Jump to content

Evinrude VRO 90 hk V4 giret ødelagt eller?


Jon-Kåre

Recommended Posts

På tur ut til hytta på torsdag begynte motoren å dra tungt og fikk ikke mere en ca 4500 omdreininger mot 5700 normalt. Etter å ha pakket ut tok jeg en testtur og alt virket normalt. Brukte båten noen småturer og merket at den lugget et par ganger. Ubder hjemturen idag skjer det samme, ned til rundt 4000-4500 omdreininger på full hendel. Drar av litt men hjem må vi. Etter en tid med dette turtallet ruser motoren opp til over 6000 omdreininger, drar av og prøver å øke etter en tid men etter å ha tungt for å få opp turtallet ruser den igjen. Selv har jeg 2 diagnoser men hva vet vel jeg som er snekker. Første er 2 delt og er sikkert mest ønske tenking. Rusk i forgasseren kombinert med løs vulking på proppelen, derav proplem med lavt turtall kombinert med overrusing?. 2 noe i giret har røket? Hva mener ekspertene? Kan og si at jeg har tatt båten på land og greier ikke å kjenne at proppelen er løs

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Rusk i forgasser er et stadig tilbakevendende problem. Om du har fått rusk i full-fart-dysen vil den lugge og slite med å få opp turtallet. Hadde det slik på min 50-hk. Demonterte forgassere og den nederste var full av rustflak og dysene var tette. Blåste rein dysene med trykkluft og etter det gikk den som en drøm igjen. Har montert stort bensinfilter med vannutskiller i båten for å unngå dette igjen.

Link to post

Like greit å sjekk alle muligheter ....

  • Vulkinga på propellen sjekkes lett ved å lage 2 merker rett over hverandre på propell og aksling, kjør en tur ( hvis de har flyttet seg er vulkinga defekt ).
  • Tapp ut litt av girolja på motoren, sjekk denne for vann og fremmedleger, sjekk gjerne nivå i samme runde.
  • Rengjør forgassere .
  • Koble til en liten tank med NY/FERSK bensin, dette for å kunne kjøre bensinen direkte til motor utenom eksisterende system .
  • Bytt gjerne plugger ...

 

Arne Kjetil

Link to post

Jeg får starte der ja. Høres fornuftig ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...