Severinson Startet 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2013 Hei! jeg lurer på om noen her inne har reist med snekke fra Bergen til Haugesund? Lurer på om dette er en risikabel tur? lurer på og kjøpe meg snekke i bergen. Men sliter litt med og få denne hjem til haugesund, båten er kjørbar så er lettere og ta sjøveien med den enn og få den på land og dra henger. Så lurer på om det er noe jeg bør passe på når jeg kjører? evt hvor lang tid reisen vil ta fra Fjell i bergen til Haugesun i ca 8-9 knops fart? Håper på tilbakemeldinger :) Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Går fint det. kan jo se litt her http://kart.gulesider.no/ Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 ca 70-80 nm Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) Har ikke tatt turen selv, men hadde ikke nølt på å gjøre det. Du går jo innaskjærs hele veien bortsett fra siste strekket over sletta.. Skulle været bli for dårlig så kan du jo legge den igjen på bømlo til været tillater å hente den. + at du blir litt kjent med båten på veien Bare pass på å ha nok diesel og evt ekstra dieselfilter med, bare tenker på drit i bunnen på tanken som kan virvles opp i litt sjø.. Ikke gøy å ligge i litt bølger å kjenne båten begynne å lugge pga drit i tanken. Snakker av erfaring der Hvilke båt er det forresten? Redigert 10.Mai.2013 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
.Snorre Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Gikk motsatt vei i 2011 med en 20 fots båt. Brukte ca 7 timer fra Haugesund til Sund sør på sotra. Fjell er litt lengre nord så du må regne med ca 1 time ekstra.... Sletta og evt. vestsiden av Sotra kan bli en utfordring om ikke værgudene samarbeider... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Reiste fra Haugesund en grapsete regnværsdag på høsten i 2007. Det var dårlig sikt og en god del vind. Det ble mye stamping og rulling. Båten en Viksund Columbi hadde ingen problemer med å takle dette. Foreslår du tar med 150m dreggtau så du ikke driver opp i fjæresteinene om du får motorstopp. Om du ikke stoler på innholdet i dieseltanken kan du rigge deg opp med diesel på rene 25-liter kanner og la motoren suge direkte fra en av disse. Er du handymann fikser du dette lett. Lag deg en pumpepatent så du får etterfylle kanna motoren suger fra så slipper du å lufte når du skal skifte kanne. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 turen i seg sjøl skulle ikkje være noe problem med en sånn båt. Spørsmålet er om båten er sjødyktig. Så kommer spørsmålet om skipperen er kjent med båtens tekniske anlegg og finurligheter samt farvann. . I og med dette er heilt fremmed båt med totalt ukjent både tilstand og hvem hva hvor på det tekniske samt dette er ukjent farvann så får en ta vurderingen derifra. Eg for min del ville gjort avtale om bergning på forhånd og gitt de ruten du tenker ta sånn i tilfelle. elr bli medlem av redningsselskapet. Ellers ville eg tømt dieseltanken så godt som det lar seg gjøre og helt på ferskvare og absolutt tatt med flere ekstra dieselfilter og verktøy for å lufte samt sikker info om hvordan gjøre dette om du må bytte filter. Og gjerne et oppladet startbatteri Og sjølvsagt anker og masse tau. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Jeg gjorde turen mange ganger med vår Saga 27 på 80-90 tallet. Helt problemfritt så lenge man hører på værmeldingen, holder seg midtfjords og har sendt potensielt sjøsyke familiemedlemmer med kystbussen.. God tur! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Tallisman Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Jeg bor i Haugesund og har gått denne turen mange ganger. Er båten sjødyktig og i god stand er ikke dette noe problem.Det eneste du skal og bør passe på er att det er spake vindmeldinger den dagen du tar turen. I tilegg bør du ha elektronisk kart som du har forhånds inlagt ruten på . Ha gjerne også papirkart som du streker opp kurser i med blyant. En god dregg i tilfelle problemer går jeg utfra er i båten. Men igjen det vigtigeste er att båt og motor er i god stand.er alt dette overnevnte på stell så får du neppe problemer med og gjennømføre denne turen. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Hentet seilbåten vår i Bergen fredag, fin tur nedover, valgte nyleia, da tåken låg på øst siden av fitjar. Angret ikke på det. Flott lei, godt merket med mye koselige huser. Overnattet på furunest ved rubbestad, anbefales ikke, veldig åpent mot S , byggene er helst for joller. Videre neste morgen , våknet av den kjekke lyden av dregging :) innom for frokost i moster, hvor vi burde ha overnattet. Møtte Poseidon med slep N på sletta. Fikk 12 m/s SØ etter runding av Ryvarden, da ble det surt, men gikk greit. Indre havn har en lav bro, så vi gikk ytre. Tot. Seilas 12 timer. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Zitt Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Er spent på hvordan turen gikk, Severinson, eller ble det ikke noe båtkjøp denne gangen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.