Jump to content

Glödning...

I.E

Recommended Posts

Godkväll !

Har varit inne på detta tidigare men har ännu en fråga från er som vet. Fick tips att kolla så att det kom en rejäl eldflamma ur glödaren på min Perkins 4.108 när starmotorn gick. Som alltid är jag ensam i båten och kan inte köra startaren samtidigt som jag kollar om det kommer en flamma i luftintaget. Vissa säger att flamman skall slockna efter 5-30 sekunder och jag tror det tar ca 10 sekunder för mig att att ta mig ner i motorrummet och kolla om det finns en flamma. Har aldrig sett någon flamma utan bara svart rök och om jag glöder riktigt länge vit rök. Samtidigt har jag noterat att det droppar diesel ur glödpluggens baksida, inte i slangkopplingen utan ur själva isolerbrickan som sitter på glödpluggen. Är det vanligt att glödpluggens bimetall ( tror det finns en bimetall .. ) inte öppnar som den skall ? Kan det vara något annat fel på glödpluggen ? Kan man ta av slangen och se så det sprutar diesel när startaren går eller när man pumpar med matarpumpen ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/SB_Motor.jpg

Tack / dan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...