Havsvala Startet 9.Mai.2013 Del på Facebook Startet 9.Mai.2013 Jeg har kjøpt en 31fot seilbåt som står i Sandnessjøen, og planlegger å dra nedover til innerst i Trondheimsfjorden med den rundt 1 juli, altså om ca 2 måneder. Dette er min første seilbåt og jeg kan ikke seile så motoren vil bli mest brukt på turen ,regner med å bare bruke motoren men det kan jo hende vi hiver opp seilene hvis vi føler for å prøve det. Nå har jeg aldri vært i båt utenfor kysten og er jeg litt dårlig på navigering i tillegg og det er også mine 2 venner som har sagt seg villig til å være med å hente den så da tenkte jeg å høre om det er noen tips å få her på forumet fra folk som har seilt/kjørt denne strekningen før, da tenker jeg på strekningen langs kysten fra Sandnessjøen til innløpet til trondheimsfjorden..Båten har GPS og jeg skal kjøpe inn sjøkart men er litt betenkt pga navigeringskunnskapene..men jeg har jo også hørt av flere at det er er "bare"å følge ruta til Hurtigruta så det er lett, en her på forumet sa han skulle klart å seile langs kysten uten kart også, men han jobbet på båt så han vet vel om hvor det er skumle skjær og slikt sikkert.. Jeg er ute etter alle mulige tips om ting jeg bør vite om å seile langs kysten, alt som kan være nyttig å vite som om det er mye lasteskiptrafikk og om det er lurt å holde seg nærme land på noen plasser eller langt ut og om det er noen skumle skjær jeg må passe ekstra godt på og slike ting. Og om noen har tips til hvor og hvordan jeg best kan finne ut værutsiktene for strekningen og hvordan best tolke dem...andre plasser enn Yr.no da.. Båten har ikke AIS..det burde den vel egentlig ha hatt langs kysten men.. det følger med redningsflåte i båten så om vi blir nedrent av et lasteskip så får vi bare krabbe oppi den :) Håper på å få mange fine råd og tips her :) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Høres ut til at du bør få med tidligere eier eller annen person til å bli med deg minst et strekk avgårde! kjøp deg og en kartplotter med kart om du ikke har det, evt. kart til gpsen om det er en moderne gps. ja han kunne sikkert klart det (seile uten kart) og noen klarer å kjøre 300km i timen på motorveien og uten at det av den grunn er lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Gratulerer med seilbåt!! -og velkommen til det gode liv :) Dere har en fantastisk tur foran dere. Kan du si litt om hva slags båt dette er, alder, motor, status på drivstoffopplegg, hvilket utstyr som er om bord? autopilot? Hva slags opplegg er det for seilene?ett rulleforseil eller stagkroker og flere forseil som må byttes pga seilareal og vind? AIS er ikke viktig å ha med.Har du med Ipad kan du bruke mAIS så vi, eller andre kjente ser dere på turen :) Det er viktigere med VHFradio og en god kartplotterløsning og nyere papirkart. Har du tilgang til en Ipad med GPS, så laster du ned en plotter-app og kjøper kartet du trenger via den. Det er flere tråder om denne løsningen her på forumet. Da kommer du unna med 5-600 kroner for en meget god foreløpig løsning. Du bør kjenne til sentrale servicepunkt på motor før dere går fra kai, slik som å skifte drivstoffilter og drenere eventuell vannutskiller. Ha med ekstra filter. Spør selger om når dieseltanken ble drenert sist. -Det er i dårlig vær med uryddig sjø, at eventuell vann og drit i tanken virvles opp. Det er da du aller minst vil ha motorstopp. Lær deg å lufte drivstoffsystemet etter filterbytte. Lær deg prinsippene for bruk av minimum storseil og forseil. Hvilke fall ( det tauet du heiser OPP seilet med) som hører til hva. Du MÅ kunne sette seil om du får motorstopp. Dessuten er det en gylden mulighet til å lære masse på en slik tur. Det er ikke noe hokus Pokus. Når du kan prinsippene, og seiler med god margin mtp vindstyrke, så lærer dere fort veldig veldig mye. Du kan bruke et