Zach Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 OK, skjønner nå. Takk for svarene. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Point-1 kan brukes med HDS Gen1 også, begrensningene er at HDS Gen1 ikke kan utnytte 10Hz gps oppdateringene, den mottar bare 1 Hz, og du vil ikke ha noen meny for å kalibrere Point-1 i fra HDS. Point-1 kan relativt enkelt kalibreres også uten MFD støtte så den vil virke bra som heading kompass også sammen med Gen1. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 (redigert) Jeg stilte spørsmålet om overlay og marpa til Seatronic når jeg nå kjøpte min C95 og fikk beskjed om at joda men det vil aldri bli korrekt og fungere om man ikke har rategyro på autopiloten og så ble jeg bedt om å sende nummeret på rategyroen så de kunne se om den var brukbar osv. Jeg har brukt overlay på min gamle C80 i tusenvis av mil og det har vært så godt som det kan bli uten rategyro, altså greit nok som overlay og marpa har aldri fungert. Båtene man markerer kjører allovertheplace Redigert 4.September.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 (redigert) I reklamen for Point-1 står det at billige sensorer har 1 Hz oppdatering, mens Point-1 skryter av 10 Hz. Jeg vet ikke om 1 Hz (via Point-1) er en bra nok løsning mpt HDS8. Det er det som er viktig (bra nok). Ellers er det dyrere kompass med 10 Hz som kanskje er OK mot HDS8 gen1 (HSC100 f.eks.?), men vil jo helt ikke bruke mere penger enn nødvendig for å få et "bra nok" resultat. Redigert 4.September.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Jeg har Garmin GMR24HD mot Garmin 4012 og kjører også overlay uten rategyro. Jeg synes vel dette funker rimelig bra og er usikker på hva jeg har å tjene på å installere rategyro. Det hender jeg må finstille offsetten noe, men når dette er gjort synes jeg konturene matcher riktig så bra. Radarekko og landkontur fra kartet skiller lag når båten kommer ut for bølger og ruller. Dette kunne jeg tenke meg å bli kvitt, men tviler på om rategyro vil løse dette? Noen som vet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Jeg tror du vil oppnå ett betydelig bedre radarbilde med ratekompass, særlig om plotter og kompass er forberedt på 10Hz oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 REM, det er nettopp det problemet du beskriver med mye dårligere radaroverlegg når båten begynner å rulle som et ratekompass gjør så mye bedre enn et vanlig fluxgatekompass. Radaroverlegg fungerer rimelig greit med et vanlig fluxgate, men MARPA ytelsen er svært dårlig når det er litt sjø uten ratekompass. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 (redigert) Javel, da blir det rategyro ila. vinteren. MARPA er vel ikke eksisterende hos meg så vidt jeg har skjønt? Ser vel ikke det helt store behovet heller egentlig. Har vel en MARPA funksjon på AISEN? Kommer i hvertfall opp kolisjonsvarsler stadig vekk i Oslofjorden. Tror de genereres fra AIS? Da jeg installerte rategyro i gamle Escada hjalp dette betraktelig på autopiloten. Idag begynner piloten å tulle ved litt sidevind eller strøm når jeg går på rute eller WP. Med rategyro kan jeg da altså slå to fluer i en smekk. Slikt har jeg sansen for Redigert 4.September.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
abbor Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Utstyret ditt støtter MARPA. Med MARPA må en selv velge målene som skal følges så hvis du får opp varsler helt automatisk så er det fra AIS. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 MARPA kan vel selv finne mål definert av en vaktsone. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 (redigert) Det vanlige er at ARPA brukes hvis det er automatisk deteksjon av mål, MARPA ved manuelt valg av mål. MARPA står for offisellet for Mini-ARPA, men Manual-ARPA hadde nok vært riktigere. Fra Wikipedia sin MARPA artikkel: Mini-automatic radar plotting aid (or MARPA) is a radar feature for target tracking and collision avoidance. Targets must be manually selected, but are then tracked automatically, including range, bearing, target speed, target direction (course), CPA (closest point of approach), and TCPA (time of closest point of approach), safe or dangerous indication, and proximity alarm. MARPA is a more basic form of ARPA (automatic radar plotting aid). http://en.wikipedia.org/wiki/Mini-automatic_radar_plotting_aid Fra Wikipedia sin ARPA artikkel: While many different models of ARPAs are available on the market, the following functions are usually provided: True or relative motion radar presentation. Automatic acquisition of targets plus manual acquisition. Digital read-out of acquired targets which provides course, speed, range, bearing, closest point of approach (CPA, and time to CPA (TCPA). The ability to display collision assessment information directly on the Plan Position Indicator (PPI), using vectors (true or relative) or a graphical Predicted Area of Danger (PAD) display. The ability to perform trial maneuvers, including course changes, speed changes, and combined course/speed changes. Automatic ground stabilization for navigation purposes. ARPA processes radar information much more rapidly than conventional radar but is still subject to the same limitations. ARPA data is only as accurate as the data that comes from inputs such as the gyro and speed log. http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_radar_plotting_aid Redigert 5.September.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.