Jump to content

Lagre sykler i motorrommet?


BingoBonzo

Recommended Posts

Vurderer å ta med oss sykler på båtturen og lagre disse i motorrommet mens vi er i båten.

(Et par barnesykler, terrengsykkel for admiralen og en gammel racer for skipperen)

 

Vurderer å skru inn noen øyer for feste i "bunnstokkene" hvor motoren er festen for å holde de på plass.

 

Er dette greit og er det noe spesielt vi bør tenke på?

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Har vurdert det samme, men har en følelse av at de vil ruste temmelig raskt da motoren drar inn temmelig mange m3 med luft som er full av sjøsprøyt. Ville testet litt med en sykkel som ikke er favorittsykkelen først.

 

Takker for svar!

 

Bare en tanke; ville ikke alt annet (rustbart) som fantes i motorrommet ruste ganske kraftig hvis det var slik at trekkes inn mye luft med sjøsprøyt?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Jeg havde to foldecykler fra billig-forhandleren i motorrummet på min Forbina i tre sæsoner. Ingen rust på dem, selv om kvaliteten er kinesiske Greenfield-cykler. Derimod havde jeg dem på en tur på fordækket. Det kunne ses med det samme.

 

En Targa, jeg så i Marstrand havde to cykler fastspændt på indersiden af motorlugerne. Det var smart!

 

I Forbinaen var motoren i en kasse, så der var plads udenom, i min nuværende er der ingen afskærmning til remmene, så jeg vil ikke have løse genstande i motorrummet. Selv om der kunne være plads nok.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Jeg sykler halve året i saltlake her på solkysten, og det er ikke rusten som sådan som tar knekken på den. Det er slitasjen på drivverket som gjør, begrenset hvor lenge det lønner seg å skifte kjede/tannhjul.

 

Å lagre sykkel i motorrom må være uproblematisk, vask og vedlikehold har de alltid godt av.

Link to post

Har fullsizesykler fra BT stående strappet mot rekka framme på andre sessongen. Ingen rust enda, men da sprayer jeg felger og andre ubeskyttede deler med Tectyl Transparent før sessongstart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Må vel bare gi meg ende over :yesnod: Miljøet i motorrommet varierer nok mye avengig av veien lufta tar fra luftinntakene og til motor. Det jeg tenkte på er at jeg har lagt merke til at saltet legger seg på ulike steder i motorrommet på mange båter (inkl. de jeg har hatt) og skaper korrosjon på f.eks. ubeskyttede elektriske koplinger og lignende. Selv sørger jeg for at ubeskyttet metall er sprayet med WD40 eller lignende, og det hjelper rimelig bra. Om jeg stryker fingeren på undersida av motorlukene og tester så smaker det temmelig salt, men det skyldes nok at motoren også hos meg står i en "kasse" slik at all forbrenningsluft må over kanten på kassen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...