Jump to content

Tråd om Viknes 1030

Svensk

Recommended Posts

Denne båten er en av mine drømme båter. Da i K3 versjon. Et fantastisk akterdekk samtidig som det er god plass inne.. En gang... :-)

Jeg tror nok det er flere som har 1030 her inne.. de kommer nok på banen skal du se.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Det er 31 medlemmer som har oppgitt i profilen at de har 1030.

Noen bekjente av meg her i Søgne har den første 1030 som ble produsert, skulle egentlig hatt den forrige toppmodellen (900?), men verftet brant ned innen båten ble levert.

I disse dager bytter de til 1080SB så jeg regner med at de har vært fornøyde.. :smiley:

Sum summarium en særdeles bra båt. Man slurvet en del med byggekvaliteten da det var som mest hektisk i bransjen. Både generell sammenskruing, tetning, gelcoat etc., spesielt i tiden 2006-2007. Før var det vel ingen større problemer og ikke etter heller.

Tror neppe du får noen negative overraskelser her. Meget gode sjøegenskaper, velprøvd og anerkjent kvalitetsprodukt. Diverse sotproblemer på motorene er det jo skrevet en del om. Noe som nok har sammenheng med det undertrykket som genereres der bakveggen slutter. En del eiere har vært ille plaget med dette og måtte vaske båten innvendig etter hver tur.

Eventuelle feil dukker tidlig opp og avdekkes tidlig av en våken bruker. Tviler sterkt på at du får noen større overraskelser etter 6-7 år som ikke allerede er utbedret. Motor/drivlinje er vel noe av det mest pålitelige som kan monteres i båt.

Ikke imponerende elektrisk installasjon, enkelte kablinger som er trukket er bare fuget fast i skutesiden med en stor dæsj sikaflex med ujevne mellomrom uten skikkelige kabelgater etc. Kan sikkert observeres om du fjerner platen i bakveggen (mot skutesiden) i "kasserolle"skapet foran komfyren. Der ligger en del kabel hulter til bulter, forlagt på dette viset. Iallefall på et par båter jeg har sett. Problemer forårsaker det dog neppe.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Skulle vara intressant att veta mera om sjöegenskaperna då jag ännu inte fått provat båten i dåligt väder och då särskilt undan sjön.

Har läst på nätet när man pasderat Stat i hög sjö med 25 knop men tar detta med en nypa salt

• 2 uker senere...

Vi har hatt båten siden 2004. Hadde en utfordring med ekshaustmanifolden innledningsvis, og det løste Viknes uten kostnader og bry for oss. Det er helt små ting som irriterer oss, såsom at 1.5 liters flasker med brus er akkurat for store for kjøleboksen, og at det til tider lukter diesel i cockpit (Det kan løses med modifikasjon av ekshaustutslippet)

Mer seriøst er selvsagt at det ikke er laget plass for ledningsgjennomføring dersom man ønsker å øke elektronikkmulighetene om bord, men akkurat det er jo i tråd med det man finner i konferanselokaler laget før den elektroniske revoulsjonen som kom rundt 2006.

Sjøegenskapene har vi bare i begrenset grad testet i ekstremforhold (jeg har fortid i redningstjenesten og dermed en sterk tro på at det er lurt å lese værmeldingene før man legger ut) Imidlertid hadde vi en kryssing fra Fredrikshavn til Kristiansand for noen år siden hvor vi plutselig fikk kraftig vind i front, og konklusjonen var jo da, ikke overraskende, at båten tåler veldig mye dårligere vær enn jeg gjør!

Laholm

• 5 år senere...

Dette var en skuffende kort tråd:smiley:.

Kunne tenke meg å høre litt erfaringer om ting som fungerer veldig bra, og om evt dårlige løsninger. Er det noe lekasjer etterhvert, og har noen funnet smartere løsninger på ting. Ting som bør skiftes etter ti års tid o.l. Har hørt septik kan være moden for utskift feks.

