Svensk Startet 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2013 Som svensk är det bra att få tips/råd som nybliven ägare av en norsktillverkad båt. Viknes 1030 årsmod 2007 med Yanmar 369 hk. Efter de 4 första helgerna i båten är vi mycket nöjda. Tackssm för tips och råd. Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Gratulerer med en fantastisk båt! Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Svensk Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Det ser ut som det är ont om viknes 1030 ägare här på forumet. Eller så är det ingen som har något possitivt eller negativt om båten. Alla tips och råd motages Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Denne båten er en av mine drømme båter. Da i K3 versjon. Et fantastisk akterdekk samtidig som det er god plass inne.. En gang... :-) Jeg tror nok det er flere som har 1030 her inne.. de kommer nok på banen skal du se.. :-) Endelig ble det Bobåt Link to post
Ingar Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Det er 31 medlemmer som har oppgitt i profilen at de har 1030. Noen bekjente av meg her i Søgne har den første 1030 som ble produsert, skulle egentlig hatt den forrige toppmodellen (900?), men verftet brant ned innen båten ble levert. I disse dager bytter de til 1080SB så jeg regner med at de har vært fornøyde.. Link to post
Svensk Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Det som förvånar oss mest är att vi inte hittar (finner ulemper) några nackdelar. God sjöbåt varm o go med 2 sr D4 mmen vill veta mera om vad som sker med båyrn efyer 6-7år Link to post
bredekaede Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 lurer litt på om det finnes noen k2 som er bygget om til "k3". Link to post
Chiefengineer Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 (redigert) Sum summarium en særdeles bra båt. Man slurvet en del med byggekvaliteten da det var som mest hektisk i bransjen. Både generell sammenskruing, tetning, gelcoat etc., spesielt i tiden 2006-2007. Før var det vel ingen større problemer og ikke etter heller. Tror neppe du får noen negative overraskelser her. Meget gode sjøegenskaper, velprøvd og anerkjent kvalitetsprodukt. Diverse sotproblemer på motorene er det jo skrevet en del om. Noe som nok har sammenheng med det undertrykket som genereres der bakveggen slutter. En del eiere har vært ille plaget med dette og måtte vaske båten innvendig etter hver tur. Eventuelle feil dukker tidlig opp og avdekkes tidlig av en våken bruker. Tviler sterkt på at du får noen større overraskelser etter 6-7 år som ikke allerede er utbedret. Motor/drivlinje er vel noe av det mest pålitelige som kan monteres i båt. Ikke imponerende elektrisk installasjon, enkelte kablinger som er trukket er bare fuget fast i skutesiden med en stor dæsj sikaflex med ujevne mellomrom uten skikkelige kabelgater etc. Kan sikkert observeres om du fjerner platen i bakveggen (mot skutesiden) i "kasserolle"skapet foran komfyren. Der ligger en del kabel hulter til bulter, forlagt på dette viset. Iallefall på et par båter jeg har sett. Problemer forårsaker det dog neppe. Redigert 12.Mai.2013 av Chiefengineer (see edit history) Link to post
Svensk Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Skulle vara intressant att veta mera om sjöegenskaperna då jag ännu inte fått provat båten i dåligt väder och då särskilt undan sjön. Har läst på nätet när man pasderat Stat i hög sjö med 25 knop men tar detta med en nypa salt Link to post
Laholm Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Vi har hatt båten siden 2004. Hadde en utfordring med ekshaustmanifolden innledningsvis, og det løste Viknes uten kostnader og bry for oss. Det er helt små ting som irriterer oss, såsom at 1.5 liters flasker med brus er akkurat for store for kjøleboksen, og at det til tider lukter diesel i cockpit (Det kan løses med modifikasjon av ekshaustutslippet) Mer seriøst er selvsagt at det ikke er laget plass for ledningsgjennomføring dersom man ønsker å øke elektronikkmulighetene om bord, men akkurat det er jo i tråd med det man finner i konferanselokaler laget før den elektroniske revoulsjonen som kom rundt 2006. Sjøegenskapene har vi bare i begrenset grad testet i ekstremforhold (jeg har fortid i redningstjenesten og dermed en sterk tro på at det er lurt å lese værmeldingene før man legger ut) Imidlertid hadde vi en kryssing fra Fredrikshavn til Kristiansand for noen år siden hvor vi plutselig fikk kraftig vind i front, og konklusjonen var jo da, ikke overraskende, at båten tåler veldig mye dårligere vær enn jeg gjør! Laholm Link to post
hanto1 Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 25 knop i høy sjø er BS. I ca 18 knop går derimot båten som et godstog gjennom relativt grov sjø. Ellerrs er båten solid og godt sammenskrudd. Var ombord i en som var brukt til fiske nordpå, like tight og og fin etter 10 år. Link to post
Gullfisk Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Dette var en skuffende kort tråd. Kunne tenke meg å høre litt erfaringer om ting som fungerer veldig bra, og om evt dårlige løsninger. Er det noe lekasjer etterhvert, og har noen funnet smartere løsninger på ting. Ting som bør skiftes etter ti års tid o.l. Har hørt septik kan være moden for utskift feks. Har så vidt vært med en i litt grisevær (12-14m/s), og erfarte litt drøpp fra lufteventiler og takluke. Og at det kommer en del overvann inn på sidene mellom overbygg og kalesje, til akterdekk. Er dette normalt for disse, eller er det forskjellige løsninger på årsmodellene(noe sliten kalesje dette)? Nå er jeg vant til helt andre båttyper, men følte det var brutalt å trykke den avgårde i 15kn i slik mottsjø, men mulig de tåler det. Gjerne link om det finnes andre mer aktive tråder. Link to post
