Jon-Kåre Startet 12.Mai.2013 Del på Facebook Startet 12.Mai.2013 På tur ut til hytta på torsdag begynte motoren å dra tungt og fikk ikke mere en ca 4500 omdreininger mot 5700 normalt. Etter å ha pakket ut tok jeg en testtur og alt virket normalt. Brukte båten noen småturer og merket at den lugget et par ganger. Ubder hjemturen idag skjer det samme, ned til rundt 4000-4500 omdreininger på full hendel. Drar av litt men hjem må vi. Etter en tid med dette turtallet ruser motoren opp til over 6000 omdreininger, drar av og prøver å øke etter en tid men etter å ha tungt for å få opp turtallet ruser den igjen. Selv har jeg 2 diagnoser men hva vet vel jeg som er snekker. Første er 2 delt og er sikkert mest ønske tenking. Rusk i forgasseren kombinert med løs vulking på proppelen, derav proplem med lavt turtall kombinert med overrusing?. 2 noe i giret har røket? Hva mener ekspertene? Kan og si at jeg har tatt båten på land og greier ikke å kjenne at proppelen er løs Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
jerognal Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Rusk i forgasser er et stadig tilbakevendende problem. Om du har fått rusk i full-fart-dysen vil den lugge og slite med å få opp turtallet. Hadde det slik på min 50-hk. Demonterte forgassere og den nederste var full av rustflak og dysene var tette. Blåste rein dysene med trykkluft og etter det gikk den som en drøm igjen. Har montert stort bensinfilter med vannutskiller i båten for å unngå dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Syns "snekkerdiagnosene" var bra, jeg! Jeg heller til din diagnose nr. 1. Start med rengjøring av forgasserne. Hvis det så virker som propellen ikke henger med når turtallet øker, så er vulkingen i propellbosset neste mistenkte. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Like greit å sjekk alle muligheter .... Vulkinga på propellen sjekkes lett ved å lage 2 merker rett over hverandre på propell og aksling, kjør en tur ( hvis de har flyttet seg er vulkinga defekt ). Tapp ut litt av girolja på motoren, sjekk denne for vann og fremmedleger, sjekk gjerne nivå i samme runde. Rengjør forgassere . Koble til en liten tank med NY/FERSK bensin, dette for å kunne kjøre bensinen direkte til motor utenom eksisterende system . Bytt gjerne plugger ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Jeg får starte der ja. Høres fornuftig ut Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Whiskey Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Verdt også å sjekke bensinslanger da særlig koblinger for lekkasjer hvor det blir dratt inn luft og bensinfilteret om det er tettet. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.