er alt for dyrt. Jeg gjorde en del søk rundt dette for ett par år siden nettopp for å være forberedt til slike problem som nå. Men da fant jeg ingen troverdige produkt. Markedet er kanskje for lite... Ingen tvil om at jeg savner de gamle KAD32 nå. Slapp ihvertfall å lure på om problemet lå i elektronikken eller mekanikken. Men man kan vel ikke unngå å følge utviklingen, og selv om det er myyye grums som diskuteres rundt D4 og D6 her på BP, så har nok det med markedsandeler og gjøre og ikke kun med kvalitet på motorer. En kamerat av meg holdt på i flere mnd i fjor med en Iveco. Feilen? Jo hele styrepanelet måtte byttes - og det måtte produseres på bestilling siden det panelet var gått ut (Sabb). Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 ECU'en sitter lett tilgjengelig på disse motorene festet i fire skruer. Prøv å kryssbytte da vel. Sitér dette innlegget Link to post
Sealily Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Har nevnt det tidligere i tråden, at jeg var borti en KAD motor som ikke fikk opp turtallet, og da viste det seg at det var en speed sensor som måtte rengjøres.Dette fant vi ut etter mye om og men, med diverse filterbytter, lufting av diesel osv. Vet ikke om jeg er på "bær tur nå", men kan jo kanskje være forsøket verd, å rengjøre denne mens du venter på service mann fra VP. Ikke koster det noe heller... Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Kalibrert gasshendlene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.