M/Y Ellen Marie Startet 3.Mars.2005 Del på Facebook Startet 3.Mars.2005 Verden går fremover les denne Får håpe Telemark henger seg på, hvis ikke får en heller løse det med to feiringer M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Plomma I Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Har i alle år vært med i kortesjen som går SANGTHANS AFTEN, og det kommer jeg til og fortsette med. Det med flytting er det bare de som har inntekter med flytting som er for eller kommet med ideen. De som foreslår flytting har IKKE vært i kontakt med båtforeningene her i Sandefjord,som det står i avisa, sitter i styret i to båtforeninger og har ikke fått forespørsel om dette. Hvorfor kan ikke vi være litt sære her nede da???? Hvorfor skal vi bestandig bøye av for "hyttefolket" som kommer ned her og bestemmer det meste, setter opp bommer på stikkveier skriver "PRIVAT" på fjell og brygger og ellers gjør som de vil, Nei, jeg skal kjøre kortesje den 23 juni og det tror jeg ikke jeg blir aleine om. og bevare gamle tradisjoner er no forbanna dritt Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Herman Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Hah, når jeg vokste opp i Tønsberg var 24. juni en helligdag, uansett hvilken ukedag den falt på. Grunnen var selvfølgelig at ingen fornuftige mennesker reiste hjem fra øya før utpå ettermiddagen 24. Første skanse var at kjedeforretningene ble presset til å holde åpent 24. juni, mens de lokale bedriftene holdt tradisjonen i hevd. Nå skal de flytte hele feiringen til nærmeste helg også! Kan vi ikke likesågodt bare legge ned hele St. Hans? Det er jo det de vil. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Her tukler vi med tusenårgamle tradisjoner. Lenge før kristenfolket fant opp jul og Johannes hadde vi to digre høytider i dette landet. Midtvinter og midsommer. Kristenfolket har kuppet midtvinter og nå kupper blårussen midsommer. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Verrie Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Kan vi ikke likesågodt bare legge ned hele St. Hans? Det er jo det de vil. <{POST_SNAPBACK}> Kanskje det. Man skal normalt ikke tukle med gamle tradisjoner, men må nok innrømme at jeg koser meg like mye på sjøen utenom St. Hans som selve kvelden/ja kanskje mer for da er det i det minste lettere å finne ei lun vik for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) Det som er tragisk er at det er en håndfull ikke-folkevalgte personer med økonomiske interesser som plutselig finner ut at de skal flytte Sankthans. http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...=73200834246401 LITT småirriterende å lese i avisen at Guttorm Gran var på ett møte i går der det ble endelig besluttet å flytte dagen!! Guttorm Gran At han ikke skjønner at folk setter maten i vranga når det gjøres på denne måten!? Jada, sikkert mange fordeler med å flytte dagen, for de som ikke får fri fra jobb. Jeg flytter Sankthans når Julaften flyttes til nærmeste lørdag! Sees i båtkortesjen 23.Juni! Redigert 3.Mars.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 ooopss, her var det mye gruff Hvorfor så negative til st.hansfeiring i helgen, da? Svensken har vel holdt på med dette i lange tider, eller hva? Er det ikke bedre å ha fri dagen derpå? Er det ikke bedre at flere deltar? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Jeg syns også den bør flyttes til nærmeste helg, for da skjer det kanskje noe på fjorden! Men det kan man vel se laaangt etter i Nordfylket tipper jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) Yesss!!!!!!! Flytt den til nærmeste helg så kan de som ikke har ferie også være med å feire med god samvittighet. Har lenge misunnet svenskene som i tillegg også stenger butikker ol. tidligere enn vanlig. tj Redigert 3.Mars.2005 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Hej på er! vi har haft det så sedan 50-talet ngn gång det er kanonbra ledig fredag (midsommarafton) og sen har man två dagar att vila upp på! den som vill kan ju fira båda dagarna, om man vill fira den 'riktiga' St Hans! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Og i tilfelle noen lurer på hvorfor vi feirer: ST HANS 23. juni er det St Hans-aften. Det finnen mange tradisjoner og gammel overtro knyttet til denne dagen. Navnet St. Hans stammer fra Johannes som i følge Bibelen ble født den 24. juni. Helt til året 1770 var denne dagen en helligdag. I Norge feirer vi st Hans den 23. juni. Dagen kalles også for jonsok (jonsvaka) og som er en katolsk minnedag for Johannes døperen - eller midtsommeraften og det fordi denne dagen er den lengste dagen i året. Fra denne dagen begynner sola og snu, og det blir mørkere igjen. På st Hans-aften tenner vi bål. Denne skikken er en hedensk skikk. I gamle dager trodde de at bålet beskyttet mot onde ånder og hekser, og at man ble mer fruktbar av det. En annen tro var at unge jenter som plukket syv ulike sorter blomster og la disse under hodeputen om natten, ville drømme om sin fremtidige ektemann. