Jump to content

MD2B - el-kobling, impellerbytte, vedlikehold etc.


Jomes

Recommended Posts

Jeg har en volvo penta MD2B. Denne har type dynastarter (avbildet) som jeg ikke vet hva er. Jeg har orginalt instrument panel fra volvo penta. Sikkert fra motorens / båtens bygge år. Gammelt. Det er alltså 3 av disse instrumentene som ikke måler : det er

1. Turteller

2. termostat / tempratur

3. diesel nivå

 

Alle disse 3 er ikke koblet til motor / dynamo etc, det går ikke kabler fra instrument til motor. Det jeg er ute etter , hvor skal disse kablene gå, fra instrumentene ? hvor på motor. Noen som har bilder etc, eller et godt skjema skjema for dette. Ville hjulpet meg masse, Er lite motor kyndig , men har et godt blikk hvis jeg får en god forklaring.

 

Håper på et svar :-)

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Har du instruksjonsbok? Tok meg ett lite minutt fant en del info på nett

bilde

Er det eksisterende målere som ikke fungerer eller skal du sette inn. Turteller er enkel mener den trenger kontakt på w på dynamo. Tankmåler må du ha giver og temp måler, sett inn noen bilder av panel, motor og dynamo.

Link to post

Det er eksisternende målerere som sitter i nettopp det panelet du fant bilde på, hvor fant du det ? det er slik at kablene fra instrumentene er borte. (kabelløse) jeg vet jo ikke om de virker heller når jeg får dratt kabler ned til motor. Fant du noe mer som beskriver bildet ,skjemaet du fant ? fant du mer som kunne være til hjelp ?

tusen takk :-) panelet er helt makent til det på bildet du la ved her. :-)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Finnes det noen kyndige på gamle volvo penta motorer her ? Gjelder da MD2B. Er på jakt etter et koblings skjema for el opplegg. Har et orginalt penta instrumentpanel, men turtalls instrument og motortempraturmålingen er koblet ifra, det går ingen kabler fra instrumentene, de er borte. Spørsmålet er da, hvor skal de gå ? hvis det kan hjelpe har jeg Bosh dynastarter (2 stk remmer ) og rett bak svinghjulet går det opp to kabler med kabelsko, og kanskje nettop disse skal et sted ?? frustrende ikke vite :-) Finnes det noen som kan kjelpe ? gjerne med hva som står på de kablene som skal hvor til instrumentene. Noen som har bilder, eller betengnelser ? Det er vel alltid to kabler som går til de instrumentene ?Håper på få hjelp her inne. På forhånd takk.

Kommentar fra moderator: Slått sammen to like emner

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Hei.

 

Byttet idag impeller på min MB2D, men kom ikke noe vann ut med eksosen ? dette har virket perfekt helle tiden.

Riktignok knakk en skrue, og en annen mistet jeg i bunnen av båten. Nå sitter lokket og pakningen i kun 4 skruer isteden for 6.

Kan det være at det ikke er helt tett, og impeller trekker litt luft ? isåfall kan jeg da bruke litt silicon utenpå eller noe annen smørbar pakning ? Håper på et svar :-)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Turteller er enkel mener den trenger kontakt på w på dynamo.

Noja. Turteller er so enkelt som det på nyare maskiner med vekselstrømsdynamo. Men, her var det sagt dynastart, og då er det andre muligheter som gjelder. Den eine muligheten er at der er ein tachogenerator, den er i so fall plassert på motorblokka slik at den senser turtallet på eine enden av kamakselen. Ein annen mulighet er at der er eit magnetisk punkt i svinghjulet, og ein sensor som kjenner det og gir signal til turtelleren.

Kom gjerne med eit bilde av det du beskriver som to ledninger bak svinghjulet, det kan hjelpa godt.

 

Magne

Link to post

Det skal ikke store lekkasjen til før pumpen slutter å fungere.

Tilsvarende problem husker jeg som den første virkelige føljetongen på baatplassen, og den godeste Lars var vel en stund kjent som "Han med impelleren"..... :smiley:

Bestod av 3 kapitler med tilsammen 110 innlegg, noe som var ufattelig mye den gangen for 10 år siden..:

Sjøsetting med problemer!
Impeller problem, - fremdeles!
Impeller problem, løst! (andre probl. i kø)

Link to post

Har et par motortekniske spørsmål ang min MD2B.

 

1. Når jeg byttet impeller, dro denne ut, dro jeg også ut "stangen" denne satt på. Byttet pakning, satt på ny impeller, og dyttet den inn igjen, skrudde på lokket. Spørsmålet er da, skal det være noen simringer etc også i forbindelse med den "stanga" impelleren satt på ? eller har jeg gjort det riktig ?

 

2. Tempføleren - hvor lenge "virker en slik " før en evnt må bytte. Har et orginalt panel fra volvo penta, men instrumentene virker ikke, hverken temp, oljetrykk, eller turteller. og hvor lenge kan disse følerne virke, oljetrykk føler og temp følerern ? trur disse følerne har stått i siden motoren blei bygd.

 

3. Eksosrøyken min er lyseblå, fin og klar sådan. kjølevannet som kommer ut med eksosen er ca kroppstemperert når en føler med hånda, men det kan se ut som en fin oljefilm,,som kommer ut i vannet sammens med kjølevannet. Alltså olje i eksosen, eller en tynn film som legger seg på vannskorpen- hva kan dette være ? diesel rester ? Oljenivaet virker være den samme, derfor spør jeg. Olja er svart og fin foressten. Hvilken farge skal det være på oljen ?

 

Håper det er noen dyktige som forstår spørsmålene mine . På forhånd mange takk.

Kommentar fra moderator: Slått sammen nye, relaterte emner.....

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

1. ja det skal være simmerringer, løsningene varierer mellom pumpetypene.

2. De kan vare alt fra et år til båtens levetid. Om noe ikke virker så er dårlig kontakt mistenkte nr 1.

3. Oljen på en dieselmotor vil raskt bli svart av sot.

 

Hen finner du en manual om motoren som jeg antar inneholder det meste, inkl. info om de simmerringene: https://baatplassen.no/i/topic/86224-volvo-penta-md1b-md2b-og-md3b-workshop-manual-1972/

 

 

Pls: Ikke opprett nye emner nå såsant det ikke er noe helt spes. ang. motoren du ønsker svar på.

Link to post

hei. takk for svar ,.

når jeg kjøpte impeller hos volvo forhandler, var det kun impeller og papirpakning i pakken. hvorfor ikke simringer ? er du sikker på det skal være simringer ? nå har jeg startet båten da uten disse simringene. er det noe fælt som vil skje med motoren nå da ? uff



Jeg skal selv svare på de to siste. RIngte Ringstad AS i fredrikstad, som er selger av volvo penta. På MD2B, drar man ut impeller med stangen, pakningene etc sitter igjen der inne. Bare sette på impeller, deretter skyver man stangen rett tilbake igjen.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Det er 2 stykker simmerringer som sitter i pumpehuset. Fjærene skal vise utat, dvs. til motor/olje- hhv. til impeller/vannsiden. Det kan bare tilrådes å fornye disse. Blir de utette renner det vann i motoren. Dette må, etter egen erfaring, nødvendigvis ikke blir synlig ved at det løper ut olje eller vann ved dreneringshullet nede i pakningssete.

Link to post

Men det var riktig at når en byttet impeller, følger stangen den sitter på med ut ? det var heller ikke brukt makt . I den enden av stangen sitter jo impelleren, og i den andre enden var det et hakk i stanga. Iflg volvo i fredrikstad var det bare å sette den tilbake igjen. båten har idag gått ca 45 min, og kan ikke se den kommer evnt vann i motoren , eller oljen har blitt grå pga vann. heller ikke ulyder i impeller huset. Blir utrolig usikker , når volvo sier en ting, og forumet en annen. Naturlig nok. Men det kommer riktig med mengde ut med eksosen, og ting virker da greit. Jeg er helt grønn når det gjelder motorer faktisk.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Ja, akslingen følger med ut, og simmerringer kan ta skade når den skyves tilbake. Derfor skal etter manualen impelleren ikke trekkes ut helt, men kun så vid det er nødvendig å komme til denne skryen som holder impelleren på akslingen. Det kan samle seg faktisk en del vann i oljepannen. Motoren er oftest montert mer eller mindre bakoverlent, så oljepinnen ikke rekker ned der det er dypest. Fantes det ikke noen pålitelig informasjon om og når simmerringer ble skiftet, så ville jeg ikke tatt sjansen. Det koster ikke all verden og er lett å gjennomføre. Har sjøvannet kommet seg først inn i motoren, blir det en helt annen sak...

