Jump to content

Kompressor fusker på Kad 44


Leif T. Røbekk

Recommended Posts

Kompressoren skal slippe når tuboen tar over. Som Microsoft ofte sier "This is by design":

mener du at den slipper for tidlig før turboen har nok trykk? har du mål trykket og ser at det dipper i gapet mellom kompressor og turbo?

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Den fusker før turbo har skikkelig turbotrykk.

 

Hvis jeg gir full gass på begge maskiner, så kommer også styrbord maskin (som har problemet)

 

Hører kompressoren "klipper" rett før turbo har skikkelig tak.

 

Kompressoren starter og går helt fint, opp til turtalls området der turbo skal ta over..

Link to post
Share on other sites

Måle trykket er det eneste som gir det gode svar. PÅ 44 er det rør mellom turbo og intercoller med en klamme i ene enden og pakning i andre enden. Hvis denne pakningen lekker, får du de symptomene du sier. Og for lavt trykk over hele fjæla. Lag deg en trykkmåler med f.eks manometer fra tess. Koster noen hundringser og du lærer mye :-)

 

Kompressoren skal slippe ved spesifikt turtall, trykket faller da en del for så å øke igjen når turbo trykker til.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min far har samme motor, og den har hatt nett det samme siden ny. Virker som den ligger og slår inn og ut på et bestemt turtall/belastning. Rundt 1500-1700 o/min om jeg ikke husker feil. I følge Volvo-mekanikerene så "var det bare slik". Er bare å holde seg over eller under det turtallsområdet :thumbsup:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post
Share on other sites

Har vært borti noe lignende med én kad44 i dobbeltinstallasjon.

På vei opp i plan slapp kompressoren på de vanlige 2600 - 2700 o/min, men turboen har ikke nok ladetrykk til videre turtallsøkning.

 

Turtallet faller så ned mot 2400 o/min før kompressor slår inn og turtall øker igjen.

Prosessen skjedde vanligvis 3-4 ganger med litt høyere turtall hver gang før turboene fikk nok ladetrykk til og dra videre.

 

Det ble feilsøkt endel uten og finne noen klar årsak. Det ble kryssbyttet endel med den andre motoren uten resultat. Spjelet fungerte osv.

 

Dette var en ganske tung båt (nw390), og det satt som vanlig litt for tunge propellere på (C4). Maks rpm var ca 3500 ved lastet båt. Brosjyreknoppropellere kaller jeg det. Fungerer sikkert flott på lett båt med nye motorer rett ut av fabrikken...

 

Etter litt resonering bestillte vi C2 propellere. Maksturtall ble 3950 og problemet forsvant som dugg for solen.

 

Min teori er en litt sliten turbo som ikke greide og bygge ladetrykk på det turtallet kompressoren koblet ut. Disse motorene hadde gått 1300-1400 timer og fungerte veldig bra på alle måter forøvrig.

 

Hva får du av maksturtall på normalt tung båt med fulle tanker?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hadde nettopp det samme. Etter å ha overhalt diesel dyser så ville ikke den ene motoren, den ga seg omtrent som du beskriver

rett før eller akkurat når turbo skulle ta over.

Det viste seg at jeg ikke hadde fått festet slangen fra kompressor godt nok, slik at hver hvergang trykket ble skikkelig høyt så lakk det

ut igjen med på følgende turtalls tap/slapp motor.

 

Dette er jo enkelt å sjekke ,av og til så er det best å begynne med det enkle!.

 

Hadde forøverig samme problem i fjor på stb maskin da var det den lille slangen mellom turbo og luftfilter boks som skled av.uten at jeg hadde skrudd på noe der. Jeg endte opp med å bytte den slange biten og nå fungerer den fint.

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg prøvd som Mistral36 erfarte.

Send en person ned i motorromet for og føle etter lekkasjer på trykksiden når du drar båten i plan.

Et annet tips som ble skrevet over er å montere en midlertidig turbotrykkmåler og bare dra slangen og manometer frem til førerplassen under testingen :-)

 

Har du byttet eller sjekket kompressoroljen i det siste?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Reima til kompressoren skal også være riktig strammet. Vi hadde dette problemet når reima var for slakk. Husker ikke momentet, men det står i verkstedhåndboka du finner i dokumentarkivet.

 

Fra side 88 (avhengig av motormodell) i dette dokumentet https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=535

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei, det jeg har gjort i dag uten resultat er:

 

Byttet turbo trykks giver

byttet ladeluftstempratur føler

Bytter diesel filter på motor og finfilter

Kobblet ut kompressor på begge maskiner..

 

Det jeg registrerer nå er at hvis jeg setter begge maskiner i gear, så gir jeg full gass kun på babord maskin, den passerer rolig til over 2000 omdreininger, så kommer turbo på ca 2300-2400

 

Når jeg prøver dette på styrbord maskin så stopper den på ca 2000 omdreininga .. hmm..

Link to post
Share on other sites

I dag skrudde jeg med frem til turboen på begge sider. på innsug siden var den ren og fin, ikke noe sot, skovlene var normale og ingen slakke.

På eksos siden var det naturlig nokk noe mere sot, men ikke noe som tilsier problemer. Skovlene så fine ut her og.

Link to post
Share on other sites

slanger virker tette..

 

De virker mange ganger tette, men akkurat når turbo tar over så blir det et lite "sjokk".

 

I fjor erfarte jeg også at "kneet" som er festet på turboen var løst, en av set skruene var borte så røret sklidde litt ut.

Da fikk jeg slappere motor , helt til jeg hadde fått satt det skikkelig inn igjen. Det er en O-ring inni dette som tetter rundt flensen

på turboen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...