mhemil Startet 11.Mai.2013 Del på Facebook Startet 11.Mai.2013 Opplever inn i mellom at radarbildet ikke stemmer helt med kartet ved bruk av overlay. Har lest at jeg bør kalibrere kompasset (compass swing), noe jeg har planer om å gjøre. Men lurer på hvorfor dette vil hjelpe da jeg trodde begge systemene benytter seg av samme headingsensor? Altså, hvis kartet ikke var 100 % med virkeligheten ville også radarbildet vise samme offset? Jeg har Raymarine Smartpilot (m gyro og fluxgate kompass) og seiler med baug opp. (Radar er montert korrrekt, men jeg testet radar bearing offset, fungerer ikke, kun på en gitt kurs). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Hvilken kartplotter har du? På min Raymarine C80, så viser radarbildet rett selv om båten ligger i ro, og jeg har ingen kompass-sensor. Jeg antar derfor at radaroverlay sin retning er fast i forhold til båten? Det er vel gjerne en mulighet for å rotere radarbildet i forhold til båten, slik at du får det til å stemme? Altså kalibrere dette manuelt på kartplotteren? Eventuelt velge hvor kartplotteren tar retning på radaroverlay fra? Har ikke fått sett så nøye på menyene da jeg ikke har hatt plotteren så lenge, så jeg vet ikke helt hvilke muligheter som finnes. Du kan jo kanskje sjekke om radarbildet er korrekt orientert selv om du napper ut autopilot/kompass? Redigert 11.Mai.2013 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Se for deg ett papirkart forann deg på bordet, så tar du ett gjennomsiktig ark med radarekko og legger over dette. For at ekkoene skal stemme overens med kartet må dette snus rundt for å treffe rett i forhold til kartet. Du vil raskt se at arket må legges i samme retning som baugen. Så uten kompass er dette umulig å få til. Hvis produsenten godtar radaroverlay uten bruk av kompass blir dette unøyaktig. Nå er det flere ting som spiller inn, man må kalibrere kompasset med jevne mellomrom, å ta en slik kalibrering på første turen for sesongen er en god regel. I tillegg kan man ha magnetisk avvik i området man er i, de fleste nye autopiloter tilkoblet en gps gjør dette automatisk. I tillegg så kan selve radarantennen monteres noen grader feil, dette må også justeres i radaroppsettet, sikt på ett objekt langt forann baugen og sjekk at det også på radaren er rett forann baugen. Dette gjelder også om du ikke har kompass. Tilslutt kan man sjekke avstanden til ekkoene, for eksempel til en stake i sin egen hjemhavn. Det finnes en timing justering for dette på radaren. Alternativt er at man bruker en ais båt som ligger i ro og justerer radarekko til å treffe overens med ais båten på plotteren. En siste mulighet er å ligge på en lang kai og justere til denne kaien blir 100% rett. Legg også merke til at radar krever hurtig oppdatering av kompasset, hvis kompasset gir ut hvert sekund mens man dreier baugen har ikke radaren sjanse til å tegne ekkoene på rett sted. Oppdatering på 10 ganger per sekundet er anbafalt. Særlig ved bruk av etterslep/trail og marpa. Redigert 11.Mai.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Du trenger jo ikke kompass for å få dette til. Radaren vil jo til enhver tid peke riktig i forhold til baugen? Såvidt jeg ser, så vil det kun være et spørsmål om kalibrering. Man trenger heller ikke kompass for kartet sin del. Ut i fra hvordan man beveger seg, så vil den regne seg frem til hvilken kurs du holder. Dette forklarer jo fint hvorfor mitt radaroverlay alltid stemmer, og hvorfor kartet ikke stemmer når jeg ligger i ro. Hadde jeg hatt kompass inn på min C80, så ville den jo hatt retningen på kartet, også når jeg ligger i ro. Jeg kan ikke se at jeg har noen unøykatigheter i mitt oppsett. Overlay stemmer bra med kartet. Må ta forbehold om at jeg ikke har fått satt meg så godt inn i oppsettet, og at det for alt jeg vet kan være integrert kompass i radar eller plotter. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Den funkjsonen du beskriver Leif Erik, radaroverlay uten kompass, er ikke den fjernet i nyere software? Mener å ha lest det. Du kan jo prøve å bakke ut av havnen å se på radaroverlayet, eller gå rolig med vind fra siden. Hva når du ligger å fisker, eller under en sving? Har du forsøkt med trails/etterslep aktivert eller marpa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Det kan godt være Frøken Fryd. Jeg tror ikke jeg har siste firmware, men etter hva jeg har forstått så jeg ha dette for å få inn NMEA 2000 motordata, noe jeg har tenkt å prøve på snart. Da finner jeg vel ut av det :) Men når det gjelder det opprinnelige problemet, så antar jeg at vi er enige om at offset skal kunne stilles manuelt i menyen på plotteren? mhemil - Hvor mye avvik er det snakk om? