Jump to content

Hvorfor kjøpe motorbåt?

sveini 95

Recommended Posts

Har vært i seilbåter på 37fot+, og da begynner jo uteplassen å bli bra, men prisen er også høy.

Cockpit'en i en seilbåt blir alltid et kompromiss, den skal være designet riktig for seiling først og fremst, og så blir det ofte kompromisset på uteplass vs. inneplass, slik at cockpit blir for trang til aktiv seiling. Å utstyre cockpit med all komfort uteplassen i en motorbåt kan ha blir nesten umulig, fast cockpitbord blir ikke nødvendigvis iveien v. turseiling, men der går vel også grensen tror jeg... I seilbåt må man nesten alltid stå i "kjeller'n" når man lager mat, mens motorbåt godt kan ha byssa i cockpit.

Unntak finner man gjerne i seilbåter med dekkshus, eller i nye "konsepter" som Jeanneau Sense, men da er det oftest snakk om digre, dyre båter. Eventuelt regattaorienterte båter hvor 1. pri har vært å gi mannskapet god plass å jobbe på i cockpit. (Moderne seilbåter har jo også ofte stor bredde akter, noe som gir mer plass)

Redigert av quantumduck (see edit history)

Svaret er vel egentlig enkelt.

Liker du deg VED sjøen, kjøper du deg Motorbåt.

Liker du deg PÅ sjøen, kjøper du deg seilbåt.

Med motorbåt kommer du fortere frem, og det er mindre å forholde seg til underveis. Du kommer lenger inn i grunne viker. Du har ofte salongen utendørs, så du kan kooose deg komfortabelt der du ligger ferdig fortøyd. En typisk motorbåt tur tar fra 1/2 - 5 timer. Da er du lei av motordur og elting.

I seilbåt er du utpå hele dagen. Du kommer til land fordi du er trøtt. En typisk Seilbåt tur tar 5-10 timer. Ikke for du du må, men fordi du liker det.

Dette er ikke ment som splid, men som en faktisk observasjon som i grunnen overasket meg litt da jeg konverterte fra motorbåt til seilbåt. Det ble ett helt annet båtliv, ett helt annet bruksmønster.

Ang ukomfortabel Cokpit så var det med på å bremse min iver etter å skifte til Seilbåt, men det er ikke sant. I Snekka hadde vi fin salong ute, men vi satt egentlig mest på land inne på stranda, eller på brygga.

Med noen puter så sitter vi veldig godt i cokpiten, og jeg tilbringer veldig mange flere timer der enn jeg noensinne gjorde i utesalongen i motorbåten.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Når du ikke selv ser argumenter for å anskaffe motorbåt så er vel det fordi de ikke finnes, for deg.

Ellers kan det være lurt å ta hensyn til fri seilingshøyde, egentlig uasett båt, med med seilbåt vil du gjerne ha større muligheter. :yesnod:

Når H-35 ikke anser luftspenn som en utfordring stemmer det sikkert for hans seiling.

De fleste andre bør ta hensyn til det.

Ikke alle gjør det.

Når du ikke selv ser argumenter for å anskaffe motorbåt så er vel det fordi de ikke finnes, for deg.

Ellers kan det være lurt å ta hensyn til fri seilingshøyde, egentlig uasett båt, med med seilbåt vil du gjerne ha større muligheter. :yesnod:

Når H-35 ikke anser luftspenn som en utfordring stemmer det sikkert for hans seiling.

De fleste andre bør ta hensyn til det.

Ikke alle gjør det.

Det hjelper vel å være sløv om man vil få til det der... Nei jeg går vel mer utaskjærs med seilbåt enn det som er vanlig med motorbåt. Nå ser vi en del "nye" seilbåteiere som også går mye for motor - innaskjærs. De må selvsagt passe på. Jeg mener masta mi rager 13,5 meter over vannet. Det skal vel noe til om det er høyspentstrøm i så lav høyde, men en og annen telefonkabel og 400 volt kan vel henge rundt om, innerst i viker og poller. Ingen stor utfordring å unngå disse.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Skulle vel tro at alle her inne har mange gode argumenter for å ha motorbåt. For min del er det for å kunne oppleve kysten, skjærgården og alle perlene i vår nærhet. Med planende båt har jeg en rekkevidde som passer bra for det området som er aktuellt. Med snekke eller seilbåt ville det begrenset seg til litt for korte turer for weekender og kvelder selv om jeg godt kunne tenke meg å seile. Uteplassen og innredning/fasiliteter ombord er perfekt for min bruk. Skulle gjerne hatt hytte ved sjøen, havseiler, daycruiser, bobåt og mere til men de har ikke ringt fra hamar ennå.....

