Jump to content

Propell valg til en Nordkapp 500 Enduro med en 75hk e-tec

Duv

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med valg av propell til en Nordkapp 500 Enduro med 75hk e-tec? Det står idag en std propell på, 13,25x17, jeg får ca 4700 o/min skulle hatt opp mot 5500 o/min. I følge std speedometer ombord gjør den nå 42 miles, ca 37 knop, vil tro at dette er noe høyt... Hvordan propell burde jeg velge og hva vil det gjøre med topp farten?

Propellen som sitter på er nok beregnet for litt last, og generelt allround-bruk. Kjører du mye med lett last/alene kan du jo gå opp litt i stigning og størrelse. Ville nok gått for en stålpropell. Toppfarten som vises nå hørtes litt optimistisk ut ja, men kan nok bli nærmere sannheten med optimal propell for ditt bruk :smiley:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Basert på maksturtall du oppgir, så høres det ut som din propell er i overkant stor. Se om du kan få målt den med gps, og sjekk opp mot fabrikktallene. Fartsloggene som sitter i båtene er som regel ganske optimistiske.

Haha, bra noen fanget opp her :giggle: Jeg mente ned i stigning/størrelse :thumbsup::blush:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

på min forhenværende E-tec 50 så viste turtelleren 2-300 rpm for lite så jeg ble lurt til å kjøpe for liten propell, da jeg trodde turtallet var for lavt.

skal visst være et kjent evinrude-fenomen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...