Jump to content

Hvordan går jeg frem for å pusse, og smøre ny bunnsmøring?


Stoffi

Recommended Posts

Hei.
Jeg skal for første gang noensinne pusse ned
bunnsmurningen, og påføre ny på båten min.

Jeg tenker å pusse ned med pussemaskin (eksentersliper),
og påføre grunning først (jotun antipest),
etterfulgt av et strøk hvit selvpolerende bunnsmurning,

og deretter to strøk svart selvpolerende bunnsmurning.
(slik at jeg kan se når, og hvor den svarte begynner å bli slitt)

hvor "dypt" skal/kan jeg pusse?
helt ned til glassfiberen?
hvordan gjør jeg det der støttene står mot skroget?

flytter jeg støttene mellom hvert strøk, eller venter jeg til jeg er helt ferdig med alt,

og så lapper jeg flekkene tilslut (alle strøk)?


Jeg har også en liten skade? i baugen, som jeg
lurer på om jeg trenger å gjøre noe med utover
å male over?

https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26625/baug.jpg

(hmm, baatplassen har viss rotert dette bildet)

 


Båten min har en jernkjøl (ballast) utenpå som har begynt å ruste litt,

men det skal vel gå helt fint å pusse ned denne,

og grunne med den samme grunningen som jeg tenker å bruke ellers?

Melom jernkjølen, og skroget, virker det som det
er sikafleks, eller noe liknende, som kanskje begynner å løsne.
https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26625/kjol.jpg

 

kan det tenkes at dette bare har vært fyllmasse mellom skrog/kjøl, evt. for å glatte overgangen
mellom glassfiber jern? må jeg regne med å gjøre noe spesiellt tiltak her?

 

 

tilslutt, hvordan fikser man en slik (estetisk) skade?

https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26625/baugskade.jpg

Det er langt ifra sikkert jeg blir å gjøre noe med dette i år, båten er fra

1994, så det blir vel vanskelig å matche fargen..

 

Som du kanskje skjønner, så har jeg ikke peiling i det hele tatt, (jeg kjøpte min første båt for to år siden)

og har aldri gjort slikt som dette før. Jeg setter stor pris på alle bidrag :)

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

samme her. lånte vekk boka mi før jeg fikk lest den. fikk den aldri tilbake så har bestilt ny :smiley:

 

Kan være greit å laste ned denne guiden for epoxy: http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/west_system_manual/

 

For litt mere avanserte og proffe reparasjoner av større problem enn gelcoatskader.

 

By the way, det er nok ikke smart å slipe vekk gelcoaten under båten med mindre det er stort angrep av plastpest som må vaskes vekk/tørkes ut.

Gelcoaten gjør jo bunnen glatt og fin (under bunnstoffet) og beskytter glassfiberen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg vet ikke status på noe av det du spør om, dessverre.

Primer er antakeligvis der fra før av, under flere lag med bunnsmurning.

Det ytterste (svarte) laget med bunnsmurning har begynt å flasse av,

og under synes et lyseblått lag, som er så tynt at det stort sett "synes hvitt igjennom".

 

Etter å ha tatt ned vippekjølen, så kan det nesten se ut for at det er originalbunnsmurning (den lyseblå)

ettersom ikke hele vippekjølen har fått den nyere svarte varianten (båten har sikkert blitt smurt opp på

tilhengeren tidligere.

Link to post

hvis ikke primeren er moden for utskifting behøver du ikke pusse inn til gelcoaten. Slip ned til du ser det blå bunnstoffet og ujevnheter jevnet ut. Hvis du har hardt bunnstoff er det såvidt jeg vet slipemaskin som gjelder (men det vet andre mer om), selvpolerende bunnstoff er bedre å vannslipe. Hvis bunnstoffet smitter av, spesielt når det er vått, har du antagelig selvpolerende bunnstoff, og det du plages av nå er antagelig forårsaket av at det har vært stoffet for mye over mange sesonger slik at det har fått lov til å bygge seg opp over tid. Hvis du er både tolmodig og lat kan du la være å gjøre noen ting, da vil det selvpolerende bunnstoffet forsvinne av seg selv. Eventuelt kan du vannslipe der ujevnhetene er størst og flekke om det er nødvendig noe sted. Skal du gjøre det "skikkelig" har du en større vannslipejobb foran deg (i tilfelle selvpolerende), jeg ville vurdert kalkblåsing inn til gelcoat og ny primer+bunnstoff. Avhengig av hvor mye du vil legge i det og hvor lenge det er siden det ble gjort sist.

 

Edit: Er dette en Jeanneau Sun Fast? Isåfall har du nesten helt sikkert selvpolerende bunnstoff.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

På små reparasjoner er Autosol genialt som erstatning for div. vannslipepapir og rubbing.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser ut som du her går i den klassiske nybegynnerfellen og legger lista for høyt. For det første trenger du ikke 3 lag med bunnstoff, dersom båten ikke skal ligge ute i årevis. Ett tynt lag holder i massevis. Når det gjelder pussing og skraping er det nok å fjerne det som er løst. Bunnstoff som sitter, det sitter. Det er bare av og til det kan være behov for å skrape båten rein. Utilgjengelige områder som under støttene kan du fare over mens båten henger i stroppene før utsetting, eller rett og slett ta det til neste år når støttene havner på et annet sted.

 

Plastpest er for øvrig noe "alle" snakker om, men knapt noen erfarer. Dyre hokuspokus-produkter som liksom skal motvirke dette er strengt tatt ikke nødvendig.

Link to post

Hei.

Beklager at jeg ikke har svart, men jeg har vært på tokt med Christian Radich, og uten internett ;)

 

Ja. jeg har en Jeanneau Sun Fast. Jeg kan være både tålmodig, og lat, og jeg foretrekker å bruke båten fremfor å pusse på den,

men bunnsmurningen har begynt å flakke av enkelte steder, og der gror det selvfølgelig.

 

Kanskje jeg bare pusser/skraper ned for å få bort det løse, og glatte ut, ujevnheter etterfulgt av strøk bunnsmurning eller to.

I praksis så ligger ikke båten ute så stor del av året, sesongen er ikke så lang her i nordtroms for en 20-fots båt.

 

Plastpest har jeg lest mye rart om, men det bekymrer meg ikke, og slik har jeg tenkt å la det være.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...