Gabsterino Startet 10.Mai.2013 Del på Facebook Startet 10.Mai.2013 (redigert) Hei, noen som har noe tips? Har en johnson 9,9 81 modell Den starter alltid på første forsøk og kjører som den skal. Men om jeg kjører en 5-10 min og slår den av vil den ikke starte igjen på ei god stund. Gasser er fullstendig rengjordt, nye plugger og kabler. Vil gjette noe med drivstoff, muligens om den får for lite? Evt for mye slik at den ikke starter før det overflødige har tørket eller noe? Noen som har hatt samme problem eller noen råd? Redigert 10.Mai.2013 av Gabsterino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 (redigert) Har du sjekket coilene for sprekker? Hvis det er sprekk i enten en eller begge coilene, fungerer motoren til den blir varm og så kutter motoren og vil bare gå på en sylinder eller kutte på begge sylindrene som vil føre til at den stopper. Da har den ikke lyst til å starte før den er kald igjen fordi da er coilene blitt kalde og epoxyen som coilene er støpt i har trukket seg sammen igjen slik at det er kontakt. Har selv en Evinrude 6 hk fra 1976 som går helt fint når den er kald, når den blir varm stopper den og vil ikke starte før den er avkjølt pga coiler som er sprukket. Kan også være drivstoff relatert som du nevner. Kan hende den får for mye bensin slik at pluggene blir våte og ikke har lyst til å tenne før pluggene er tørre nok. Har du tatt ut pluggene og sjekket dem når den ikke har villet starte igjen? Muligens drivstoffblandingen er feiljustert. Har du justert på blandingsskruen som sitter på forgasser? Redigert 10.Mai.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 gi mere gass. Til mere gass du gir til mindre bensin får den. Det er heilt vanlig å måtte gi masse gass for å starte varm motor Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Motoren får ikke mindre bensin til mer gass du gir, den får mer luft. Det er heller ikke vanlig å måtte gi masse gass for å starte varm motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 å herre min hatt. mindre bensin / mer luft. Hva pokker er forskjellen. Er glasset halvfullt eller halvtomt. Og jo det er vanlig, det står også i enhver bruksanvisning tilog med i bil fra den tiden man hadde forgassere. Du aner tydeligvis ikkje en dritt om dette og da er det bedre du kniper igjen kakehullet Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 En jekla motbydlig tone du har i innleggene dine Plutonium. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Diplom-is Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Sjekk innsiden av sylinder veggen med en lommelykt, hvis du klarer. Hvis det er små skraper er motoren skjært seg. Motoren min en to takter oppførte seg akkuratt slik. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gabsterino Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Slik ser baksiden av coil ut nå, kan vell tro at det er pga sprekk da? Kan en skaffe slikt til en så gammel motor i norge? Eller er det ebay som er plassen? Kunne tenkt meg nye asap, hvem er best på gammel johnson deler? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 En kjapp måte å sjekke coil på er å blåse den kald med trykkluft når den er varm. Fyrer motoren igjen da er sannsynligvis coilen gåen. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Har du sjekket at det er gnist i tennpluggene ? Jeg hadde samme problem med en slik motor. Byttet elektronikkboksen og alt var i orden Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 (redigert) Boats.net er best på gamle Johnson deler fra USA, de skal visst være de billigste på motordeler etter det jeg har lest. Samt rimelig frakt. http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1981/J10RCID/MAGNETO/parts.html Coilene koster 207 kr per coil Har selv bestillt masse deler fra boats.net og har vært kjempefornøyd. Kan skaffes i Norge også men koster da mer enn å bestille det fra USA. Mvh Diddn Redigert 13.Mai.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.