Jump to content

flyteskum under dørken. er det nødvendig?

Scand queen

Recommended Posts

tok ut dørken for og skifte den ut idag. og da fant jeg masse flyteskum/byggskum som var metta med vann.. har nå tatt ut alt skummet og det står til tørk... er dette noe jeg må pumpe i nytt av? eller kan jeg lage oppevaringsrom der hvor skummet var?

Det kommer ann på hvordan båten er konstruert. Men i utgangspunktet har dette to hensikter.

Det ene er å stive av hele bunnen. Den andre å lage flytetank.

Flytetanken er selvfølgelig dårligere hvis den er full av vann, men i utgangspunktet var sikkert denne tett.

Alle sikkerhets aspekter sier meg at du vil at båten skal flyte hvis den blir full av vann, eller kantrer.

Det er mye lettere å bli funnet ved en båt som ligger opp ned i vannet, enn hvis du ligger alene i vannet og båten er sunket.

Jeg synes du burde beholde flytetank...

er kanskje bedre å stappe inn isopor eller lignende som ikke trekker vann

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Isopor trekker så til de grader vann og råtner. Hold deg langt unna det! :) Skal du skumme er det viktig at skummet ikke punkterer for da trekker det også vann. Styrofoam er mye mer bestandig mot vann. Cellstrukturen er avgjørende her.. Lykke til! :p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Flyteskum tror jeg var en periodisk greie før man var klar over de negative egenskapene. Det eneste som duger til flytemiddel er materialer med lukket cellestruktur. Det har ikke isopor eller skum. Det hadde effekt på lyd og så lenge det ikke er punktert flyter det. Vet om mange som har fjernet det uten å tilsette noe annet. De har fått en helt annen båt. En betydelig lettere en!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvis avstiverne står tett nok, trenger du ikke skum. Men hvis båtkonstruktør hadde med i beregningen at dørken blir en sandwitch konstruksjon mener jeg at du ikke kan droppe skum, med mindre du gjør som nevnt av andre :forsterke opp hele bunnen.

Panelene som det kalles må ikke være så store at de bøyer seg i bølgene. Da er det ikke lenge du har det stas på fjorden.

Alt koker ned til hvordan du bruker båten.

Skum ble (blir?) brukt for å redusere kostnader, mye enklere enn å forsterke bunnen med stringers og 'spant'.

Det er ikke mulig å erstatte skummet da det krever jigg og kostbart utstyr, man må forsterke bunnen slik som beskrevet i mange tråder på forumet.

Vått skum og råtten kryssfinér gjennomtrukket av vann er et problem på de fleste eldre båter. With f.eks.

Men da skummet var gjennomtrukket av vann var ikke alternative no annet enn og fjerne det. Ble en del ekstra kilo for og di det sånn.. kommer til og støpe inn ytligere forsterkninger i bunnen og blåser vell rett og slett i skummet..

Som jeg skrev, du har ikke noe valg, er bare produsenten av båten som kan gjøre dette.

Når det gjelder det Amble skrev så må flytemidlene være plassert høyest mulig, oppdriften i dørken gjør bare båten fullstendig ustabil om den skulle fylles med vann.

Skum plassert 'i høyden' er også helt ok, det er skum i bunnen som er problematisk siden vannet da blir stående under trykk og presses inn i skummet. Det er en langvarig prosess og det er gjerne 60-80 tallsbåter som er fullstendig gjennomtrukket.

Og det tar enda lenger tid å tørke det ut så det kan man bare glemme.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...