Jump to content

Maxi fenix, bytte ut VP md5 med VP d1-30?


Kavedvik

Recommended Posts

Hei.

Akkurat kjøpt meg maxi fenix med orginal VP md5 og 110s-drev.

 

Er veldig på vurderingen om jeg skal bytte motoren ut med en ganske ny VP d1-30.

Noen som har noe erfaring med dette??

Må jeg ha overgang fra motor til drev? Hvor mye bygger eventuelt denne overgangen?

 

Er det plass til den? Er jo samme blokka som d1-20, men den bygger ca 10cm mere i lengde rettningen.

 

Håper noen har noen fornuftige svar.

Link to post

Har i vinter byttet min gamle MD5A/110S med en ny D1-13/130S, noe som krevde følgende tilpasninger:

  • Fremre motorfundament måtte løftes 63 mm (tror jeg det var) og flyttes noen cm frem. Dette ble ordnet med et firkantjern som ble tilpasset og boltet i de gamle motorfestene.
  • Fire ekstra muttre ble støpt ned i fundamentet til seildrevet, i tillegg til de gamle som passet perfekt med det nye drevet.

Selve monteringen gikk som en drøm. Siden jeg også byttet drev, trengte jeg ikke tenke på overgangen mellom drev og blokk, og kan derfor ikke uttale meg om hvordan D1-13 (evt. D1-30) passer til 110S.

 

Forøvrig anser jeg d1-30 som overkill.Fenixen er så lettdrevet at du når maksimal båtfart med vesentlig mindre effekt, selv med stiv kuling imot.

 

-Alf Inge

Link to post

Forøvrig anser jeg d1-30 som overkill.Fenixen er så lettdrevet at du når maksimal båtfart med vesentlig mindre effekt, selv med stiv kuling imot.

Jeg er så enig som jeg kan bli med Alf-Inge.

Jeg hadde 10-hesteren (2010 -?) i min Fenix for noen år tilbake, og det var mer enn nok.

Og som natt og dag i forhold til den med 7,5 hk. Fart 6,5 kn. uansett vær.

 

motor.jpg

Redigert av jabra (see edit history)
Link to post

D1-20 (18 hk) veier 24 kg mer og har 3 sylindre mot D1-13 som har 2 sylindre.

Du vil vel adri få "tatt ut" alle hestene på D1-20. Sertifikatet på båten sier max 10 hk.

 

Har samme løsning som på bildet over. Motoren som er avbildet er MD2010, forløperen til D1-13; kileremmen er erstattet av en flatrem og dynamoen er større og yter nesten dobbelt så mye.

De har imponerende ren forbrenning med lite lukt.

 

Motorlokket på min er skåret gjennom og bygget en ny forhøyning på.

Dette fordi motoren er høyere enn den opprinnelige MD5 eller 7

Leideren er kappet av for å passe til det nye lokket/kassen.

Trinn-lengden blir da ujevn.

 

Passe marsjfart med 10 hk er opp mot 5 knop etter mitt skjønn.

Kan presses over 6 knop med min 2 bladers stive propell, men da blir motorturtallet høyt.

 

Mener å huske at 65.000 er den "faste" messeprisen i de siste 3-4 årene (?) fra Volvo Penta på D1-13, mens D1-20 ligger på 73.000

 

EDIT: Monter sjøvannsfilter FØR sjøvannspumpen (messingfarget på bildet) .

Har fått kappet opp impeller pga skjell som setter seg inne i drevet og suges inn.

Sjøvannsfilteret har jeg montert på veggen til venstre sett inn i bildet (styrbord)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Jeg er så enig som jeg kan bli med Alf-Inge.

Jeg hadde 10-hesteren (2010 -?) i min Fenix for noen år tilbake, og det var mer enn nok.

Og som natt og dag i forhold til den med 7,5 hk. Fart 6,5 kn. uansett vær.