forseil i kombinasjon med motor for å stabilisere båten gjennom sjøen samt vinne noe fart. Hovedprinsipp: storseil opp og ned: baugen mot vinden -ellers får du det ikke opp og ned. Forseil kan heises og senkes/ reves i alle vindretninger. Hovedprinsipp nummer to: slipp ut på storseilskjøtet, om båten krenger mye, vindkast eller for sterk vind. Kjøp en bok og les. Planlegg dagsetappene godt. Tegn inn ruten på papirkartet samt legg inn rute på elektronisk kart. Få hjelp av noen du kjenner, eller selger, til å legg opp ruter. Baser dere på å seile dagetapper i dagslys og kalkuler med å være i havn i god tid før kvelden. Finn ut hva som er marsjfarten for båten, med motor, da regner du ut estimert hvor lang tid du bruker på etappene. Medlemmet Alternes bor ikke for langt unna der du skal hente båten. Han skal seile sørover etter hvert. Det er en god ide å få med dere selger på en liten etappe. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Silver Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Tipper det er en Colvic UFO 31 Lukta litt på den i fjor høst da den var til salgs av forrige eier. Her har du nok fått mye båt for pengene, med nesten ny motor, autopilot og VHF. Håper dere får en fin tur til hjemmehavnen Sitér dette innlegget Link to post
Havsvala Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 (redigert) HR312MK1 du har rett i at vi bør det så jeg spurte selgeren om han kunne bli med men han har ikke anledning, driver å hører om noen andre med erfaring kan bli med men sålangt har ingen sagt de kan, kansje det er noen som kan navigering her på forumet som har lyst til å bli med? Da er det i så fall bare å si ifra Å seile uten kart er vel sikkert omtrent like lurt som å kjøre i 300km/t ja, så vi har ingen planer om å gjøre det, kart er bestillt Eureka takk det er en Colvik UFO 31 1978mod http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41157689 motor er en 30HK Lombardini LDW 1003, den ble montert i 2001 og har gått 764 timer, var og så på båten på fredag og så at det var med ekstra reim, olje og dieselfilter så vi får tro den holder på turen, skal kjøpe ekstra impeller til den også. Båten har autopilot ja.og VHF Det er ikke rulleforseil så det er vel stagseil sikkert ja, det er 3 forseil og et hovedseil med de er like gamle som båten tror jeg men de så ikke veldig slitt ut så tror de holder noen år til i hvert fall. Skulle hatt kartplotter ja men har ikke råd til det nå tror vi får klare oss uten AIS på turen også, har ikke IPAD heller så mAIS er blir vel heller ikke aktuelt men takk for tipset. Skal høre med selgeren når tanken ble drenert, vil gjerne slippe noe motortrøbbel hvis været blir dårlig så det skal sjekkes før vi drar. Lucky Silver yup, var nok den ja Takk jeg håper vi får en fin tur også Redigert 12.Mai.2013 av Havsvala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Hvis båten har GPS men ikke plotter, er det da en slik gps som bare viser koordinater? Ellers støtter jeg utsagnet om å gå bare på dagtid og å legge opp turen med høvlige etapper. Når det er mye nytt er det når man blir sliten man gjør tabber. Jeg hentet båt i Sandane og til Jøa sist sommer og var svært glad for at jeg kjøpte meg en liten plotter før jeg dro, selv om vi nok hadde tatt oss fram etter papirkart også. Nesten så jeg fikk lyst til å være med Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Hei Det finnes rimelige måter å finne seg brukbar navigasjon på. Sjekk ut www.norgeskart.no, denne siden driftes av statens kartverk. og kan vise alle normale kart typer til lands og til sjøs. på en Android telefon kan du bruke en app som heter norgeskart til gps navigasjon på valgte kart. Dette er mye bedre enn ikke noe i det heletatt. Dette sammen med papirkart for turen vil gi en grei nok standard på navigasjonen. