s/y-hysteria Startet 11.Mai.2013 Del på Facebook Startet 11.Mai.2013 (redigert) Mange tråder om dette temaet, vet det.. Men mitt tilfeller er dødsspesieltunikheltnoeforsegselv, derfor må jeg starte en ny tråd. Dessuten er jeg kvinne og blondinne, dermed har jeg 2 trumfkort ekstra :) Den starter greit. Fyrer opp, kommer endel hvit røyk, så starter den velkjente lyden av en lykkelig Eberspächer D3 vannvarmer, og jeg tenker YESSS!! Så var den den koselige lyden i ca 45 sekunder, så hører jeg at den skruer seg av, og bare sikrulasjonspumpen på varmvannet står og sviver.. I hvilken rekkefølge skal jeg begynne å feilsøke? 1. Tett dieselfilter? 2) gåen glødeplugg og netting? 3) Dårlig strømforsyning? Og dessuten... Jeg finner glødeplugger til D2-4- og 5 men ingen til D3.. Hvor får man kjøpt dette? Hjertelig tusen takk for hjelp folkens :) Muchas gracias! Danke Schön, merci beaucoup! Redigert 11.Mai.2013 av s/y-hysteria (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Søk her på forumet så finner du mange tips. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Hadde et lignende problem etter at jeg byttet kjølevæske på motoren, det viste seg å være luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
s/y-hysteria Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Men kjølevesken er vel ikke i direkte kontakt med selve brenneren... Det foregår en varmeveksling i brenneren, men er det i direkte kontakt med kjølevæsken som sirukulerer i varmesløyfen? kan luft i systemet føre til at brenneren ikke vil ? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Regner med at det er en trermostat som slår ut når den oppnår en viss temp. Om det ikke er kjølevann tilstede antar jeg at denne vil stenge ned etter en stund. Om du ikke har skiftet kjølevæske er det vel tvilsomt at du har fått luft i systemet, regner med du har sjekket nivået på motoren. Ser at varmeren din stenger etter 45 sekunder, min stengte vel først etter 45 minutter . Redigert 11.Mai.2013 av Adi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Jeg har en D3 luftvarmer og den oppførte seg omtrent likt i vinter. Løsningen på problemet var å bytte glødestift og glødenett. Gjorde også rent brennkammeret da det var ganske tett. Jeg demonterte mer enn jeg trengte så jeg måtte også bytte noen pakninger Delene jeg trengte (glødestift, glødenett, pakninger og 8 stk. plast plugger til lokket) kom på mellom 5- 600.-. Sitér dette innlegget /per Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Høres ut som problemer med vannsirkulasjonen. Det kan være vanskelig å skjønne om vannet faktisk sirkulerer eller om det står i ro. Luft i vannet kan føre til at det ikke sirkulerer. Da stopper varmeren kjapt pga overoppheting (vannet frakter jo bort varmen). Det med gløding og glødenett er jeg usikker hvis den faktisk starter som den skal. Hvis varmeren bruker samme kjølevann som motoren, ville jeg tatt en tur ut og kjørt motoren litt hardt for å sjekke om det sirkulerer. Hvis varmeren har en egen sløyfe ville jeg montert en ekstra sirkulasjonspumpe for å få fart i sirkulasjonen og sett om varmeren gikk lenger, da. Lykke til. Blir irriterende dette :) Redigert 11.Mai.2013 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Eureka Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Når fungerte den godt sist? høres nå mere ut til at den ikke tenner og brenner skikkelig. Skikkelig varme vil den vel ikke oppnå på 45 sekunder vel? Får den nok strøm? Demonter og rengjør for sot. Lenge siden det ble gjort? husk å alltid starte og stoppe en brenner på full spiker. Minimum 10 minutter på full guffe før du skrur den av. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 husk å alltid starte og stoppe en brenner på full spiker. Minimum 10 minutter på full guffe før du skrur den av. Her er det vel snakk om en vannvarmer. Da er det vel bare av og på bryter så styrer varmeren efekten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Ja, dersom brenneren i en vannvarmer går for full spiker hele, og det er sirkulasjonen som regulerer varme, så har man ikke noe valg. Det skal jeg være enig i. Sitér dette innlegget Link to post
s/y-hysteria Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Den fungerte og virket for 2 uker siden... riktignok hadde jeg da problemer med selve sløyfen da det er noen steder det lekker... Det skulle jeg fikse idag, men da selve brenneren ikke ville gå i det hele tatt så kom jeg aldri så langt :) Det er en egen sløyfe som ikke går innom motoren.. Men hvor får man kjøpt glødestift og glødenett? Et annet argument er at ville den i det hele tatt ha startet om glødestift og nett var kaputt? Noen ganger har jeg lyst å bare rive ut hele greia og si... Drit på jeg kjøper en ny 4 kw luftvarmer :) men men... Redigert 11.Mai.2013 av s/y-hysteria (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frgaus Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 skaffer alt av deler til eberspächer luft og vannvarmere. Sitér dette innlegget Link to post
s/y-hysteria Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Frgaus: så hvis jeg sier at jeg trenger en glødeplugg og glødenett til Eber D3 Hydronic (ellerhvadennåheter) så sier du? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Hvis det er lekkasje på vannsløyfa, så er det nesten garantert det som er problemet. Ikke demonter varmeren før du har løst problemet med lekkasjen. Sansynligvis er den ok. Lekker vann ut kommer luft inn. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Frgaus Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Har dette på lager men det er to typer glødeplugger og en som ikke har løst glødegitter må ha nr på varmeren begynner på 25 Sitér dette innlegget Link to post
s/y-hysteria Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Sun Flyer: Er igrunnen ikke så stor lekkasje at det ville ha en innvirkning på brenneren allerede etter 45 sekund. Nei jeg trur heller det kan være glødepluggen, glødegitteret eller dieselrøret som er tett.... Gleder meg nesten til å begynne å prøve meg som mekaniker :) Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Er enig med sun flyer , er du sikker på at det ikke er en luftlomme i anlegget slik at du ikke sirkulasjon , vist du ikke har sirkulasjon så slår overopphetings vernet inn og stopper varmeren etter meget kort tid , vist det er feil på glødeplugg ,glødegitter så skulle den ikke startet .. Sjekk at du har sirkulasjon først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.