Jump to content

Eberspächer D3 vannvarmer vil ikke virke. trenger tips

s/y-hysteria

Recommended Posts

Mange tråder om dette temaet, vet det.. Men mitt tilfeller er dødsspesieltunikheltnoeforsegselv, derfor må jeg starte en ny tråd. Dessuten er jeg kvinne og blondinne, dermed har jeg 2 trumfkort ekstra :)

Den starter greit. Fyrer opp, kommer endel hvit røyk, så starter den velkjente lyden av en lykkelig Eberspächer D3 vannvarmer, og jeg tenker YESSS!! Så var den den koselige lyden i ca 45 sekunder, så hører jeg at den skruer seg av, og bare sikrulasjonspumpen på varmvannet står og sviver..

I hvilken rekkefølge skal jeg begynne å feilsøke?

1. Tett dieselfilter?

2) gåen glødeplugg og netting?

3) Dårlig strømforsyning?

Og dessuten... Jeg finner glødeplugger til D2-4- og 5 men ingen til D3.. Hvor får man kjøpt dette?

Hjertelig tusen takk for hjelp folkens :) Muchas gracias! Danke Schön, merci beaucoup!

Redigert av s/y-hysteria (see edit history)

Regner med at det er en trermostat som slår ut når den oppnår en viss temp. Om det ikke er kjølevann tilstede antar jeg at denne vil stenge ned etter en stund.

Om du ikke har skiftet kjølevæske er det vel tvilsomt at du har fått luft i systemet, regner med du har sjekket nivået på motoren.

Ser at varmeren din stenger etter 45 sekunder, min stengte vel først etter 45 minutter :blush: .

Redigert av Adi (see edit history)

1. Jeg har en D3 luftvarmer og den oppførte seg omtrent likt i vinter. Løsningen på problemet var å bytte glødestift og glødenett. Gjorde også rent brennkammeret da det var ganske tett. Jeg demonterte mer enn jeg trengte så jeg måtte også bytte noen pakninger Delene jeg trengte (glødestift, glødenett, pakninger og 8 stk. plast plugger til lokket) kom på mellom 5- 600.-.

/per

Høres ut som problemer med vannsirkulasjonen. Det kan være vanskelig å skjønne om vannet faktisk sirkulerer eller om det står i ro. Luft i vannet kan føre til at det ikke sirkulerer. Da stopper varmeren kjapt pga overoppheting (vannet frakter jo bort varmen).

Det med gløding og glødenett er jeg usikker hvis den faktisk starter som den skal.

Hvis varmeren bruker samme kjølevann som motoren, ville jeg tatt en tur ut og kjørt motoren litt hardt for å sjekke om det sirkulerer. Hvis varmeren har en egen sløyfe ville jeg montert en ekstra sirkulasjonspumpe for å få fart i sirkulasjonen og sett om varmeren gikk lenger, da.

Lykke til. Blir irriterende dette :)

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Når fungerte den godt sist?

høres nå mere ut til at den ikke tenner og brenner skikkelig. Skikkelig varme vil den vel ikke oppnå på 45 sekunder vel?

Får den nok strøm?

Demonter og rengjør for sot. Lenge siden det ble gjort? husk å alltid starte og stoppe en brenner på full spiker. Minimum 10 minutter på full guffe før du skrur den av.

Svart (redigert)

Den fungerte og virket for 2 uker siden... riktignok hadde jeg da problemer med selve sløyfen da det er noen steder det lekker... Det skulle jeg fikse idag, men da selve brenneren ikke ville gå i det hele tatt så kom jeg aldri så langt :)

Det er en egen sløyfe som ikke går innom motoren..

Men hvor får man kjøpt glødestift og glødenett?

Et annet argument er at ville den i det hele tatt ha startet om glødestift og nett var kaputt?

Noen ganger har jeg lyst å bare rive ut hele greia og si... Drit på jeg kjøper en ny 4 kw luftvarmer :) men men...

Redigert av s/y-hysteria (see edit history)

Sun Flyer: Er igrunnen ikke så stor lekkasje at det ville ha en innvirkning på brenneren allerede etter 45 sekund.

Nei jeg trur heller det kan være glødepluggen, glødegitteret eller dieselrøret som er tett....

Gleder meg nesten til å begynne å prøve meg som mekaniker :)

Er enig med sun flyer , er du sikker på at det ikke er en luftlomme i anlegget slik at du ikke sirkulasjon , vist du ikke har sirkulasjon så slår overopphetings vernet inn og stopper varmeren etter meget kort tid , vist det er feil på glødeplugg ,glødegitter så skulle den ikke startet .. Sjekk at du har sirkulasjon først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...