Jump to content

Prosjekt: Halco 16,5


Anders_K

Recommended Posts

Hei.

Forrige mandag kjøpte jeg en sliten og velbrukt Halco 16,5. Planen er å pusse den opp og bruke den til turer, sleping av brett, ring osv.

 

DSC00770.jpg

 

Har fått tak i vindskjerm fra en Halco 19 og en 90 hk Mercury 6 sylindret til å ha på hekken. Overbygget og kalesjen blir tatt av.

 

Motoren :smiley:

 

DSC00768.jpg

 

Da jeg begynte å gå båten i sømmene viste det seg aat det har vært flere dårlige reprasjoner av dørken oppi båten. Når jeg hoppet på dørken surklet det under glassfiberen. Selger sa det var vann i dobbelbunnen, noe som er vanlig på disse båtene. Så jeg begynte og undersøke og det stemte, samtidig er platen i full i vann samt at den er begynt å råtne. Jeg bestemte meg derfor å bytte denne. Da var det bare å begynne å rive ut alt av glassfiber og fjerne alt av benker og styrekonsoll.

Fikk med stein som ballast da den ble slept hjem..

 

DSC00773.jpg

 

Riving av gulv begynt, enkelte plasser i skjøtene der skroget møter var det sikkert nesten 1 cm tjukt med glassfiber, og midt inni et lag med maling...

 

DSC00774.jpg

 

Alt av benker var støpt fast, fant 3 skruer da jeg demonterte det som var igjen av styrekonsollen.

 

DSC00775.jpg

 

Fikk med puter og teppe til gulvet men det ble raskt hevet ut...

 

DSC00776.jpg

 

Sånn ser den ut inni nå, har fått revet ut fremste delen av dobbelbunnen og det viser seg at det er fullt av skum nedi som er fullt av stinkende vann

 

DSC00779.jpg

 

Skal fortsette i morgen da forsvinner resten og forhåpentligvis får jeg ut flyteskummet uten for mye jobb :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Ja minner vekker den, vi hadde en sånn når jeg var liten, men den var mer forseggjort og helt strøken :smiley: Kjekk båt er det og, tror den skal funke bra :smiley:

 

Har vært og jobbet litt mer i dag...

Har blandt annet fjernet resten av dobbelbunnen

 

DSC00838.jpg

 

DSC00839.jpg

 

og begynt fjerning av flyteskummet som er fullt i vann...

 

DSC00840.jpg

 

DSC00841.jpg

 

DSC00847.jpg

 

Her er de gamle bunnplatene og, og som bildene viser er de full i vann..

 

DSC00843.jpg

 

DSC00844.jpg

 

Ser også at bunnen må forsterkes når den bygges opp igjen, da hele bunnen beveger seg når jeg går oppi den. Tenker da på å legge tverrgående spant med ca en meters mellomrom, flyteskum kommer det ikke nedi igjen. så ny vannfast plate oppå :)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Har skjedd mer har de siste dagene..

 

Har tatt båten på land

 

DSC00854.jpg

 

Fått gidd den en etterlengtet vask

 

DSC00858.jpg

 

Tror det trengtes

DSC00859.jpg

 

Overbygg på vei av

 

DSC00860.jpg

 

Borte.. Overbygget selges billig hvis noen er interresert

 

DSC00861.jpg

 

Resten av flyteskummet er fjernet

 

DSC00879.jpg

 

Videre har jeg også prøvemontert vindskjermen

 

DSC00873.jpg

 

DSC00874.jpg

 

DSC00871.jpg

 

DSC00867.jpg

 

Hva synes folket? Blir vindskjermen for stor? Skal ha to vinduer forover..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Hehe, helt sant Mjøsape, skulle eg hatt en båt med design hadde det nok blitt en Draco av noe slag. Grunnen til at eg begynte på hele prosjektet var fordi vi hadde en sånn båt når eg var liten og lurte alltid på hvor fort den ville gått med 90 hk.. Planen er å gjøre alt enklest mulig, uten å bruke for mye penger.. så er det ikke noe fare om den blir ødelagt, for den kommer til å bli GODT brukt :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har skjedd litt mer her siden sist..

 

Fjernet en sparkel og glassfiber fra skjøten mellom skrog/dørk

 

DSC00900.jpg

 

Med fuktighet inni..

 

Her er grunnen til det kom vann i dobbelbunnen, sprekk i sparkelet mellom skrog og dørk..

 

DSC00902.jpg

 

DSC00901.jpg

 

DSC00906.jpg

 

Funnet maling inni glassfiberen, løsnet med bare fingrene..

 

DSC00899.jpg

 

Alt fjernet og klar til å begynne støpe :smiley:

DSC00915.jpg

 

DSC00914.jpg

 

DSC00910.jpg

 

Spant støpt inn.. og malt hele bunnen med polyester, det trakk inn i duken i bunnen..

Tror de har spart på polyesteren når de bygget båten... Merket båten ble sterkene i bunnen,

tror det kommer med siden det skal 90 hk på hekken :tongue:

 

DSC00917-1.jpg

 

DSC00917-2.jpg

 

DSC00918-1.jpg

 

Legger og med et bilde av noe av anlegget som skal oppi

 

DSC00919.jpg

 

Har og 1000w forsterker og spiller med aux og USB som skal oppi :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Satser på det blir bra, motoren bråker visst greit så må ha noe og overdøve den med :wink:

Blir det for mye blir det erstattet av to stk 6x9". Men vil prøve bare på gøy..

Her er forsterkeren.. Spilleren får jeg på onsdag..

 

DSC00944.jpg

 

Videre er det lagt dørk..

 

DSC00926.jpg

 

DSC00929.jpg

 

DSC00930.jpg

 

Laget luke ned i dobbelbunnen for å kunne la det lufte seg om vinteren..

Denne blir fuget ned i silikon slik at den kan taes opp igjen..

 

DSC00931.jpg

 

Glassfiber var litt hardere enn jeg trodde.. :tongue:

 

DSC00924.jpg

 

Bunnen støpt

 

DSC00933.jpg

 

DSC00934.jpg

 

et lag med 600g duk burde holde...

 

Påbegynt forsterkning i hekken, disse blir støpt inn samt at det skal legges et lag 600g duk

over hele hekken og litt framover på sidene.. :smiley:

 

DSC00941.jpg

 

Platen i hekken er heldigvis ikke råtnet, bare full i stinkende vann..

 

Båten har og fått navn

 

DSC00932.jpg

 

Kommer av at hele prosjektet er på gøy, for når jeg var liten lurte jeg på hvor fort pappa sin

Halco 16 hadde gått med 90 hk.. Den gikk 27 knop med 50 hk mener jeg han sa en gang..

+ at min er mye lettere...

Båten vil bli lakkert og, marineblå på sidene og hvit oppå. Inni blir den hvit med hvite skai seter.

Tenkte først på å ha alt svart med hvite seter, men er litt lettere å selge hvis det noen gang skulle skje..

Regner med til helgen igjen er det full gass igjen :yesnod:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Hva slags plater er det du har brukt som dørk her?

 

DSC00930.jpg

 

Har du bestemt deg angående vindskjerm?

En ting som er greit å ha i minne før du evt senker skjermen er at mange båter har en som er for lav, sikkert pga design Isteden for å løfte vinden over hodet samler de alt vind rett rundt ørene, samt at rammen rundt kommer midt i synsfeltet. Høy vindskjerm er å foretrekke :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Platene er kapp i glassfiber fra Norsk modell og formplast. Slik de skjærer ut fra vinduer og luker når de bygger båtene. :smiley:http://www.n-m-f.no/

Enkelt å jobbe med og lett vekt...

 

Vindskjerm blir den sånn som på bildene, og med todelt vindu forover. Er giret på å komme på sjøen å kjøre, blir det for voldsomt kan den endres senere :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt skai rimelig, hvit av farge? Så biltema bare hadde svart og grå... Samt plexiglass som jeg trenger til vindskjermen.. :smiley:

Planen videre er å gjøre båten ferdig oppi i helgen, så får vi håpe værgudene er snill med været sånn at jeg kan få lakket båten neste uke...

Har stått stille her en stund nå grunnet jobb og kurs og annet.. Er giret på å bli ferdig nå.. Kribler etter å komme på sjøen.. :flag:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Voldsom stereo.

 

Vindskjermen synes jeg også er litt høy, ut fra bildet tenkte jeg 10-15cm lavere.

Lengden er ikke dum egentlig. For er med å beskytte litt for akterpassasjerer.

Link to post
Share on other sites

Polarn: Har ikke tenkt på å se hos maritim, men synes de har litt stive priser... men takker for tipset :smiley:

 

KenBjork: Anlegg er viktig!! Var noe jeg hadde liggende, blir det for voldsomt så bytter jeg det ut med noen 6x9"

 

Har tenkt en del på den vindskjermen, har kommet fram til at den blir så høy i år, blir den for høy blir den endret til vinteren igjen.

Må se litt hvordan det blir å sitte oppi båten og, greit å sitte i le når det går unna.. :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

*snip*

KenBjork: Anlegg er viktig!! Var noe jeg hadde liggende, blir det for voldsomt så bytter jeg det ut med noen 6x9"

 

Har tenkt en del på den vindskjermen, har kommet fram til at den blir så høy i år, blir den for høy blir den endret til vinteren igjen.

Må se litt hvordan det blir å sitte oppi båten og, greit å sitte i le når det går unna.. :smiley:

 

Ja jøss, er glad i stereo overalt selv jeg. Har også sub og ekstern forsterker i båten min serru :wink:

 

Ok, ja kan jo være greit å prøve ut litt også skjermen.

Link to post
Share on other sites

Jepp som navnet på båten sier "Just for fun" , så er alt bare på gøy...

 

Sesongen i år blir sikkert mye prøving, men tiden vil vise hva som skjer...

Nå er forresten alt av støping ferdig :smiley: Kommer bilder i morgen..

Så nå er det tid for :drink: og Dagfinn Lyngbø show...:smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...