Jump to content

Hvorfor kjøpe motorbåt?

sveini 95

Recommended Posts

Hovedargument for motorbåt i mitt tilfelle er :

Alltid inne godt og varmt året rundt. T shirt og bukse hele året.

Ingen krav til fysisk fostring hver gang en vil en liten tur på sjøen.

Alt i alt mye mindrer styr, kan til og med fiske og sette teiner eller garn om en ønsker det.

Kommer også til bestemmelses stedet i rimelig tid.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Ser at noen seilere bommer grovt på hva båtlivet er for motorbåtfolk. Dere tror at seilere koser seg underveis, mens de med motorbåt bare lengter etter å komme frem og at målet er meningen med turen. Dette er selvfølgelig bare vås. Motorbåtfolket koser seg minst like mye underveis som seilerne selv om vi går for motor.

Kk

Ser at noen seilere bommer grovt på hva båtlivet er for motorbåtfolk. Dere tror at seilere koser seg underveis, mens de med motorbåt bare lengter etter å komme frem og at målet er meningen med turen. Dette er selvfølgelig bare vås. Motorbåtfolket koser seg minst like mye underveis som seilerne selv om vi går for motor.

Kk

Og det er det som er sporsmalet mitt. Hvordan er det dere koser dok. hva gjor dere?

Den koster vel noe sånt som 1,2 mill. tenker jeg. På bildet gjør den ca 7 knop vil jeg tro.

Jeg tror den koster mindre og går fortere :-D 9kn med 29hk påstår eiere, og 12 med 55hk, men det er kanskje litt sært å hive inn så mye vekt i en båt hvor det straffer seg såpass mye under seil. Albinsson-konstruksjon fra 99, ganske kul båt etter min mening.

Hvordan er det dere koser dok. hva gjor dere?

Det lurer jeg på også ... dvs. jeg tviler ikke på at motorbåtfolket liker å kjøre motorbåt og koser seg med det ... men, blir det ikke kjedelig i lengden?

For å være helt dørgende ærlig så er det ikke så fryktelig koselig å seile, mere spennende, morsomt og utfordrende. Men nå er det vel så ymse hva man legger i det å "kose" seg, jeg forbinder det mer med å ha kommet fram og slappe av etter en bra dagsetappe.

Og det er det som er sporsmalet mitt. Hvordan er det dere koser dok. hva gjor dere?

Vi kjører båt. Når jeg legger ut fra Son på tur mot Svenner koser jeg meg stort i de to timene Skagerakk ligger forran meg og fjorden åpner seg opp til hav. Jeg koser meg og 'tøffer' sakte forbi Fuglehuk, Færder og de andre fyrene. Jeg koser meg med å finne de sjømerkene jeg navigerer etter (selv om jeg kan veien utenatt.) Jeg koser meg med å hilse på andre sjøfarende. Er vi heldige ser vi sel, nieser eller fiskeørn. Noen ganger ser og studerer vi vær fenomener som 'driver' over horisonten. Jeg sjekker strømforhold, vær de siste dagene og ser hvordan dette påvirker bølgemønsterene når vi treffer Skagerakkstømmen utenfor Færder. Jeg vil håpe at dette (og mye annet) også kan glede seilende.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Jeg feilvurderte dieselforbruket mitt før jeg dro ut i langhelgen som var. Tanken er på kun 35 liter. Så ble det mer motorkjøring enn beregnet, først Asker-Son, og deretter i tjukk tåke et godt stykke mot Horten før litt vind fristet oss til å krysse videre, fremdeles i tåka. Vi hørte fergene tute, og et par ganger passerte "noe" ute i tåka et sted som var veldig stort. Vi fikk holde stø og forutsigbar kurs og stole på at radarreflektoren gjorde jobben, og at de ville fløyte skikkelig i tilfelle vi nærmet oss. For seil kunne vi i allefall høre noe der ute. Stress? Nei ikke i det hele tatt. Da vi kunne konstatere at vi var nær målet, Bolærne, så fikk seiling være seiling. Frøkna var tynnkledd, så jeg tenkte vi fikk korte inn tiden litt og fyrte opp motoren. Ai ai... Lugging i turtallet fortalte meg at jeg hadde bommet en smule, og i full fart ble en slump på to liter helt nedpå tanken. Vi gikk pent og rolig inn gjennom øyene, innenfor Vest-Bolæren. Så kom det litt vind igjen, så jeg krysset meg videre inn mot havna på Øst-Bolæren. Der er det mye grunner og skjær, så man må passe på. Jeg seilte i blinde etter kartplotteren, vinden mitt i mot, og faktisk helt inn på havna da vi kunne høre stemmer i tåka. Stress? Ikke i det hele tatt!!