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Guest Avmønstret#

Skulle akkurat til å si det samme, finn deg en snekkeseiler. Les tråden om snekkeseilere her på BP så har du mange kandidater. Og i dag blir de jo kasta etter deg sånn prismessig. Men man får jo en halvgod motorbåt som går sakte for motor og en halvgod seilbåt som går sakte for seil. Men god plass ombord osv for en billig penge.

Argumenter til at akurat du skal handle motorbåt i stedet for seilbåt, må du nesten finne ut selv.

Endel forslag er kommet inn.

Jeg skulle hatt seilbåt, men resten av familien ville ikke. Derfor ble det Trawler.

Brukes til forholdsvis lange turer, til motorbåt å være. Dagsetapper opp til 12-14 timer på det meste.

Farten jeg går i er rundt 7 kn. Har blitt seilt fra.

Sitter oppe på fly i nesten all slagsvær.

Ja jeg skulle hatt seilbåt, men da for 10 år siden, nå er det nok for sent å konvertere.

På den annen side, finnes ikke bedre bo og turbåt enn en Trawler blandt motorbåter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Snekkeseiler, Pinkvin? Huff og huff!! Det er snekke med flaggstang det... De kan virkelig ikke seile, hverken mot vinden eller med vinden. Så det er og blir en motorbåt. La gå, da slike kom med FM-motor eller lignende, og motorstopp var en vanlig fenomen, så var riggen en slags nødrigg til å livberge seg med. Og man kan med fordel hive opp litt duk som støtteseil, men motoren må fortsette å gå. Ellers stopper det opp.

En klar fordel er at man kan forflytte seg i regnvær uten å måtte sitte ute i drittværet aleine.. Og ikke minst å slippe å ligge på skjeiva. Å sammeligne dette med at noen kjører Lada og andre Aston Martin blir feil. Elbil og bil med forbrenningsmotor blir vel mer likt . Der den ene er praktisk er den andre kanskje mindre praktisk, og motsatt. Kommer selvfølgelig an på hvor man bor også. Godt det finnes forskjellige interesser, men synd ikke alle klarer å akseptere andres valg alltid også.

En klar fordel er at man kan forflytte seg i regnvær uten å måtte sitte ute i drittværet aleine.. Og ikke minst å slippe å ligge på skjeiva. Å sammeligne dette med at noen kjører Lada og andre Aston Martin blir feil. Elbil og bil med forbrenningsmotor blir vel mer likt . Der den ene er praktisk er den andre kanskje mindre praktisk, og motsatt. Kommer selvfølgelig an på hvor man bor også. Godt det finnes forskjellige interesser, men synd ikke alle klarer å akseptere andres valg alltid også.

Vel, det gjaldt gamlebåten min (seiler) som ikke hadde cockpittelt. Men jeg sitter like tørt som deg i båten jeg har nå - når jeg går for motor vel og merke. Eller, jeg kan også seile med kun genoa oppe når cockpitteltet er montert. Farten blir deretter.

Ligge på skakke er undervurdert. Det er faktisk ikke et problem ombord i en seilbåt, men jeg kan se for meg at det virker litt skremmende om man er vant til motorbåt med 3 meters bredde på flat dørk. Da blir det langt å snuble "nedover", om man ser for seg det på skakke. Men seilbåter er nok laget litt "bedre" med tanke på komforten på skeiva. Så er det også det at når båten min først krenger 10-15 grader, så ligger den der, pal, og skjærer GJENNOM bølgene som en kniv. Kanskje en Maxi 77 ikke kan sies å gjøre det samme, men uansett vil vindpress i seilet og motvirkende rettende krefter i kjølen gi at båten er utrolig mye mer rolig i gangen i bølger enn noen motorbåt jeg har vært ute i (Unntatt DFDS).

Erik skrev følgende:

Svaret er vel egentlig enkelt.

Liker du deg VED sjøen, kjøper du deg Motorbåt.

Liker du deg PÅ sjøen, kjøper du deg seilbåt.

Med motorbåt kommer du fortere frem, og det er mindre å forholde seg til underveis. Du kommer lenger inn i grunne viker. Du har ofte salongen utendørs, så du kan kooose deg komfortabelt der du ligger ferdig fortøyd. En typisk motorbåt tur tar fra 1/2 - 5 timer. Da er du lei av motordur og elting.

I seilbåt er du utpå hele dagen. Du kommer til land fordi du er trøtt. En typisk Seilbåt tur tar 5-10 timer. Ikke for du du må, men fordi du liker det.

