Jump to content

Flytting av mast på egenhånd, kanotrille er tingen.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

La masta bak ei bu på båtoppstillingen i høst og fikk overraskende mye å gjøre med masta i våres. Vi var to når vi tok ned masta i høst og vi klarte å buksere den bortover men jeg så litt mørkt på å få til dette alene nå. Plassen den lå på var trang og utrivelig, jeg ville ikke få plass til å montere spreder osv. Dessuten måtte jeg uansett frakte den ut på brygga og ut til kranen. Kranføreren jeg bruker er helt klart den mest sindige og rolige karen siden Rekdal slo straffe mot Brasil i 98, men han var ikke direkte ung den gangen heller så noe hjelp til mastebæring var ikke innen rekkevidde.

 

Det er sånne ting som får en til å gruble, og grubling avstedskommer ofte løsninger, om en ikke alltid like geniale. Som mange andre har vi kano, og som mange andre med kano har vi kanotralle, og som mange andre har vi kun brukt den en eneste gang. Så da henger den i garasjen og slipper lufta ut av dekkene mens den samler støv, for den er jo alt for dyr til å kastes og alt for glemt til å selges på finn.no.

 

På et tidspunkt koblet grubling og gjenstand og jeg lempet kanotralla baki bilen. Og hva kan jeg si, den var perfekt til formålet. Hjelpemann til mastebæring var elegant utkonkurrert av kanotralle. Selv reimene for å spenne tralla fast til kanoen er perfekt til formålet. Finmanøvrering er jo ikke enkelt på en båtoppstilling med 1001 gjennstander med 10 meter mast, men frem til teleskopmasta blir en realitet så er vel dette så enkelt som det kan bli:

bilde

 

Om en ikke har kanotralle uten luft i dekka så vil jo en sykkeltilhenger gjøre jobben, og det har blitt ganske rimelig etterhvert. En sykkelhenger er også kjekk til å frakte bagasje med om en har et stykke å gå til båten, og den kan legge sammen på en enkel måte. Om vi ikke hadde lånt bort vår ubrukte sykkelthenger så hadde jeg sikkert brukt den i stedet.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...