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Havsvala Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Rune Totland ja kan du ikke bare bli med da? Jeg vil veldig gjerne ha deg med Da blir det nok en fin og ikke minst mye tryggere tur Skal sjøsette 14 juni og planen er å dra rundt den 1 juli, men avreisedatoen kan forandres litt hvis det ikke passer, det finner vi nok ut av og jeg ordner med skyss oppåver til Sandnessjøen og mat og drikke for turen Det er en gammel GPS med bare koordinater ja Redigert 14.Mai.2013 av Havsvala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Vilken mobil du har da? du kan laste ned Navionic på den og dersom du ikke har ein veldig gammal mobil da, da ser du hvor du er på kartet. eller om du har eit nettbrett med android og gps, eller ipad kan du også laste ned navionic til dette, billigste navionic koster vel 150kr, så koster hd versjonen noe mer, karta får man lasta ned gratis via navionic programmet etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Vilken mobil du har da? du kan laste ned Navionic på den Det er en ganske rimelig og grei løsning, og sørger man for at alle ombord har norgeskart-app'en som backup også, så blir det enda bedre. Når man navigerer på mobilskjerm føler man fort behov for bedre oversikt, og da kommer papirkartene inn i bildet, så får man brukt dem også. Like viktig er å lære hvordan VHF'en brukes. Det er ikke vanskelig å ta VHF-sertifikat, gjerne som privatist, men hvis TS ikke rekker det før avgang, så kan han ihvertfall kjøpe pensumboka og lese bruksanvisningen så han vet hva han skal gjøre i nødsfall. Det beste med å dra på tur er å ta ting på sparket synes jeg, men det behøver ikke bety at man skal være uforberedt. Jeg er ikke kjent i farvannet i det heletatt, men foreslår å legge opp en bestemt rute, som dere f.eks. kan tegne inn med blyant på papirkartet. Så kan man plukke ut noen steder egnet for overnatting; akkurat når man overnatter hvor blir den biten man tar på sparket :) Og sist men ikke minst: Noter hvor man kan søke ly langs ruta om det skulle bli uvær (her kan tips fra andre på forumet komme inn). Er det strekninger med langt mellom slike steder, så vet man også hvor man er mest avhengige av stabilt brukbart vær, og blir bedre istand til å vurdere om det kanskje er best å ligge værfast en dag eller to. Anbefaler også mulighet for å laste ned og lese grib-filer (værdata), jeg pleier å bruke zyGrib på PC/mac, men det fins mange andre varianter også. Er sikker på at dette blir en kjempetur - og gratulerer til TS med ny båt! Redigert 14.Mai.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Det er greit med alle mulige elektroniske remedier, men du skal ut av Nærøysundet og ut på Folla. Til det formålet finnes det ingen app. Så det aller første du bør gjøre er å sjekke ut eskorteplanen til Kaptein Skaugen, og ruta den går under eskorten. Dette ut i fra din beskrivelse av erfaringene til mannskapet. Om eskortefart ikke er aktuelt vil jeg fortsatt fokusere på ruta over Folla. Det øvrige av seilasen er svært traffikert innenskjærs farvann i en årstid der mørke ikke er noe problem. Så sjansene for å gjøre noe alvorlig galt er forholdsvis små om man bruker fornuft. Ellers vet jeg at du kommer til å få en knallfin tur. Helgeland og Namdalskysten er fantastisk. Det er synd at du bare skal ta det som en transportetappe. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Det beste rådet jeg kan gi er å ta med noen som har erfaring i navigasjon og å seile i slike farvann. Det er tildels svært urent intill du kommer inn Trondheimsfjorden. Forutsetning for å ferdes trygt er at man kan navigere på papirkart og ikke er avhengig av kartplotter. Ser her at mange anbefaler mobil/Ipad vil på det sterkeste fraråde deg å være avhengig av det som eneste hjelpemiddel. Bruker selv selvsagt kartplotter, OG har Navionics på Ipoden som backup hvis den skulle streike (det skjer), men har alltid papirkart som siste backup. Hvis du skulle legge i vel med kartplotter husk legge inn nok sikkerhetsmargin til skjær etc. minimum 500 m. Nøyaktigheten i plotteren er ikke alltid så god som folk tror (se drøsevis av tråder på dette her på Båtplassen). Husk at det kan være betydelig avdrift til tider. Vær på alert'en, sjekk og dobbeltsjekk at ting stemmer hele tiden. Se etter sjømerker etc. og sjekk at det stemmer med kartet og posisjonen på GPS/kartplotter. Lag deg en ruteplan på forhånd med Waypoints, kurs og ca. distanse mellom hvert WP og fyrkarakteristikk på fyrene langs ruten. Studer kartene og legg merke til alle potensielle farer. Lag en logg underveis (posisjon, tidspunkt, kurs), tegn gjerne kryss i kartet med blyant. M.h.t natt- eller dagseilas: Selv er jeg glad i å seile på natten og følge fyrledene, og på mange måter kan det være vel så enkelt som å navigere på dagtid. Da bør du bruke pairkart som gir bedre oversikt. Hver fyrlykt har en karakteristikk (hvordan de "blinker") lær deg disse og følg sektorene på fyrlyktene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Avreise 1. juli ja, Da kan dere seile hele døgnet om så, pga kontinuerlig dagslys :) Uansett så har dere nå mye tid å planlegge på. En ting er å navigere, -det er ikke noe hokus Pokus, men les deg opp på seiling, er mitt neste forslag. Med noe teoretisk kunnskap går det fort å lære seg nok til å holde samme fart for seil som for motor. Med riktig vindretning, så seiler dere uanstrengt av sted. Er du forresten gammel nok til å "slippe" båtførerprøven eller har du tatt denne? Hva med VHF-sertifikatet? Nå har du kjøpt deg en finfin båt, og du kan kanskje bruke en liten andel av feriepenger eller skattepenger på elektronisk navigasjon? -neste alternativ er å låne seg en plotter eller Ipad. Med GPS-koordinater, som dere får ut fra den som står i, vil dere uansett vite hvor dere er på kartet. Det viktigste er uansett å bruke øya og huet. :) Send en IM til medlemmet Alternes og hør om når han skal seile sørover. Om han stikker før den tid, så kan han sikkert komme med anbefalinger og ruter. Bare hold liv i denne tråden, så dukker det garantert opp medlemmer etter hvert, som har erfaring med dette strekket. Husk, selv om storparten av området dere skal seile, er totalt ukjent og fremmed for dere, så er det tumleplassen, skjærgården og nærområdet for andre. Det ferdes folk langs kysten der hele tiden og det har gjort det i alle tider. For andre er dette områder hvor man knapt titter ned i kartet i løpet av en hel dag, slik som DU kjenner ditt nærområde. Man skal selvfølgelig ha respekt for havet og leia man skal seile i, men det er ikke noe problem, bare en har med seg hodet. Redigert 14.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Ser her at mange anbefaler mobil/Ipad vil på det sterkeste fraråde deg å være avhengig av det som eneste hjelpemiddel. Det er jo et viktig poeng å ta til seg. Når det stod at sjøkart skal kjøpes inn så antok jeg papirkart, så da er det isåfall dekka opp. Men hvis man nå har med seg både sjøkart og mobil/iPad (eller kartplotter), hva er egentlig værst; at sjøkartet blåser overbord eller at mobilen tar seg en svømmetur? Jeg syns man bør tenke gjennom hva man skal gjøre i begge tilfeller. Forsvinner kartet og man har brukt det til planlegging, rutevalg, markering av sikre nødhavner osv. så bør man også ha notert dette et annet sted, eller laget tilsvarende waypoints på plotter. Hvis man ikke kjenner nøyaktig posisjon, men bare har fulgt den "røde prikken" på plotteren/mobilen/pad'en uten å legge merke til hvor man egentlig er, og så plutselig mister denne funksjonen, så blir verdien av papirkartet ganske redusert, inntil man klarer å etablere posisjon igjen, og