Har så vidt vært med en i litt grisevær (12-14m/s), og erfarte litt drøpp fra lufteventiler og takluke. Og at det kommer en del overvann inn på sidene mellom overbygg og kalesje, til akterdekk.

Er dette normalt for disse, eller er det forskjellige løsninger på årsmodellene(noe sliten kalesje dette)?

Nå er jeg vant til helt andre båttyper, men følte det var brutalt å trykke den avgårde i 15kn i slik mottsjø, men mulig de tåler det.

Gjerne link om det finnes andre mer aktive tråder.

Hadde samme båt , 2007 modell med samme motor i ca 5 år. Tåler godt dårlig vær, men som andre har nevnt, ikke i planefart, da blir det banking.

Rundet både Lista, Jæren, Stadt, Hustadvika og Folla i rotete vær, uten å føle meg utrygg på noen måte.

Må kjøres  med forsiktighet under været om det er noe sjø, tror det går an å få seg et dykk da, men det er jo ikke uvanlig.

Kom inn mye vann mellom kalesjen og overbygg i ruskevær som Gullfisk skriver. Lufteventiler og takluke kom det aldri noe fra, hvertfall på den jeg hadde. Hører til i Tromsø nå.

Hadde lite tekniske problemer. Skillereleet gikk, og jeg oppdaget da at føleledningen fra laderegulator og ladingen gikk på hver sin batteribank.

Kokte i filler startbanken. På 2007 modellen er forresten batteriene plassert så det er komplett umulig å sjekke vann eller fylle vann.

Slureventilen fungerte ikke optimalt, den var var for variasjon i spenningen. Byttet simmering på aksel og betjening til autopilot.

Veldig godt fornøyd med båten :)

Redigert av M/S Malene (see edit history)
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har en Viknes 1030 K3 2011 med 369Hk. For tiden oppnår jeg max 3000 rpm og en toppfart på ca 22-23 knop. Så vidt jeg skjønner kan det være en rekke årsaker til at dette reduseres over tid. Er dette normal ytelse eller er det noe som bør sjekkes ? Hva har dere andre Viknes 1030 eiere i max rpm/knop ?

f35 skrev 1 time siden:

Har en Viknes 1030 K3 2011 med 369Hk. For tiden oppnår jeg max 3000 rpm og en toppfart på ca 22-23 knop. Så vidt jeg skjønner kan det være en rekke årsaker til at dette reduseres over tid. Er dette normal ytelse eller er det noe som bør sjekkes ? Hva har dere andre Viknes 1030 eiere i max rpm/knop ?

Dette er for lite. Jeg hadde 6 LYA-STP.  (340 hk). Fikk 3300 rpm og drøye 26 knop både da jeg kjøpte den som ny og solgte den noen år etter.

Så her må du få sjekket hvilke faktorer som har endret seg.

f35 skrev for 6 timer siden:

Høres lite ut ja. Min greier 26-27, oftest 26-26,5 med samme motor og ren bunn. Veide da 6300kg med halv diesel, tom for vann og septik(forsterket skrog). Greier ikke fullt 3300, 3250+-. Synes Ikke fullt med diesel og vann(380 liter) gjør særlig forskjell. 

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Dette er for lite. Jeg hadde 6 LYA-STP.  (340 hk). Fikk 3300 rpm og drøye 26 knop både da jeg kjøpte den som ny og solgte den noen år etter.

Så her må du få sjekket hvilke faktorer som har endret seg.

Har 2004 modell 340hk og fikk faktisk så sent som igår 3300 og 26 knop på min båt.

Ikke verst etter 15 år og 1565 timer?

3000 og 22-23 knop virker da litt knapt...

Hadde noe lignende på min Viknes med samme motor. Fikk råd fra en Yanmar- mekaniker at jeg måtte kjøre den hardere. "Gi full fart i en time til å begynne med", var rådet. Etter noen omganger med hardkjør var alle omdreiningene på plass.

Da sjekket jeg og spylte turbo først.

Forutsetter at båten og propellen er ren for rur, for det var veldig lite fart, selv med 3000 omdreininger.

Redigert av M/S Malene (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...