Link to post

uff da, hvordan merker man om vann har trengt seg inn ? og hvor skal man evnt se etter det vannet hvis det trenger seg inn ? har idag kjørt båten 45 min, og burde man allerede nå ha sett det hvis simringene tok skade av innskyvningen av stangen ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Hei.

Eg forsøker å svara litt på dette om elektrisk, som er noko som eg kan ein heil del om.

Ein dynastart er kombinert dynamo og starter, den kan som dynamo gi ca 100 watt - akkurat nok til landterner.

Eg leita litt i den manualen som Ingar har lenka til, og finn at der i instrumentpanelet er plassert instrumenter for turtall, oljetrykk og kjølevannstemperatur. Hvis du har tankmåler so er det ekstra.

For at desse instrumenta, og øvrige panel, skal virka må der vera kabler og ledningar på plass mellom dei, noko som du seier det ikkje er. Eg ser ikkje mørkt på å få til dette med ledninger og kabler, det har vore jobben min i over 30 år, men kom med eit utgangspunkt: Er det nok med akkurat nok strøm til landterner, og kanskje eit innelys, eller er der behov for meir, som kjøleskap, stereo, radar og slikt? For å komma videre vil eg ogso be om bilder av det du slit med: instrumentpanel, forside - instrumentpanel, bakside - alt som ser ut som der har vore ledninger på på motoren. Og so, tenningslåsen der er der ein heil del ledninger på baksiden, kvar tilkobling er nummerert med bokstav, tall eller kombinasjon av desse. Skriv av desse. og - få kabelopplegget i orden før du bedømmer om instrumentene virker.

 

Kom med gode bilder so skal eg få til eit godt skjema

Dette skal vi få i orden

 

Magne

Link to post

Aksel skal vel ikke følge med ut den vegen? sitter jo et par lager på motorsiden som denne går igjennom...for å få ut aksel må man normalt demontere pumpen fra motoren hvilket er anbefalt å gjøre ved skifte av simmeringer.Dette fikser du fint! ut med pumpa,ta den med inn på stuebordet med avis under å skru i vei :smiley: så sant du ikke har en annen type pumpe da...

Link to post

Det er helt normalt at akselen følger med når man trekker ut impelleren.

Har ingen betydning, den er avrundet i kantene så simmerringene ikke skades når man skyver den på plass igjen.

Man må kanskje dreie den litt slik at endesporet i akselen treffer medbringeren.

Etterpå legger man kilen i sporet og skyver på ny impeller.

Link to post
Svart (redigert)

Saltvannskjøling /// Men et annet dillemma, hvis en har kjørt båten 1 time eller 2 på vannet og en fart rundt 3-4 knop, noen som kan hentyde ved ord hvor varmt skal dette vannet sånn ca være ,det som kommer ut med eksosen? skal det være som vanntempraturen i sjøen, eller sånn ca kroppstemperert, eller så varmt som en kopp kaffe ??? sjøvannet holder ca 10 grader. Bare lurer....synes vannet kan være litt varmt til tider, derfor spør jeg. (får ikke målt det )) Og hvor varmt skal dekslet på toppen av støtpinnene være hvis noen kan forklare det ????

Finnes det en mulighet for å rense slangen, ventilen fra impellerhuset og ned til åpningen i bunnen på båten uten å måtte ta opp båten på land ???

byttet impeller men har begynt hekte meg opp i disse tempraturene, inbiller meg jeg har fått noe dårligere kjøling.

 

Håper igjen på svar. God pinse :-)

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...