Jump to content

Hvorfor kjøpe motorbåt?

sveini 95

Recommended Posts

Hei

Jeg vet at emnet Seilbåt Vs Motorbåt har vært oppe flere ganger.

Men jeg har hatt seilbåt og er nå ute etter ny båt. Når jeg tenker på tanken av å kjøpe motorbåt vrenger jeg meg. Jeg ser ikke en grun får å kjøpe motor fremfor seil. Så hvis det er noen hær som kan komme med gode grunner får å kjøpe motorbåt som kan hjelpe meg med og se nytten av motorbåt.

Båtklassen jeg ligger i er båt til under 75000,- Den skal ha egent toalettrom. og skal være en kose båt med turmuligheter.

Håper det kommer mange gode grunner.

Morsom problemstilling. Du vrenger deg ved tanken på å kjøpe motorbåt, men du ønsker gode nok argumenter for å kjøpe slik at du kanskje ombestemmer deg? Vi trenger ikke nok en tråd der vi krangler om hvilken båttype som er best.

Og det er også grunnen får at jeg holder seilbåt diskusjonen utenfor. Jeg ønsker kun inspil på hva motorbåt eieren bruker båtene sine til. da jeg ser kun kjør fra a til b og det er det. Jeg er open får inspil. Da jeg lettere kan ta et valg når det gjelder behov av båt.

Jeg er motorbåteier og bruker båten likt som seilbåteiere. Å være utpå fjorden. Om du er seiler eller motorbåtbruker så er man alltid på vei fra a til b, men fremdriftsmåten er ulik. Mange motorbåter har muligheten til å gjøre dette raskere enn seilbåter. Seilere drar vel ut bare for å seile, og jeg drar utpå bare for å tøffe en tur.

Kk

Grunnen til at jeg kjører motorbåt er for det første at jeg er vokst opp i Valdres og ikke har noe forhold til seilbåt. Jeg har heller aldri vært i en seilbåt (untatt på messer av ymse slag, aldri seilt).

Men kunne tenkt meg å blitt med en tur for å kjenne på det. Jeg er vel litt der du er med motsatt fortegn med tanke på seil vs motor båt.

Vi er begge på sjøen men jeg tror at for seibåtfolk er reisen en større del av turen. I ferien for 2 år siden spiste vi frokost i Arendal, lunsj i Kragerø og grillet på svaberget med venner i Strømstad på kvelden, det må være en av få fordeler med hurtigående motorbåt. Man har mulighet for rask forflytning, større avstander på noen timer.

Motorbåt er kjappere, dyrere i innkjøp, (driftskost har jeg hørt ikke er så ulikt da seilbåt bruker en det i vedlikehold og utskifting av seil og tauverk), kan gå inn og legge til på grunnere vann, bråker mer, som regel lysere oppholdsplass under kalesje i motorbåt mens man i seilbåt ofte må trekke ned i båten.

Så er seilbåt din greie så hvorfor ikke holde på det? Du får en nyere/større seilbåt en du gjør med motorbåt (mere båt for pengene). Hvis du ikke stadig ser behov for å forflytte deg raskt eller dine venner stadig legger til på steder hvor det er så grunt at du ikke får være med (da kan du eventuelt vurdere å bytte venner).

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kommer jo alt ann på sitvasjon du er i, og hva du liker. Feks: kone/frue som ikke liker fart og unger er det kansje greit med seilbåt, hvor mye fri du har det kommer jo en søndag da er det greit og komme seg fort av gårde med motorbåt, du må se på verdiene du setter pris på, har selv både seil og motorbåt, da kan jeg få både kjørt fort og seile når jeg vil.

Jeg har begge deler, små motorbåter til småturer i skjærgården, transport til hytta, osv.. Og en seilbåt som jeg bruker når jeg vil besøke våre naboer i øst og syd. Primært valgte jeg ikke motorbåt til turbåt fordi jeg liker å seile, og jeg fikk en tryggere seilbåt for samme budsjettet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

En av fordelene med å ha motorbåt kontra seilbåt er at du ikke trenger å ha så dyr jakke. Vi kjører en ledigere kleskode.

Du slipper også å forholde deg til en masse lest, hørt og ikke forstått fagterminologi mht. rigging, seil og tauverk som slenges ut i hytt og pine (på kaia vel å merke).

Meteorologivitenskapen er befriende underordnet i motorbåtmiljøet.

Du trenger ikke å tenke ut alle disse fantasifulle unnskyldningene for at du har besøk om bord (fullt mannskap og vel så det) og allikevel ikke tar båten ut på fjorden, men holder deg trygt i båsen.

Det samme gjelder også mht. at du foretrekker å bruke motor når du drister deg utpå, og lar snaue masta stå der som en skammens bauta.

Forslagene kom etter noen dagers besøk i Asker og Bærum, med tilhørende lange spaserturer i båthavner og marinaer.

Hei

...

Men jeg har hatt seilbåt og er nå ute etter ny båt. Når jeg tenker på tanken av å kjøpe motorbåt vrenger jeg meg. Jeg ser ikke en grun får å kjøpe motor fremfor seil. Så hvis det er noen hær som kan komme med gode grunner får å kjøpe motorbåt som kan hjelpe meg med og se nytten av motorbåt....

Håper det kommer mange gode grunner.

Kjenner du ikke noen som har motorbåt? Du kan jo høre med dem! Kanskje du får deg en "demotur" på fjorden også.

Redigert av Zach (see edit history)

Vel, for 75.000,- og med krav om eget avlukke til dassen så kan du få gleden av å skru motor på en gammel og sliten motorbåt, om ikke annet? De samme pengene kan kjøpe deg en 25-26 fots pen seilbåt i dag, med problemfri utenbordsmotor og kanskje egen dass. Uansett om du skal ha motorbåt eller seilbåt, den dassen din sprenger altså budsjettet ditt! :giggle:

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hvorfor har noen Lada og andre Aston Martin? Alt handler om behov og bruksmønster samt økonomi. Det finnes veldig mange former for båtliv, enten du har en sjekte, robåt ,jolle, daycruiser, cabincruiser,trawler, motorseiler sjark eller seilbåt, så er det jo rekreasjon å komme seg utpå. Hvilken type båt du selv vil ha er et personlig valg samt at det kansje har noe med hva man er oppvokst med. tradisjoner og kultur.. Motor i båtene har jo eksistert helt siden motorene kom, der seil/robåter har blitt bygget om for motor. I yrkrssammenheng har motor enorme fordler. Så klart var nok de første lystbåter seilbåter. Noen er fasinert over seilbåtens egenskaper og fremdrift med vind, mens andre er fasinert over en moderne motorbåts konstruksjon og teknikk. Personlig skjønner jeg ikke diskusjonen seilbåt/motorbåt. Det må være opp til hver enkelt.

Jeg vet ikke helt hva trådstarter er ute etter. Det høres ut som du har bestemt deg for seilbåt uansett. Grunnen til at jeg ikke har seilbåt. Ikke plass i naustet. For dyptstikkende for de plassene jeg besøker i løpet av en sommer. Går ofte lit avstander når vi skal ut på dagsturer. Dette ville innebært en overnatting med seilbåt. Ikke så egnet å stå å fiske i en seilbåt. Min samboer og sønn vil ikke ha seilbåt. Tror neppe jeg hadde kommet meg inn på bryggeplassen med en seilbåt dels pga dybde og manøvrerbarhet. Måtte i så fall bytta plass. I tillegg er jeg over middels interessert i ting med motor. Bil MC fly båter lastebiler og anleggsmaskiner. Innrømmer jeg liker båter som kan gå 30-40 knop selv i lit bølger, og som har gode stabile sjøegenskaper.

Men heldigvis har vi alle forskjellig smak og opfattninger om ting og tang.. Jeg respekterer og aksepterer alle former for båtliv og synes alle bør være sidestilte samt støtte hverandre i sine valg av type båtliv!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

På en motorbåt så vil jeg si at uteplassen er et stort pluss og at man drar opp kalesjen og fortsetter å sitte der utover kveldene men man i de fleste seilbåter så må man gå ned i kjelleren og være der hvis det ikke er over 20 grader om kvelden.

Nei. I dag har svært mange seilbåter også full kalesje over cockpit. Dårlig vind fra Håøya til Asker i dag, så jeg gikk for motor. Gadd ikke ta ned cockpitkalesjen, så det ble en tørr tur i regnskurene. Seilbåten min er verdas bæste motorbåt med marsjfart 6 knop! :thumbsup:

Et annet pluss er jo at nede i "kjelleren" stenges det meste av støy ute, om naboen i en trang havn skulle bestemme seg for å arrangere nachspiel under kalesjen sin...

Redigert av H-35 (see edit history)

Nei. I dag har svært mange seilbåter også full kalesje over cockpit. Dårlig vind fra Håøya til Asker i dag, så jeg gikk for motor. Gadd ikke ta ned cockpitkalesjen, så det ble en tørr tur i regnskurene. Seilbåten min er verdas bæste motorbåt med marsjfart 6 knop! :thumbsup:

Et annet pluss er jo at nede i "kjelleren" stenges det meste av støy ute, om naboen i en trang havn skulle bestemme seg for å arrangere nachspiel under kalesjen sin...

Det er ikke bare dagens seilbåter som har dette, i påsken hadde vi tjue grader inni cockpitteltet på min tredve år gamle HR, kjempekoselig!

Jeg har hatt motorbåt i mange år, men kjøpte meg en Maxi 77 for et par år siden for å prøve meg litt på seiling. jeg synes det er veldig herlig å seile. Når seilene har kommet opp og motoren slukkes kommer godfølelsen :-)

Men... Det er mye styr med seilbåt, og det går fort både tid og penger med dette. I tillegg tar selve turen mye tid, og min erfaring er at selv den "korteste tur" på fjorden mint tar halve dagen. Kone og unger blir fort utålmodige.