M/S Malene Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 (redigert) Hadde samme båt , 2007 modell med samme motor i ca 5 år. Tåler godt dårlig vær, men som andre har nevnt, ikke i planefart, da blir det banking. Rundet både Lista, Jæren, Stadt, Hustadvika og Folla i rotete vær, uten å føle meg utrygg på noen måte. Må kjøres med forsiktighet under været om det er noe sjø, tror det går an å få seg et dykk da, men det er jo ikke uvanlig. Kom inn mye vann mellom kalesjen og overbygg i ruskevær som Gullfisk skriver. Lufteventiler og takluke kom det aldri noe fra, hvertfall på den jeg hadde. Hører til i Tromsø nå. Hadde lite tekniske problemer. Skillereleet gikk, og jeg oppdaget da at føleledningen fra laderegulator og ladingen gikk på hver sin batteribank. Kokte i filler startbanken. På 2007 modellen er forresten batteriene plassert så det er komplett umulig å sjekke vann eller fylle vann. Slureventilen fungerte ikke optimalt, den var var for variasjon i spenningen. Byttet simmering på aksel og betjening til autopilot. Veldig godt fornøyd med båten :) Redigert 8.September.2018 av M/S Malene (see edit history) Link to post
Gullfisk Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Opplevdes noe uforutsigbar i full fart medsjø, ja, men tog i 15-18kn. Link to post
Familiesnekke Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 bredekaede skrev On 12.5.2013 at 8.28: lurer litt på om det finnes noen k2 som er bygget om til "k3". En kamerat som har gjort det. Han fikk god hjelp av Viknes. Link to post
Gullfisk Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Familiesnekke skrev for 9 timer siden: En kamerat som har gjort det. Han fikk god hjelp av Viknes. Var det omfattende, og hva ble kostnaden? Link to post
Familiesnekke Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Hei, jeg tror ikke det var store kostnaden, men det var visst trangt og knotete å jobbe med det. Han utførte jobben selv, men med tips og råd fra Viknes. Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Er det noen som har et fint sammenleggbart teakbord å anbefale til akterdekket på viknes 1030? Har sittebenker i hjørne babord og bak, og skal ha bord og et par stoler. Link to post
Håholmen Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Har en Viknes 1030 K3 2011 med 369Hk. For tiden oppnår jeg max 3000 rpm og en toppfart på ca 22-23 knop. Så vidt jeg skjønner kan det være en rekke årsaker til at dette reduseres over tid. Er dette normal ytelse eller er det noe som bør sjekkes ? Hva har dere andre Viknes 1030 eiere i max rpm/knop ? Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 f35 skrev 1 time siden: Har en Viknes 1030 K3 2011 med 369Hk. For tiden oppnår jeg max 3000 rpm og en toppfart på ca 22-23 knop. Så vidt jeg skjønner kan det være en rekke årsaker til at dette reduseres over tid. Er dette normal ytelse eller er det noe som bør sjekkes ? Hva har dere andre Viknes 1030 eiere i max rpm/knop ? Dette er for lite. Jeg hadde 6 LYA-STP. (340 hk). Fikk 3300 rpm og drøye 26 knop både da jeg kjøpte den som ny og solgte den noen år etter. Så her må du få sjekket hvilke faktorer som har endret seg. Link to post
Gullfisk Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 f35 skrev for 6 timer siden: Har en Viknes 1030 K3 2011 med 369Hk. For tiden oppnår jeg max 3000 rpm og en toppfart på ca 22-23 knop. Så vidt jeg skjønner kan det være en rekke årsaker til at dette reduseres over tid. Er dette normal ytelse eller er det noe som bør sjekkes ? Hva har dere andre Viknes 1030 eiere i max rpm/knop ? Høres lite ut ja. Min greier 26-27, oftest 26-26,5 med samme motor og ren bunn. Veide da 6300kg med halv diesel, tom for vann og septik(forsterket skrog). Greier ikke fullt 3300, 3250+-. Synes Ikke fullt med diesel og vann(380 liter) gjør særlig forskjell. Link to post
nie Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Chiefengineer skrev for 6 timer siden: Dette er for lite. Jeg hadde 6 LYA-STP. (340 hk). Fikk 3300 rpm og drøye 26 knop både da jeg kjøpte den som ny og solgte den noen år etter. Så her må du få sjekket hvilke faktorer som har endret seg. Har 2004 modell 340hk og fikk faktisk så sent som igår 3300 og 26 knop på min båt. Ikke verst etter 15 år og 1565 timer? 3000 og 22-23 knop virker da litt knapt... Link to post
M/S Malene Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Hadde noe lignende på min Viknes med samme motor. Fikk råd fra en Yanmar- mekaniker at jeg måtte kjøre den hardere. "Gi full fart i en time til å begynne med", var rådet. Etter noen omganger med hardkjør var alle omdreiningene på plass. Da sjekket jeg og spylte turbo først. Forutsetter at båten og propellen er ren for rur, for det var veldig lite fart, selv med 3000 omdreininger. Redigert 12.Mai.2019 av M/S Malene (see edit history) Link to post
Gullfisk Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Har ikke tallene i hodet ved 3000 omdr, men er 22-23 kn så veldig galt da, om man skal toppe på 26-27 ved 3300? Min marsjer stort sett på 2700, og ligger vel fra 19,5 - 20,5 da. Link to post
.Snorre Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Er det lenge siden dieselfiltrene ble byttet? 300 rpm kan fort forsvinne hvis det er noe som hindrer dieseltilførselen... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn