Jump to content

Hvorfor kjøpe motorbåt?


sveini 95

Recommended Posts

det var litt av en seiltur/farts rekord!.....såg svina gøy ut. kanskje jeg får se meg om etter en katamaran,eventuelt en triofoil....

 

 

 

Neiiida, den båten gjør glatt 25+ knop også. Videoen handler vel om gubbens personlige rekord bare.

 

 

 

215027_5946005895_6270_n.jpg

 

 

Her er undertegnede til rors i Færder'n 1984. Vi gjorde en stund 20-22 knop på vei innover og "fant" Jeløya i mørket, den gangen uten fancy GPS . Og navigasjon i mørke uten hjelpemidler i 20+ knop var mildt sagt spennende...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om det er en utbredt misforståelse blant seilere at vi motorbåtfolk bare er interesert i å komme oss raskest fra destinasjon til destinasjon uten at vi koser oss på turen. (forsåvidt også en oppfatning det kan virke som om store deler av snekkefolket har om oss med planende båter og).

Nå skal det vel slettes ikke nektes for at en del motorbåtfolk nettopp bruker båten først og fremst som ett transportmiddel eller en flytende hytte. Men det er det da vel slettes ingenting galt med? Hvis det er det de liker å gjøre så er det jo selvsagt ingenting galt med det.

Men!: Dette gjelder jo selvsagt langt ifra alle motorbåtfolk!

Selv har jeg en 22-fots "mini-cabincruiser" med hardtop og påhengsmotor. På full gass passerer den glatt 40 knop med tilhørende bensinforbruk og mangel på egenskaper til å take full storm på åpent hav. Men, overraskende nok, så har faktisk gass-hendelen ett stort utvalg av stillinger mellom full gass og tomgang! Disse benyttes flittig avhengig av vær, vind og ikke minst humør!

Pga. skiftene jeg jobber så drar jeg først og fremst på dagsturer med båten min. En av tingene jeg liker best med å være på båttur, er å utforske den fantastiske naturen vår (Jeg bor på Svalbard og her er det myyye å utforske!). Derfor ville jeg ha en båt med god marsjfart, slik at jeg slipper å putre rundt i samme fjorden hver bidige dag. En typisk båttur for meg kan bestå i å forlate hjemhavnen og legge meg i marsjfart på mellom 25-35 knop avhengig av vær og forhold. Den farten holder jeg til jeg kommer til plassen jeg har lyst til å utforske den dagen. Når transportetappen er over, dras gassen ned til minimum og jeg putrer rundt i 5-6 knop og storkoser meg og nyter å være på sjøen på en fjord jeg kanskje ikke har vært i siden forige sesong.

En gang i blant, når vær, skiftplan og sånt klaffer, så drar jeg på en overnattingstur eller to. Gjerne så langt vekk fra hjemhavnen som bensintanken (og utallige kanner) rekkker. Igjen er den høye marsjfarten god å ha: Jeg kan komme meg til nye fjorder fort og effektivt, slik at jeg kan bruke tiden jeg har tilgjengelig til å utforske noe nytt i stedet for å bruke timesvis på å ferdes i en fjord jeg har vært i gang på gang.

Ja, både en seilbåt og en saktegående motorbåt kan nå like langt på en helg som det jeg gjør, og det med langt lavere drivstoffutgifter. Men min prioritering har vært rekkevidde på en ettermiddagstur, og muligheten til å bruke mest mulig av en helgetur i mer eller mindre ukjent farvann kontra på transportettapper til ukjent farvann, og da ble den båten jeg har nå perfekt for mitt bruk:

Skibsplasten har nemlig en rekke egenskaper som passer mitt bruksområde perfekt: Liten og letthåndterlig for når jeg vil ut en tur alene. Lukket båt som gjør at jeg kan strekke sesongen godt ut i begge ender. Nok komfort ombord for to-tre stykker til å overnatte ombord på en helgetur. Selvlensende akterdekk for last, fiske og å nyte kaffen utendørs begge gangene i sesongen været tillater det. 4-takts påhengsmotor som gir lave vedlikeholdsutgifter, ok drivstofforbruk og nesten ingen støy i det hele tatt, ganske dyp v-bunn for båttypen som gir meg relativt greie egenskaper når været blir litt rufsete.

Kommer denne båten (eller lignende båter) til å være perfekt for meg for all fremtid? Nei, sansynligvis ikke. Når jeg en gang flytter til mer siviliserte strøk, med kortere avstander, og eventuelle arvinger mønstrer på, så vil nok behovet for plass ombord ta over for behovet for fart. Hvem vet? Kanskje neste båten blir ei snekke eller en motorseiler? Det kan bare tiden vise! For det viktigste for meg er tross alt ikke hvordan jeg ferdes på sjøen, men at jeg har muligheten til å kose meg sjøen.

Dette er mine tanker om båt og båtbruk. Mange er sikkert uenige med meg, og det kan godt hende jeg er uenige med dem og. Og sånn skal det være! Tenk hvor kjedelig det hadde vært om vi alle var helt like og kjørte rundt i samme båten og brukte den på samme vis? Det viktigste er tross alt at vi koser oss både ved, nær og ikke minst vannet! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Neiiida, den båten gjør glatt 25+ knop også. Videoen handler vel om gubbens personlige rekord bare.

 

Mulig, men den båten er en eldre 35 Touring. Det skal vel mye til å få særlig mye mer ut av den. Gubbene skulle nok sette pers.

Båten du viser bilde av, 800 Racing? Det er vel nærmest en ekstrembåt.

Jeg har i noen andre tråder lagt ut en snutt med DF 35 Ultimate. Der er vel både 25 og 30 knop inne. I mitt hode den perfekte båt. God fart enten man bruker seil eller motor. Høy stabilitet uten krenging. Den kan kjøres opp på stranda og foldes sammen i havn. Dansk håndverk av høy kvalitet.

Link to post
Share on other sites

 

Båten du viser bilde av, 800 Racing? Det er vel nærmest en ekstrembåt.

Jeg har i noen andre tråder lagt ut en snutt med DF 35 Ultimate. Der er vel både 25 og 30 knop inne. I mitt hode den perfekte båt. God fart enten man bruker seil eller motor. Høy stabilitet uten krenging. Den kan kjøres opp på stranda og foldes sammen i havn. Dansk håndverk av høy kvalitet.

 

Jeg møtte igjen Jens og Eric Quorning på Aker Brygge da de var og viste den nye 28. Ja, det har blitt veldig godt håndtverk! Vår båt var en Dragonfly 25, forløperen til 800FW. Den var nok ikke så solid bygget, men den var lett og rask. Vi ba om større bredde og lengre mast enn det Børge opprinnelig ville gi. Han hadde vel et ønske om standarisering og entypeklasse. Vi var sta, og fikk breddet båten til 6 meter, men vi fikk ikke kranglet oss til høyere mast dessverre. Profilene kom fra fabrikk i 12 meters lengder, og samme profil i mast og beamer. Så i grunnen bare tull å kaste noe syntes vi... Ikke lenge etterpå lagde de selv en "extreme" med nettopp 12 meter mast. Da ble fatter'n sur, ha ha!!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg vet at emnet Seilbåt Vs Motorbåt har vært oppe flere ganger.

Men jeg har hatt seilbåt og er nå ute etter ny båt. Når jeg tenker på tanken av å kjøpe motorbåt vrenger jeg meg. Jeg ser ikke en grun får å kjøpe motor fremfor seil. Så hvis det er noen hær som kan komme med gode grunner får å kjøpe motorbåt som kan hjelpe meg med og se nytten av motorbåt.

 

Båtklassen jeg ligger i er båt til under 75000,- Den skal ha egent toalettrom. og skal være en kose båt med turmuligheter.

 

Håper det kommer mange gode grunner.

Hvorfor kjøpe motorbåt?

 

Meget oppegående spørsmål. Var selv å satte ut motorbåten til svigerfar i går. En eldre Rana med 70hk Tohatsu motor. Det regnet selvfølgelig som bare rakkeren ( i år også). Når det endelig var vår tur og båten kom på sjøen ville selvfølgelig ikke motoren starte ( i år heller). Vi gir oss selvfølgelig ikke før vi er skikkelig våt helt til skinnet ( i år også). Da må vi padle båten over til flytebryggen (i år også). Så er det bare å få på kalesjen. Noe som ikke er så enkelt med iskalde fingre (i år også).

 

God Sommer !!

(drømmer om lukket båt med tre kabiner, vinterlagring og service med i prisen. Eller heis og vaktmester som det også heter)

Link to post
Share on other sites

Har begge deler.

Motorbåten brukes ofte alene når det er for kortere turer eller nye farvann skal oppdages; da kommer man fort dit i plan på rundt 20 knop eller mer. Populært blant de unge i ulike deler av familien. Lette strandhugg, litt fart og spenning etc.:

Alle må stå når vi hopper oss gjennom bølger i større hastighet.

Er lett å ta opp på henger og koster ikke mer enn at den ikke skaper dårlig samvittighet når seilbåten brukes.

50 Hk utenbordsmotor trekker heller ikke særlig mye bensin i planingsfart, ca en halv liter / nautisk mil.

 

10 Hk i seilbåten bare snuser på dieselen til sammenligning. Men avstandene blir straks "lenger" i 5 enn i 25 knop.

Aksjonsradius på kort tid er derfor et argument for planende motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Svaret er vel egentlig enkelt.

Liker du deg VED sjøen, kjøper du deg Motorbåt.

Liker du deg PÅ sjøen, kjøper du deg seilbåt.

 

Dette er ikke ment som splid, men som en faktisk observasjon som i grunnen overasket meg litt da jeg konverterte fra motorbåt til seilbåt. Det ble ett helt annet båtliv, ett helt annet bruksmønster.

 

Litt sånn Båtfolk kontra Folk i Båt holdning?

 

Jeg beklager at jeg var litt for generalisernde. Det var ikke meningen å så splid eller være nedlatende. Min konklusjon bygger på super enkel forskning, nærmere bestemt kun observasjon av hvordan jeg selv endret adferd da jeg gikk over til Seilbåt.

 

Men jeg har hatt motorbåter i årevis selv, og kost meg med det. Jeg bruker også ofte seilbåten som motorbåt når jeg skal fiske/sette teiner, det er for lite vind, eller vinden er rett i mot og jeg ikke har tid/gidder å krysse. Motorbåt er topp det :thumbsup:

 

En annen ting som kan ha innvirket på resultatet og ikke er relatert til båttype, er at jeg før var småbarnsfar, mens vi nå stort sett er voksne ombord.

 

Men ett eksempel fra Pinsen som illustrerer hva jeg mener med å trives bedre på enn ved sjøen var da vi seilte medvind på autopilot ut halve Hardangerfjorden. Vi skulle egentlig bare over fjorden en kort tur, men det var så godt å sitte der fremme i baugen og høre bølgene klukke og se naturen sakte åpnebare seg for oss, så vi passerte det ene stedet etter det andre som vi hadde tenkt oss innom, men fant ut at nei, nå har vi det så fint her ute, vi orker ikke dra til land enda. Det er så god bris og der inne er det sikkert varmt og trangt, nei vi fortsetter litt til...

Plutselig var vi i Uskedalen og hadde seila nær 40 nautiske og brukt opp hele turen vi skulle bruke ett par dager på :blush: .

DET skjedde aldri i snekka !!

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...