Et godt argument for å velge motorbåt er vel at man ikke kan noe om seiling. Kan man seile så ser man heller ikke på det som noe stress. Ikke i det hele tatt. Tvert i mot! Det skal veldig mye til for at jeg ikke heiser seil når vinden er god. Og skal jeg ut i ruskevær vil jeg i hvertfall ha opp litt duk. Da går båten så veldig mye mer stabilt og komfortabelt. Jeg har hatt motorbåter også, ganske mange. Ingen store, flotte luksusbåter, men opp til 25 fot i hvertfall. Felles for de alle var at det var et helvete å ha med familien når vi måtte gå mot hardt vær. De planende båtene måtte kjøres i sakte fart, og snekka mi rullet så alle ombord inkludert meg selv ble rimelig sjøsjuke. Drittvær kan man komme ut for når som helst. Det er dessverre mye av den sorten her i landet. Det er et godt argument for å lære seg å seile, og så velge seilbåt fremfor motorbåt, om man vil være mye ute.

Det hører med at vi så vidt kjørte 100 meter ut fra brygga på Øst-Bolæren før vi heiste seil, og så seilte like inn til dieselpumpa i Engelsviken uten å starte motoren. Stress? Ikke i det hele tatt!

Men alt til sitt bruk. Motorbåter av ymse slag har alle sin sjarm og sitt bruksområde som dessverre ikke overlapper så veldig mye med mitt typiske båtbruk. Akkurat nå er det vel bare én motorbåt på Finn.no jeg kunne vurdert, om Lottoen slo til: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37940203

bilde

Tåkedøgn på Bolærne

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Og ikke minst å slippe å ligge på skjeiva.

Det verste med motorbåt bortsett fra motorstøy er jo nettopp at den ikke ligger stabilt på siden.

Motorbåten ligger å stamper i motvind, ruller i sidesjø, og er ustyrlig i medsjø.

Svein må ut på åpnet hav for å komme på tur. Glem motorbåt Svein. Du må kunne heise seil for å holde båten stabil rundt Tungenes.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Guest Avmønstret#

Må helt ærlig innrømme at i motorbåt så gleder jeg meg alltid mest til at motoren skal bli slått av. Med rein motorbåt ville jeg nok ha ett ønske om å komme meg fortest mulig til en plass der jeg kunne slå av motoren. Ergo vil vel en motorbåt svært ofte bli for treg, eller en (jeg ville) ønske at den kunne gå fortere.

Ser for meg at saktegående store båter som Trawler er et annet konsept, kanskje noe midt mellom motorbåt og seilbåt, men allikevel motorbåt.

. Hvordan er det dere koser dok. hva gjor dere?

I kystnært eller innaskjærs.

Slapper av på fly. holder utkikk. drikker kaffe, sjekker kart og plotter,lar autopiloten gjøre jobben,

Lurer på hvor den seilbåten har tenkt seg?

Er jeg langt utaskjærs,

Som over +

Sitter i sola

Leser en bok (jada, holder utkikk. kikker opp minst en gang i minuttet).

Tar en inspeksjonstur ,ned i motorommet en gang i timen.

skriver i loggen en gang i timen

Koker litt mer kaffe.

Smører noen brødskiver.

spleiser noe tauverk.

Eller rett å slett bare sitte å ikke gjøre noe som helst.

Litt vasking har jeg prøvd meg på, det ble litt for stressende.

At en seilbåt er mer behaglig i røff sjø enn en motorbåt.

Det tror jeg selv de mest i huga motorbåtfolka må si seg enige i.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I vår båt er det litt annerledes.

Vi har ingen komfort.

Fikk installert strøm for to år siden. (Slik at batteriet kan lades for å forsyne lensepumpen)

Vi har benker og ikke stoler

Ikke noe sted å stikke seg hvis det kommer en skur.

Det rister fra motoren.

Likevel er vi timesvis i båten, helg etter helg. Ettermiddagsturer hvis det er varmt og sol.

Man må ikke alltid gjøre noe.