---->

Dette er full oppsummering av mitt syn også. All respekt for de med motorbåt som kommer seg ut på sjøen og storkoser seg!! Forskjellen er vel bare at vi som seiler oftere koser oss på veien dit også. Det er spennende å seile, og man blir deilig trøtt og sulten av å mestre elementene underveis. Det gir et litt annet aspekt på båtlivet enn om man ligger stødig i 15 knops motordur og kommer frem akkurat på ETA.

Seiler helt sikkert fra alle motorbåter... Men jeg tipper motorbåter kjører fra denne seilbåten :giggle:

Vel, en Dragonfly 35 gjør 15 knop i ganske lett vind. Den gjør 25 knop i litt mer vind. Den tar bølgene som en kniv også, og krenger maks 10 grader. Dessverre koster den noe helt for jævlig, sikkert 2,5 mill. med litt utstyr. Litt forskjell fra den Dragonfly 25 som min far og jeg var og hentet i Danmark i 1984. Den kostet 130.000,- ny inkludert en del utstyr. Det var vel en del penger det også, i 1984. Og så gjorde den "bare" 22 knop...

Redigert av H-35 (see edit history)

bilde

Det er synd at trådstarter ikke har litt større budsjett, for da ville MacGregor 26 sannsynligvis vært midt i blinken.

Hadde pengene strukket til hadde det lett vært en stor mulighet for at jeg hadde kjopt den.

Leser at mange mener at jeg hadde tenkt tenkt meg en sveilbåt vs motorbåt. Men det er under ingen omstendigheter hva jeg tenkte. Jeg vet at seilbåt er knal kjekt. Jeg vil bare ikke si at seilbåt er bedre en noe jeg ikke har prøvd. Derfor lurte jeg på hva dere med motorbåt bruker den til. Jeg har fått noen svar. Det at det er mer en bobil på sjøen er vel det jeg henter ut. Minner meg veldig om folk som vil ha hytte som de kan reise til, men velger heller em bobil slik at de kan flytte på seg og «bytte» hytt vær gang de er på tur.

Så slik jeg forstår det bruker dere med dyre motorbåter båten til og flytte på seg langs holmer og øyer. Det er mer øyene dere vil til. Og har ikke båt fordi dere vil være på sjøen. Forstår jeg rett her? Og som magne seilere komenterer, En snekke med seil, er bare en snekke med et tørkle oppe. Den er ikke dugene til noe.

Og som noen nevner at hvis du i det hele tat må spørre deg spørsmålet så har du aleredet svaret. Det er en tåpelig holdning. Hvorfor skal en si nei til noe en ikke vet noe om, hvorfor skal en snakke ned om noe en ikke har prøvd. Det er noe som skjærer igjenom i hele samfunet vårt. Jeg må da kunne spørre og få svar fra noen som har pørvd det eller rett og slett bruker det.

Hilsen

Svein M

Guest Avmønstret#

Snekkeseiler, Pinkvin? Huff og huff!! Det er snekke med flaggstang det... De kan virkelig ikke seile, hverken mot vinden eller med vinden. Så det er og blir en motorbåt. La gå, da slike kom med FM-motor eller lignende, og motorstopp var en vanlig fenomen, så var riggen en slags nødrigg til å livberge seg med. Og man kan med fordel hive opp litt duk som støtteseil, men motoren må fortsette å gå. Ellers stopper det opp.

Innen budsjettet som er gitt. Saga 24 er allerede nevnt, seiler godt, dvs som en motorseiler eller deromkring. Jeg skal ikke påstå at noen av de seiler godt som en dedikert seilbåt men man får da gleden av å seile lydløst. Og vi snakker 70-80 tallet for snekkeseilere så FM var vel et tilbakelagt kapittel for disse båtene. Men 70-80 tallet er jo gammelt nok, men innenfor prisrammen som er gitt så... Enig at noen var rigget mer som nødrigg, feks Saga 27 som har en slags mikrorigg. Men andre er godt rigget. Jeg kan ikke se at feks min Sandvik 28 med mast på 9.25 meter (fra dekk) er kollosalt underrigget som turbåt.

Motorseilere finnes jo også i mange varianter, men er kanskje litt dyrere?

PS: Jeg krysser mot vinden i Sandvik 28 og det må jo være seiling? På slør osv er hun stø som toget. Her er noen flere. Dette er jo også, relativt sett, billige båter.

bilde

Johnson 24. Dette er da seiling.

bilde

Sandvik 26

bilde

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Seilbåt går for sakte og stikker for dypt, dessuten holder de nesten på å kantre i sterk sidevind :giggle:

Motorbåt takk.. da kan man snike seg inn i grunne farvann og slipper stress med seil opp, seil ned, seil hit og seil dit.

Men en slik derimot...

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...