 

 

For mye motor er jo bare penger ut av vindu og håndbrekket på i en seilbåt. Hadde 7,5 slitne hk i en Rush 77 og det var definitivt for lite i motvind og sjø. 6.5 kn med 10 hk i allslags vær høres litt rart ut for meg, men har aldri vært ombord i en Fenix, og siden du har prøvd både 7,5 og 10 hk så er det vel sånn det er. Men det hadde aldri gått i Rush'en. Frisk bris ++ og sjø imot hadde betydd max 2,5 kn med 7,5 hk. Et par hester til hadde aldri klart å tredoble den hastigheten.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Får man kjøpt ferdig tilpasset kasse?

 

Hei

Jeg monterte motor i min båt med seildrev for noen år siden. Jeg monterte en Yanmar 2GM20FC og da fikk jeg kjøpt ferdig monteringskasse. Jeg lurte også på en Volvo og det kunne jeg også få kasse til da. Jeg ga 2700,- inkl moms for den da og fant ut at det ikke var verd å lage den selv. Hvordan det ble gjort kan du lese litt i bloggen min. (Som jeg snart skal begynne å oppdatere igjen bare jeg kommer hjem fra jobb :smiley:)

Link to post

Sjekk lengden på motoren med på D1-13 hhv D1-20.

Med 3 sylindre kan motoren bli for lang til å passe.

Ikke bare skal det passe bak kassen til sofaen foran motoren, motoren skal kunne tres inn i giret også.

 

Farten faller med motvind og bølger, uansett motor. Det skyldes stampingen i sjøen. 28 fot er ... 28 fot og båten er ikke flat under så den dykker litt ned i (store) motbølger når den er fullt turlastet og mange er ombord.

Men jeg har hørt fra flere, også forrige eier av min båt, at det er god forskjell fra den gamle 7,5 hk 1-syl til den nye 10 hk 2 sylindrede motoren ved motsjø og last i båten.

 

Har sett i havna og her inne at noen monterer større motor enn båt-sertifikatet tilsier i seilbåter i denne klassen og setter på større propell for å åpne marsjfart ved lavere turtall.

I prinsippet arbeider jo motoren for tungt da, men dreiemomentet er større ved lave turtall med dieselmotor sammenlignet med bensinmotor så litt større propell er vel mulig å benytte.

 

Er det mulig å velge vekk seildrevet ved kjøp?

Hvis jeg skulle kjøpe båten etter deg og du hadde valgt ikke installere det nye drevet ville jeg undret meg over overdreven vilje til sparing.

Det er tross alt en del arbeid med å bytte motor og da minsker forholdet til drev-kostnaden.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Har D1-13 i min båt. Den går veldig pent i både marsjfart og rolig gange. Med 2200 o/min går båten 5,5 knop på rolig vann. Med maks 3200 o/min gjør båten 6,8 knop. Det er nok bedre plass i lengden i min båt enn i en Fenix, så det kunne kanskje(!) gått inn en D1-20. Men i en Fenix har du vel også køya bak som det butter mot, så jeg tror det blir trangt. 30 hk er i allefall bare tull. En Fenix vil grave seg ned uansett og vil i beste fall klare 7 knop, og da med en stor hekkbølge etter. Det er vesentlig forskjell mellom 1 og 2 sylindre i støy og vibrasjoner. Jeg tror ikke forskjellen er så veldig stor mellom 2 og 3 når du likevel ikke kan gå med høy fart.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Det er i grunnen ganske bra plass i "motorrommet" i Fenix'en, og antakelig noe bedre plass i Classic versjonen.
Jeg har sett en del forskjellige varianter av motorbytte. De fleste til VP2010, men har også sett et par fine løsninger med Vetus.
Jeg søkte en del på dette temaet for noen år siden, men var mest interessert i hvordan man hadde løst forhøyningen av motorkassen på en pen måte.
Mener jeg fant en del løsninger/erfaringer på Maximalt.dk.

Fenix er men meget lettdrevet båt - neste jolleaktig etter min mening, men det er helt riktig som H-35 skriver - den graver seg ned og det er klart at det relativt korte skroget har sin fartsbegrensning.

Men jeg opplevde en formidabel forskjell mht. å klare å holde god fart selv med mye vind imot da jeg fikk en 2010 om bord - spesielt var motor og revet storseil en god kombinasjon når jeg "måtte hjem".
Mener fremdeles at alt over 10-12 hk er bortkastet. Sett heller pengene i gode "motorer" over dekk :wink:


Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...