Jump to content

hvordan skifte eller etterfylle olje på sleipner sp40i baugpropell

SeaRaymond

Recommended Posts

Etter 3 sesonger bruk har lyden i baugpropell blitt hardere og mer intens, ytelsen virker også å være dårligere. Det står ingenting i manual om linjeskift eller kontroll. Er maskineriet av yrke og gearet høres tørt ut. Har prøvd å få hjelp fra sleipner. Men de virker lite lysten på å forklare fremgangsmåte for kontroll. Foruten å demontere gear fra båt og sende inn for sjekk og overhaling. Dette virker utrolig tungvint. Noen tips?

Skal selvfølgelig være oljeskift og maskinist av yrke

Alt etter hvilken årsmodell du har, så har du enten oljetank hengende med gjennomsiktig slange inn i girhuset. Eller du har nyere modell uten oljetank. Såkalt prefilled. Disse mener jeg er vedlikeholdsfrie.

Men hvis du har oljetank, og montør ikke luftet under montering kan du lufte ved å åpne en umbrakoskrue nederst på girhuset. Det er under vann hvis du har sjøsatt.

Jeg har montert en rekke SP55 og større, men hvis systemet er likt går det ut på det samme. Jeg måtte lufte ved å klemme på slangen i ca 10 min, hvis jeg ville unngå oljesøl inni tunellen.

Se om du kan finne oljeslangen og klem på denne, Det vil komme mange små luftbobler ut av girhuset, hvis ikke det har blitt gjort ordentlig.

Etter 3 sesonger bruk har lyden i baugpropell blitt hardere og mer intens, ytelsen virker også å være dårligere.

Kan det være at batteriene dine er i ferd med å ta kvelden? Sjekk spenningen på både batteripolene og trustermotoren under drift. Spenningen bør stabilisere seg og ikke falle nevneverdig etter ca 30 sek. Under 10,5 V på trusteren er for dårlig. Med mine gamle batterier opplevde jeg at de ikke klarte å holde liv i trusteren. Jeg synes også at lyden endret seg og ble mer mekanisk klakkende når turtallet sank.

Bare et forslag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...