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 HELT KONGE, DETTE STØTTER JEG HELT OG FULT. TENK Å FÅ FJORDEN FULL AV PYNTEDE BÅTER OG TREKSPILL MUSIKK PÅ SKJÆRA IGJEN. REKER OG HVITVIN TIL LANGT PÅ NATT, OOOOOO!!!! ENJOY Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 HELT KONGE, DETTE STØTTER JEG HELT OG FULT. TENK Å FÅ FJORDEN FULL AV PYNTEDE BÅTER OG TREKSPILL MUSIKK PÅ SKJÆRA IGJEN. REKER OG HVITVIN TIL LANGT PÅ NATT, OOOOOO!!!! ENJOY <{POST_SNAPBACK}> Se det, ja. Now we're talkin' M/Y Ellen Marie PS; Båtklar til påsken? Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Astor Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Blir litt tull dette med St.Hans midt i uka. Når en skal opp i otta dagen etter blir det dårlig med både det og det . Feiring til nærmeste helg støttes fullt ut! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Majali Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Siden jeg er båteier fra Sandefjord er jeg vel forpliktet til å mene noe om det.... Hele greiene er litt todelt for mitt vedkommende, da det er handelstanden som har vært pådriver, (og såvidt meg bekjent selvutnevnt arrangør) for å flytte det til en dag hvor de kunne "varte opp" med en folkefest (les kjøpefest) i byen og på brygga.... Så da tror jeg ikke at de stenger av noe tidligere eller at de setter opp båtkortesjen før de har klart å selge så mye som mulig.. Selve båtkortesjen veldig hellig for de fleste av oss i sandefjord og jeg er redd for at den vil bli litt avkortet hvis den blir lagt til en helg, siden slik det er nå så er den i passe tid etter jobb og man har ikke rukket ut fjorden og lagt seg til enda uansett. Men flyttes den til feks 1500 på en lørdag er det mange som faktisk ikke har lyst til å ha enda en "handelens dag" og heller drat ut på nettop båttur. og de som har vært i sandefjordsfjorden med en saktegående båt vet at det ikke er spesielt spennende turen inn til havnebassenget. så vi blir nok heller igjen på holmen og legger på et stykke til på¨grillen... på en annen side hadde det vært fint å kunne feire på lik linje, slik det er nå er det ikke alle som har fridag den 24, og det er ikke tilå stikke under en stol at hadde jeg drevet en liten forettning i sentrum og det hadde vært vanskeilig å få folk på jobb midt i uka for at de hadde vært på båttur, hadde jeg blitt forb.... Så flytting til nærmeste helg er en sosialtsett bedre løsning. og mye koselige å kunne dra ut på "st.hans" feiring og overnatte.... Men det værste er vel det som er i gang nå; Handelstanden lager kortesje på lørdag Noen foreninger lager kortesje på den 23 Resutatet tror jeg blir to små patetiske rekker av båter på hver sin dag.... Så la oss heller samarbeide for å bevare den viktige kortesjen på en måte er nå min bønn.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Fantino Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Hej på er! vi har haft det så sedan 50-talet ngn gång det er kanonbra ledig fredag (midsommarafton) og sen har man två dagar att vila upp på! den som vill kan ju fira båda dagarna, om man vill fira den 'riktiga' St Hans! <{POST_SNAPBACK}> Ja, det virker i alle fall som St. Hans er mye "større" hos dere. Hadde trivelig besøk av 2 svensker i en sliten Scania på morgenkvisten 23 juni i fjor (de kom med min etterlengtede nyerhvervelse fra Ørebro/Laxå). De var _utrolig_ lei seg for at de ikke nådde hjem igjen tidsnok til å "fira midtsommars". De hadde finregnet på antall km/kjøretid Sandefjord - Stavanger før de reiste, men den gamle Scania'en var temmelig tungpustet så estimatet for flat vei holdt ikke når de kom på norsk skogsbilvei (E18/E39). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Ja, det virker i alle fall som St. Hans er mye "større" hos dere. Hadde trivelig besøk av 2 svensker i en sliten Scania på morgenkvisten 23 juni i fjor (de kom med min etterlengtede nyerhvervelse fra Ørebro/Laxå). De var _utrolig_ lei seg for at de ikke nådde hjem igjen tidsnok til å "fira midtsommars". De hadde finregnet på antall km/kjøretid Sandefjord - Stavanger før de reiste, men den gamle Scania'en var temmelig tungpustet så estimatet for flat vei holdt ikke når de kom på norsk skogsbilvei (E18/E39). <{POST_SNAPBACK}> ja midsommar er noe man ikke får missa! men skogsbilveien E18/ E39 blir stadigt bättre o bättre, nu dröjer det vel ikke så länge förrän det blir motorveg hele vegen ner til Larvik ! o sen så snakkade man ju om 110 eller 120 km/tim men jag vet inte om det kom av sig? E39an håller vel på o byggs om Lygndal-Flekkefjord med fin hengebro o allt....så det går ju framåt ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Siden jeg er båteier fra Sandefjord er jeg vel forpliktet til å mene noe om det.... Hele greiene er litt todelt for mitt vedkommende, da det er handelstanden som har vært pådriver, (og såvidt meg bekjent selvutnevnt arrangør) for å flytte det til en dag hvor de kunne "varte opp" med en folkefest (les kjøpefest) i byen og på brygga.... Så da tror jeg ikke at de stenger av noe tidligere eller at de setter opp båtkortesjen før de har klart å selge så mye som mulig.. Selve båtkortesjen veldig hellig for de fleste av oss i sandefjord og jeg er redd for at den vil bli litt avkortet hvis den blir lagt til en helg, siden slik det er nå så er den i passe tid etter jobb og man har ikke rukket ut fjorden og lagt seg til enda uansett. Men flyttes den til feks 1500 på en lørdag er det mange som faktisk ikke har lyst til å ha enda en "handelens dag" og heller drat ut på nettop båttur. og de som har vært i sandefjordsfjorden med en saktegående båt vet at det ikke er spesielt spennende turen inn til havnebassenget. så vi blir nok heller igjen på holmen og legger på et stykke til på¨grillen... på en annen side hadde det vært fint å kunne feire på lik linje, slik det er nå er det ikke alle som har fridag den 24, og det er ikke tilå stikke under en stol at hadde jeg drevet en liten forettning i sentrum og det hadde vært vanskeilig å få folk på jobb midt i uka for at de hadde vært på båttur, hadde jeg blitt forb.... Så flytting til nærmeste helg er en sosialtsett bedre løsning. og mye koselige å kunne dra ut på "st.hans" feiring og overnatte.... Men det værste er vel det som er i gang nå; Handelstanden lager kortesje på lørdag Noen foreninger lager kortesje på den 23 Resutatet tror jeg blir to små patetiske rekker av båter på hver sin dag.... Så la oss heller samarbeide for å bevare den viktige kortesjen på en måte er nå min bønn.... <{POST_SNAPBACK}> Skjønner godt din reaksjon. Dere har en viktig tradisjon å ta vare på. Ville selvsagt støttet et slikt lokalt innslag. La ut en poll i fjor som gikk på pyntig av båten til St. Hans. Er selv en av dem som tar skauen ombord på midtsommerkvelden. Også en fin tradisjon, spør du meg. Etter pollen å dømme i fjor var det mange som ikke hadde hørt om en slik skikk vi har her på Østlandet og Sørlandet. Allikevel har jeg sansen for å legge hele greia til en nærmeste lørdagskveld, da det blir mer feiring utover den lyse sommerkvelden enn midt i uka. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
klikk Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Nå skal jeg si noe litt slemt som jeg egentlig tror mange er enige i! Noe av sjarmen med Sankthans er nettopp at det ikke blir en gedigen organisert fyllefest! Endel av de gangene sankthans har vært i helgen så har det toppet seg på øyene utover i fjorden med flere hundre ungdommer på øyene og store båter med stereoanlegg langt utpå morgenkvisten. Glemmer ikke at en feststemt gjeng på 100+++ ungdommer kom fra Oslo og samlet seg på Hellesøya med innleide skøyter og ett helvetes anlegg på Fredag 24.Juni og holdt det gående til langt utpå ettermiddagen lørdag. Nå har det seg sånn at tullingene ikke hadde fått med seg at det er natt TIL 24.Juni man feirer, ikke 24.Juni. De synes det var lite liv i fjorden, og alle andre var glad de ikke rakk å komme og ødelegge sankthansaften. Men dette er bare en brøkdel av hva det kommer til å bli dersom man legger sankthans til lørdag. Det vil gå gjetord om den nye nasjonale festdagen i Vestfold. Jeg for min del trives bedre med familien og gode venner denne kvelden, ihvertfall med LITT dempet stemning foran ett flott bål. Fyllefesten kan folk få ha resten av dagene i året! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Nå skal jeg si noe litt slemt som jeg egentlig tror mange er enige i! Noe av sjarmen med Sankthans er nettopp at det ikke blir en gedigen organisert fyllefest! Endel av de gangene sankthans har vært i helgen så har det toppet seg på øyene utover i fjorden med flere hundre ungdommer på øyene og store båter med stereoanlegg langt utpå morgenkvisten. ............... Jeg for min del trives bedre med familien og gode venner denne kvelden, ihvertfall med LITT dempet stemning foran ett flott bål. Fyllefesten kan folk få ha resten av dagene i året! <{POST_SNAPBACK}> Enig! Legger merke til at det er ikke er menings-ytringer nord for Bergen her... Er slik feiring (båtkortesjeer, flusst med drikke på holmer og skjær m.m.) noe som er "tradisjon" sør for 61. breddegrad eller? En slags 17. mai light? Og den ønskes nå flyttet til helg for å utvide festen? Hvorfor ikke flytte 17. mai til nærmeste lørdag, slik at 18. mai ikke blir så "tung å bære"?? Eller flytt Julaften til en mandag, slik at det blir max. fridager i mellomjula.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Plomma I Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Jeg reiser ut på vannet fredag og finner meg en plass ute i Sandefjordsfjorden og da gidder ikke jeg og kjøre inn til brygga på lørdag for så og kjøre ut i båtkortesjen for så å PRØVE og finne meg en ledig plass. Det tror jeg de fleste jeg kjenner kommer til og gjøre og... det er litt lettere og finne plass ST.Hans aften når alle er med i kortesjen Jeg har selv fri den 24. men kona skal på jobb, har ikke no problem og komme meg opp og kjøre henne på (hu hakke lappen), selv om det blir seint. MÅ jo ikke drekke SÅÅÅÅ mye men et par pils og et glass vin til maten er KOOOS. Det er vel det som er vitsen......... eller er det noe jeg har gått glipp av Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Fantino Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 ja midsommar er noe man ikke får missa! men skogsbilveien E18/ E39 blir stadigt bättre o bättre, nu dröjer det vel ikke så länge förrän det blir motorveg hele vegen ner til Larvik ! o sen så snakkade man ju om 110 eller 120 km/tim men jag vet inte om det kom av sig? E39an håller vel på o byggs om Lygndal-Flekkefjord med fin hengebro o allt....så det går ju framåt ! <{POST_SNAPBACK}> Joda, det skjer ting for all del, men det går litt treigt! (Vi har jo så _utrolig_ dårlig råd i Norge for tida ). Tror nok vi må bli kvitt Torill Skogsholm før det er vits å snakke om 110/120 km/t. Samferdselsdepartementet har nå innført "null-filosofi" etter modell fra Dupont/oljeindustrien (dvs. null skadde/omkomne osv). Forskjellen er bare at mens oljeselskapene bruker store summer på konkrete tiltak, kursing og kampanjer så skal det gjøres gratis (?) ved å sette ned fartsgrensene over alt. OK, det får være nok oppgulp for i dag. Har lite med båt å gjøre uansett Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 (redigert) Er ganske sikker på at flyttingen av sankthans vil splitte feiringen i årene fremover. Mange vil feire som før, 23.Juni, med bål og grilling og båtkortesje. Resten vil feire helgen etter. Noen vil kanskje ta en skikkelig langhelg og feire begge dagene! For veldig mange som har feiret Sankthans siden de var små så blir dette omtrent som å flytte Julaften til helgen etter, og droppe all feiring den 24.Des. Det ville nok funket dårlig for mange! Men en ting er sikkert.... det blir nok ingen sankthansbål som får stå i fred 23.Juni! Redigert 4.Mars.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 St. Hans-aften skal "alle" på sjøen. Holmer og skjær blir inntatt av horder med "galninger" som kommer drassende med øl og øl og øl og enda mer øl. Alle disse må selvfølgelig i båt frem og tilbake. Er det en dag i året jeg godt kan tenke meg å la båten ligge i havn, så er det nettopp denne dagen. Maken til mye galmannskjøring på sjøen, og hensynsløs festing skal men lete lenge etter Nei, ikke la oss få ødelagt en fin båthelg av dette spetakkelet. Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 St. Hans-aften skal "alle" på sjøen. Holmer og skjær blir inntatt av horder med "galninger" som kommer drassende med øl og øl og øl og enda mer øl. Alle disse må selvfølgelig i båt frem og tilbake. Er det en dag i året jeg godt kan tenke meg å la båten ligge i havn, så er det nettopp denne dagen. Maken til mye galmannskjøring på sjøen, og hensynsløs festing skal men lete lenge etter Nei, ikke la oss få ødelagt en fin båthelg av dette spetakkelet. <{POST_SNAPBACK}> Endel lager spektakkel men ikke dra alle over en kam, vi har gjerne trukket oss litt tlbake og tatt med gitar og hatt det koselig rundt grillen, en og annen lettere overstadig berusa person kommer gjerne bortom. Allsang og historier er noe som hører med....... Det som er værst er ungdommene som kommer med skøyter og aggregat til noen ENORME musikkanlegg som kapper om å spille høyest......over HELE fjorden Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.