En seilbåt har etter mine begrep et betydelig større brukspotensiale enn en motorbåt. Du kan seile over åpent hav, som til Skottland, Færøyene over Skagerrak eller bare til Måkeskjær. Du kan seile regatta og gutteturer med spenning og moro. Du kan engasjere barn i mer enn å kjøre jolla med påhenger. Og du har generelt en tryggere båt enn en motorbåt i samme prisklasse. Du har har også en båt mer egnet til å utvikle egen og mannskapets ferdigheter i forhold til vær vind og sjø-kunnskaper . Joda en kan dra langet med en motorbåt også, men en havgående motorbåt finnes knapt, og de som finnes koster nok mer en de fleste kan tenke seg å bruke på båt.

Jeg ser at "kosefaktoren" verdsettes høyt. Det spørs hva man mener med kos, det kan være nokså forskjellig så jeg sier ikke mer om det.

Jeg er bi-båter. Jeg har motorbåt, men lærer sjøspeiderne å seile og dra på båttur. Forstår ikke at det skal være så stort skille på båtgleden avhenig av båttypen. Tråden fokuserer på hvorfor kjøpe motorbåt, så her er noen av MINE grunner:

-min motorbåt har en marsfart på 27 kn, dette betyr at jeg kan dra på helgetur fra Son til Väderöarna eller Stråholmen.

-mine 33 fot med hardtopp gir meg to etasjer i full ståhøyde å bo på, mye gulvplass over vannlinjen. For de med flybridge får de en toppetage i tillegg.

-når jeg skal på tur går jeg ned i havna, klargjør båten på 10 min og legger i vei. Jeg vet når jeg er framme (om jeg f.eks. har bestilt bord på resturant)

-båten stikker 1 m, noe som gjør det lett å gå innerst i vikene på nesten alle holmene på Koster.

-fisking er mye lettere når man går for motor

-det er gøy å kjøre fort og aktivt

Den største streken i regningen er motorvedlikehold og dieselforbruk.

Jeg misunner seilbåter følgende:

-stillhet under fart (bråker mye fortøyd, når det blåser)

-ubegrenset rekkevidde og havgående

-passasjerer sitter ikke bak fører

-drivstoffregningen

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Jeg bruker motorbåt siden min bruk av båt i hovedsak er relatert til fiske, med noen turer innimellom.

Men nå har vel folk brukt seil og årer til å komme seg på fiske i tusenvis av år, så det argumentet bortfaller vel.

Svaret er vel egentlig enkelt.

Liker du deg VED sjøen, kjøper du deg Motorbåt.

Liker du deg PÅ sjøen, kjøper du deg seilbåt.

Litt sånn Båtfolk kontra Folk i Båt holdning?

Nå har jeg tilbragt store deler av livet i umiddelbar nærhet til store marinaer i Slasker og Blærum og jeg synes den teorien din sammenfaller lite med hva jeg har observert. De største motorbåtene og seilbåter var de båtene som sleit mest på tampene, imens de små motorbåtene (små etter den lokale målestokken) var de første som gikk ut, og de siste som kom inn.

Var ikke få Storebroer, Princesser og seilbåter som hadde "skille" på fenderstrømpene.

Jeg bruker motorbåt siden min bruk av båt i hovedsak er relatert til fiske, med noen turer innimellom.

Men nå har vel folk brukt seil og årer til å komme seg på fiske i tusenvis av år, så det argumentet bortfaller vel.

Litt sånn Båtfolk kontra Folk i Båt holdning?

Nå har jeg tilbragt store deler av livet i umiddelbar nærhet til store marinaer i Slasker og Blærum og jeg synes den teorien din sammenfaller lite med hva jeg har observert. De største motorbåtene og seilbåter var de båtene som sleit mest på tampene, imens de små motorbåtene (små etter den lokale målestokken) var de første som gikk ut, og de siste som kom inn.

Var ikke få Storebroer, Princesser og seilbåter som hadde "skille" på fenderstrømpene.

Med tanke på hva disse båtene koster så er det vel ikke så rart om eierne må jobbe litt overtid for å betale ned lånet? -Hvis de da ikke er på hytten på fjellet eller på landstedet på Tjøme da...

Men det sagt, nå har jeg jo fått meg noen fine langhelger ute allerede. Dette er første sesongen i min gamle 35 foter, og vet du hva? Jeg opplever til stadighet at av 10-12 andre seilbåter i havner vi kommer til så har vi nesten alltid den minste båten!! Før krydde det av H-båter, Maxi 77, fenix osv. Men ikke nå lengre. Nå er det Hanse 36+ og slikt som gjelder.