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Er det ikke en justeringskommando i radaroppsettet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Jeg tror du har rett angående nyere firmware og radaroverlay. Fra firmware 5.04 kreves kursdata for å kunne vise radaroverlay. Tullete om du spør meg. Det fungerer helt utmerket hos meg uten kompass. Så da må eg enten krype til korset og kjøpe et kompass, miste radaroverlay, eller ikke kunne vise motordata. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Det er ikke tullete i det hele tatt, Raymarine har forstått at man ikke bør presentere unøyaktig radaroverlay på skjermen. For en motorbåt på plan er dette ett lite problem og radaroverlay uten kompass kan fungere. Men for båter som går med mindre fart, særlig når seilt kurs avviker endel fra styrt kurs, eller om baugen jager frem og tilbake, vil dette ikke være en god løsning. God løsning = kompass med rate sensor. Hvis radaroverlay presenteres i kartet bør det være en forutsetning at kompass oppdaterer ofte, desverre gjorde Raymarine en dårlig vurdering i enkelte versjoner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 OK. Jeg tenkte sikkert feil nemlig at dersom headingsensor var unøyaktig ville det påvirke både kartets orientering og også radarbildet. F.eks. dersom kompasset sier at båten går med 4 grader, mens den pga. deviasjon egentlig går rett nordlig kurs vil jo kartet bli vridd 4 grader i plotteren i forhold til virkeligheten. Radar tegner opp hva som ligger rett foran båten, mao. rettvisende nordlig 0 grader og således forskøvet 4 grader fra kartet. Og dersom man seiler med Nord opp (både på radar og kart), vil kartet vise rett nord, mens radarbildet plotter det som er rett forut for baugen, altså 4 grader feil i forhold til rettvisende nord. Samme greie. Jeg swinger kompasset i morgen og satser på mindre avvik mellom COG og kompasskurs. Da vil radaroverlay stemme bedre. - Og autopilot fungere bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Golden Gate 37 Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Jeg er glad jeg ikke bruker overlay i det hele tatt! Syns alt for mye informasjon forsvinner fra begge kilder! Derfor en skjerm til radar og en til kart for min del Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Jeg bruker aldri overlay heller. Synes det er betydelig vedre å splitte skjermen. Mhemil: er du sikker på at kart og radar er satt opp likt? Mener å huske du kan velge både kurs, heading og cog som giver for hva som er opp Redigert 11.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Hvis det er Raymarine, nye C, E eller Wide du har, gå fra et kartbilde med radar til; menu, radar options, scanner set-up, advanced. Prøv og juster "bearing alignment" og "display timing". Du kan også forsiktig prøve "tune preset" et par knepp for og få tydeligere ekkoer. Det er uansett lurt og ha kalibrert autopiloten og ende opp med så lav deviasjonsverdi som mulig, slik at utgangspunktet for overlayet blir så bra som mulig. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Frøken Fryd, det jeg mener er tullete, er å fjerne muligheten helt. Den kan gjerne komme med en advarsel, eller betinge at farten overstiger en verdi før overlay aktiveres. Som sagt så ser jeg minimalt med avvik, og ser derfor ingen grunn til at denne funksjonen ikke burde være mulig å aktivere. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 sap_2000: Har vært inne i den avenserte innstillingen, men foreløpig har jeg ikke "skrudd" for mye her. Jeg syntes du hadde et godt avvik mellom headingsensoren og COG på kartbildet ditt øst for Oscarsborg i dag? Ønskelig at vektorene samfaller så mye det lar seg gjøre. Noe avvik vil det alltid være, men helst ikke i god fart uten særlig strøm eller vind. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Det er pga strøm og vind. I dødt farvann er de like. Trawlere blir ganske mye påvirket av både strøm og vind. For og få dette tett opp mot 100%, så er det mye lettere når det er totalt stille. Feks en tidlig morgen i Veritasbassenget :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Punkt 1. Kalibrer kompasset med autopiloten. Punkt 2. Sjekk om objekter rett forann baugen viser ekko rett forann baugen. Punkt 3. Juster timing om avstanden er unøyaktig, det er gjerne bare snakk om 10 meter eller mindre. Punkt 4. Kjempegreier med radaroverlay Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Da har jeg både swinget og justert, og headingen er spot on. Nå er det COG vektoren som inn i mellom er ute av kurs, så da får jeg vel skru litt på noen satelitter - eller korrigere med Magellan :-). MARPA funker ok. Skulle gjerne hatt ARPA, burde ikke være rare programkoden som skal til for i det minste å detektere bevegelige objekter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Har du forsøkt å sette opp vaktsoner? Da kan du muligens få detektert mål automatisk. Men det er ingen/liten vits innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Har en Garmin 600 Transponder koplet opp mot en Garmin 4012 plotter og en Garmin radar. Når jeg starter opp radar overlay, forsvinner alle AIS markeringene. Finnes det innstillinger som jeg har oversett? Det skal vel ikke være slik at AIS ikke fungerer med radar pverlay? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) Oppdaterte min plotter, pilot, instrumenter, men fant jo ikke bruksanvisningen på hvordan jeg skal sette opp piloten igjen, så nå er kompasser 180 grader feil og plotteren viser også 180 grader feil. Finner heller ikke denne prosedyren på Nettet hos Raymarine. har SPX30, i70, E90W, Redigert 20.Mai.2013 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 (redigert) Se for deg ett papirkart forann deg på bordet, så tar du ett gjennomsiktig ark med radarekko og legger over dette. For at ekkoene skal stemme overens med kartet må dette snus rundt for å treffe rett i forhold til kartet. Du vil raskt se at arket må legges i samme retning som baugen. Så uten kompass er dette umulig å få til. Hvis produsenten godtar radaroverlay uten bruk av kompass blir dette unøyaktig.... Jeg skjønner ikke at en "heading sensor" (kompass), f.eks. av typen HSC100 (som jeg kan bruke mellom Lowrance 3G radar og HDS8 plotter), er mere nøyaktig enn "headingen" som produseres av GPS-en i plotteren. Denne HSC100 er nødvendig tilleggsutstyr for å kunne bruke overlay. Er det noe med HSC100 som kompenserer for misvisningen? Redigert 4.September.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 En GPS kan ikke beregne heading, den kan bare beregne kursen du beveger deg i. En GPS kan selvsagt ikke vite om baugen din peker sidelengs eller bakover i forhold til kursen. Det er ikke uvanlig at heading er noen grader forskjøvet fra kursen pga av strøm, vind eller andre årsaker. Hvis du har Lowrance anbefaler jeg Lowrance Point-1 i stedet for HSC100. HDS Gen2 (både Touch og vanlig) har meny for kalibrering av Point-1. Tilsvarende Simrad produkt heter GS25. Jeg har GS25, det er en svært bra GPS og det lille jeg har prøvd headingsensoren ga også et bra inntrykk (Jeg har Simrad autopilot hvor jeg normalt tar headinginfoen fra) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 (redigert) Mulig jeg ikke var presis, men HSC100 er vel et kompass, dvs viser nord, og det og det kan vel gps-en også. Er det slik at gps-nord ikke er nøyaktig nok? Point-1 er ikke kompatibel med HDS8 (gen 1), har jeg fått opplyst. Så da kan den vel neppe brukes til overlay(?). Redigert 4.September.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 En gps vet ikke hvor nord og sør er, den vet at det finnes satelliter i den og den retningen. Den vet også at du har beveget deg x antall meter i en hvis retning. Den kan derfor beregne både fart, distanse og kursen du har hatt. Men den vet ikke hvor baugen din peker, om du bakker i retningen eller om du reker sideveis under fiske har gpsen din ingen oversikt over. Derimot vil ett kompass alltid vite hvilken retning baugen peker, og det er denne radaren trenger for å tegne ekkoene i forhold til himmelretning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.