det er ikke nødvendigvis lett. Derfor kan det være lurt å føre et enkelt bestikk, merk av posisjon, kurs og hastighet på papirkartet f.eks. hver halvtime eller time, avhengig av hastighet og farvann. Da kan man lett regne seg fram til hvor man er om elektronikken skulle gå fløyten. jeg kan ikke seile så motoren vil bli mest brukt på turen ,regner med å bare bruke motoren men det kan jo hende vi hiver opp seilene hvis vi føler for å prøve det. Er det en seilforening i nærheten av der du bor? Mange seilforeninger har ukentlig treningsregatta, f.eks. tirsdag el. onsdag. Det er sikkert mulig å få være med som mannskap en gang, og hvis du har øyne og ører med deg da vil jeg nesten påstå du kan lære deg nok til å seile båten alene i godvær. Og om du ikke blir med som mannskap kan sikkert noen ta seg litt tid til å gå gjennom hvordan ting fungerer i båten, basic saker som skjøter, fall og så videre. Selv om selger ikke har mulighet til å være med på turen så sørg ihvertfall for å få en tur ut på vannet så han kan vise deg hvordan alt på båten fungerer, og gjerne også en ekstra leksjon i grunnprinsippene for seiling. Det er utrolig enkelt å få en seilbåt til å seile sånn passe greit framover, det er det å få den til å gå fort som er utrolig vanskelig :) Høres ut som dette kan bli en knalltur, så det vil være synd å gå mesteparten for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Havsvala, du har IM Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Vis du ikke må dra akkurat 1 juli kan kan vi seile sammen nedover. Jeg seiler fra mosjøen mest sansynlig i løpet av juli. Da blir det bare tut og kjør for din del da du bare henger deg på. da slipper du tenke på noen form for navigasjon, kart, plotter osv, om du ikke får skaffet dette (Er å anbefale) Som jeg har forstått det så har du ikke seilt så mye før. Før turen bør du i allefall sette deg inn i de teoretiske seilkunnskapene før avreise. Ruten nedover går delvis innaskjærs nokså tett opp til land med strekker som er kjent for en del dårlig vær og høy sjø, så om du får motorstopp "må" du kunne sette seil i nødsfall ellers bærer det fort på land og det vil vi jo ikke. Blir det slik at vi seiler sammen kan vi uansett ta dette litt underveis. Redigert 14.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Artekno Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 En grei kartplotter koster ikke mer enn at du skal prioritere dette. Ikke bare for turen nedover, men for all bruk av båten i fremtiden også. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Havsvala Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Da er Havsvala trygt på plass i Steinkjer Har hatt en utrolig fin tur på 5 dager med (for det meste) bra vær med solskinn og rolig sjø og en dag med ganske heftige bølger på folda Takk for alle råd jeg fikk her på båtplassen og en spesiell takk til Rune Totland som ble med oss på strekningen Sandnessjøen-Jøa og han var også så grei å låne bort kartplotteren sin for resten av turen Uten den hadde det vært en helt annen tur med tanke på å navigere kun etter kartet, greit å kunne se hvor man er til enhver tid på kartplotteren Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Bare hyggelig det Havsvala. Lykke til videre med båten, kommer innom og sjekker "drifta" etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Reder247 Svart 18.Mai Del på Facebook Svart 18.Mai Gammel tråd. Men jeg kjøpte altså denne båten for ca 1.5 år siden, fant det helt tilfeldig når jeg søkte på merket. Om tidligere eier har mer info om historikk, eiere på båten mm, så hadde det vært kult. Skal forøvrig selges. Er lagt ned mye tid og båten set rimelig flott ut med det som er ferdig, teak er nå som nytt, mangler noe skrogtrekk som blir tatt før salg.. - Er tanken😁 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.