Jeg har kommet til den erkjennelse at jeg savner de raske ettermiddagsturene med å bare komme seg utpå litt og få litt vind i håret eller fiske litt el. og har derfor bestemt meg for å investere i en daycruiser :-) Det passer bedre for meg i en hektisk hverdag med unger og lekser og fotball osv... Selv om barna elsker sjølivet blir det for langtekkelige "transportetapper" med seilbåten.

Vi er imidlertid enige om at det er artig å seile, så inntil videre satser jeg på å beholde seilbåten også, slik at vi kan komme oss ut å seile litt når vi ønsker det, men da mest for seilingen sin del og ikke for å "komme oss" noen steder. (Men så får vi se hvordan det blir i praksis da, blir jo enda mer å pusse/passe på da... )

Redigert av MaxiFlipper (see edit history)

vi skal forklare deg at du har en hel haug behov du ikke vet om selv og at du derfor trenger motorbåt?

Bedre uteplass, mulighet til å komme inn på ukjente og grunne steder, ikke problemer med lave bruer, og rett og slett mindre styr med seil og utstyr som hører til i en seilbåt. Mange fordeler med seilbåt også, men akkurat nå er ikke de fordelene prioritert.

Veldig enig...

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

I den prisklassen er det vel ikke så mange som har cockpit-telt. Jeg liker seilbåt men prioriterer uteplass så da ble det plastsnekke til den samme pris som ts er ute etter.

Det er ikke bare dagens seilbåter som har dette, i påsken hadde vi tjue grader inni cockpitteltet på min tredve år gamle HR, kjempekoselig!

Vel, min H-35 var ikke så fryktelig mye dyrere (120.000,-). Den har Cockpittelt, og den er 35 år gammel. Har ikke dieselvarmer ennå, men med fyr på et rødspritbluss hadde vi det både varmt og tørt, også i cockpit.

Bedre uteplass, mulighet til å komme inn på ukjente og grunne steder, ikke problemer med lave bruer, og rett og slett mindre styr med seil og utstyr som hører til i en seilbåt. Mange fordeler med seilbåt også, men akkurat nå er ikke de fordelene prioritert.

Bedre uteplass?? Nuvel, det kan diskuteres. Det er forskjell på motorbåter også, som det er på seilbåter. Inn på grunne steder med båt? 150 cm dyptgående gir stort sett samme utvalg av havner som en hvilken som helst motorbåt. Og HVIS jeg stusser nedpå med blykjølen så sier det "dunk", og så bakker jeg av igjen. Ingen skade skjedd. Med motorbåt inn på grunna og propellen nedi stein sier det "PANGPANGPANGPANGPANG!", og deretter "Ka-ching!" i kassaapparatet til verkstedet. Propeller, aksling eller drev og det som verre er til helvete... Høyspentledninger i mastehøyde?? De går stort sett over vann kun i grunne poller. Jeg har til dags dato ikke måtte legge om ruta en eneste gang på grunn av høyspentledning over vann. Det er nesten aldri luftspenn i farlig høyde der det ferdes båter. Det er greit å belyse muligheter, men å lage problemer ut av ingenting ser jeg ingen grunn til.

Bedre uteplass?? Nuvel, det kan diskuteres. Det er forskjell på motorbåter også, som det er på seilbåter. Inn på grunne steder med båt? 150 cm dyptgående gir stort sett samme utvalg av havner som en hvilken som helst motorbåt. Og HVIS jeg stusser nedpå med blykjølen så sier det "dunk", og så bakker jeg av igjen. Ingen skade skjedd. Med motorbåt inn på grunna og propellen nedi stein sier det "PANGPANGPANGPANGPANG!", og deretter "Ka-ching!" i kassaapparatet til verkstedet. Propeller, aksling eller drev og det som verre er til helvete... Høyspentledninger i mastehøyde?? De går stort sett over vann kun i grunne poller. Jeg har til dags dato ikke måtte legge om ruta en eneste gang på grunn av høyspentledning over vann. Det er nesten aldri luftspenn i farlig høyde der det ferdes båter. Det er greit å belyse muligheter, men å lage problemer ut av ingenting ser jeg ingen grunn til.

Vet ikke hvor du ferdes, men de fleste stedene jeg bruker er ganske grunne. Mulig man kan "føle" seg fram med en seilbåt der, men å ligge longside inntil fjellet utgår mange steder med seilbåt. Kan ikke si jeg har sett seilbåter i for noen hundretusen med bedre uteplass enn i tilsvarende snekker/cabincruisere? Har vært i seilbåter på 37fot+, og da begynner jo uteplassen å bli bra, men prisen er også høy. Når det gjelder propell og drevskader så er jeg helt enig, det er en av grunnene til at jeg har kjølbåt med fast aksel istedetfor drev. Har ikke nevnt høyspentledninger, men broer er det jo endel av, uten at det er det som er avgjørende for valget. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...