luka Startet 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2013 Eg skal fjerna eksisterande skroggjennomføringar og har fått tips om to raske måtar å gjere det på. (På den forrige båten min nytta eg den seine metoden ved å skru av mutteren på innsida av gjennomføringa. Det var svært tidkrevande då dei satt veldig fast, og det var kronglete å få plass til fastnøklar på mutteren.) Metode 1. Kutta i stykker flensen på utsida med kutteskive på vinkelslipar og nytta meisel og hammar for å pirka den vekk, for så å fjerna resten frå innsida. Metode 2. Bruka konisk platebor/ stegbor og bora inn til flensen løsnar. Eg har funne stegbor som er stort nok, mens konisk er ikkje å oppdriva med diameter på 30 mm, eller kostar ein formue, 1000 kr pluss mva, som passar til dei mindre gjennomføringane på 20 mm. Er det nokon som har prøvd nokre av metodane, eller som ev. har klart det på anna vis? Takknemleg for innspel ;) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Her er to metoder til: Slå i en treplugg fra utsiden og bor med hullsag som har diameter ca lik hullet i skroget, den er ganske kjapp og effektiv. Kapp av hele gjennomføringen fra innsiden med en Fein sag, den får du lagt i flukt med skroget. Har prøvd, og det gikk kjempegreit. Forutsetter at det er messinggjennomføring, ikke syrefast. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jørn Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 De gangene jeg har bytta har jeg brukt baufilblad fra innsiden. Skrudd muttern litt opp for å få plass til bladet. Dunket så utedelen ut med hammern. Fungert ok det, men blir fort sliten i armen med den metoden. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Jeg brukte en liten vinkelsliper 125 mm, med slipeskive. Slipte bort flensen på utsiden. Så var det bare å gå opp i båten og dra ut resten. Gjort på 10 minutter. Gikk overraskende greit. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Samme som "bergie" gruet meg litt for å gå i gang, men gikk kjempefint. Kommer til å nytte denne metoden igjen når jeg skal ha ut gamle gjennomføringer. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Christina 3 Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Tipset en kamerat om den samme metoden og han ble veldig fornøyd.....10 min :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Sitter på mobil uten tilgang til opplagrede bilder, men jeg har under temaet tidligere postet en bildeserie som viser vinkelsliper metoden stedvis. Veldig lett. Gjennomføringen slipper i god tid før du er nær skroget. Veldig greit, men ta noen pauser av hensyn til varmgang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.