Vi er på sjøen. Det er kos nok for min del. Om man alltid må gjøre noe for å kose seg på sjøen, kjøp seilbåt. Om man koser seg ved å være på sjøen, kjøp det du liker best.

Siste båtturen min løsnet ikke engang fortøyningene. Spiste lunch i båten og hadde det riktig fint med å være i båten.

Seilbåt ser spennende ut det, og jeg kunne tenkt meg en seilbåt, men det blir ikke før jeg har råd til en motorbåt i tillegg..

Seilbåter kan seile sakte, men ikke fort. Motorbåter kan kjøre sakte og stille i 5 knop, og forflytte seg fort om man vil det.

Jeg koser meg uansett hvilken båt jeg er i.. Nettopp kjøpt ny daycruiser på 21 fot nå.. Min første storbåt med kabin og greier. Men når jeg er på hytta tar jeg gjerne en tur i jolla mi på 10 fot.. Det er gøy det! Mens vannet pipler inn og vasker tærne mine..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Der eg ferdast, på vestlandskysten med ein del vind, ser eg fleire seglbåtar med motordrift enn med segl. Så det er ikkje nødvendig å late som ein alltid brukar segl og kosar seg glugg ihel.

Hva er feil med å bruke båten som motorbåt?

En seilbåt er en båt med tilleggegenskaper.

En seiler er en båtmann med tilleggskvalifikasjoner.

Dette er vel som å spørre hva som er best av hammer eller skrutrekker?

Kommer helt an på hva du har tenkt å bruke den til.

Personlig har jeg motorbåt fordi jeg er i en livsfase hvor vi har barn, jobb og ikke uendelig med fritid. I tillegg liker vi å fiske når vi er ute med båten, derfor er det kjekt å kunne komme seg litt rundt på 2-3 timer uten å måtte være ute hele dagen. For andre vil helt sikkert seilbåt være et bedre valg. Ser ikke helt poenget med slike diskusjoner.

Redigert av 24fotDayCruiser (see edit history)

bruker motor fordi behovet har endret seg... kona er kronisk sjøsjuk og halvredd.. jeg fisker mye nå i forhold til før. MEN JEG SAVNER SEILING.... hadde en maxi77 engang men i dag blir det å vri på nøkkelen og å tøffe ut på fiske bankene- koslig det også. kanskje jeg kan finne en fint brukt askeladden rigg å sette på båten??

En seiler er en båtmann med tilleggskvalifikasjoner.

Det tror jeg du må utdype. De fleste jeg kjenner med seilbåt har tolv tommeltotter, og mange jeg kjenner med motorbåter er svært kunnskapsrike, interessante mennesker. Jeg kan iallefall ikke generalisere. Men jeg har tilgode å møte fanatikere med motorbåt.

Men det er vel noe vi med motorbåter ikke har forstått da.....

Men det er vel noe vi med motorbåter ikke har forstått da.....

Ja men det stemmer jo det. Gjør det ikke? :giggle:

Ikke noe galt i det heller for så vidt, men jeg er av den oppfatning at jeg bør unngå å snakke for mye om ting jeg ikke har greie på. Siden jeg har hatt mange motorbåter og mange år på sjøen i motorbåt, og dertil enda flere år på sjøen i seilbåt, så mener jeg å se essensen i begge kategoriers kvaliteter. For 20 år siden var gjerne seilerne litt mer "innrøkt" enn det mange av oss er i dag. Nå er det ferskinger som kjøper seg rett inn på 37+ fot, og det er litt spesielt. Det samme gjelder jo motorbåt. Så fra begge leire ser vi i dag adskillig mer dumskap på sjøen enn vi vel gjorde for 20-30 år siden, vel og merke når sola skinner og de gidder å bruke båten....

Det som jeg har merket meg denne våren, hvor jeg har kommet ut mye tidligere enn før, er at det er kyndige båtførere med gode holdninger, stort sett, som jeg møter nå så tidlig på året. -Det gjelder både for seil og motor. Båtfolk som strekker sesongen lenger har ofte mer erfaring enn de som bare er ute når det er sol og varmt. Så om ikke motorbåtfolk skjønner bæret av hvorfor "vi andre" vil seile, så mener jeg det i allefall er triveligere stemning mellom de to leirene nå enn det var på 80-tallet.

Redigert av H-35 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...