Leif T. Røbekk Startet 13.Mai.2013 Del på Facebook Startet 13.Mai.2013 Hei Min Kompressor fusker på Kad 44 Den starter fint men "klipper" i det turboen skal ta over.. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Kompressoren skal slippe når tuboen tar over. Som Microsoft ofte sier "This is by design": mener du at den slipper for tidlig før turboen har nok trykk? har du mål trykket og ser at det dipper i gapet mellom kompressor og turbo? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Leif T. Røbekk Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Hei Den fusker før turbo har skikkelig turbotrykk. Hvis jeg gir full gass på begge maskiner, så kommer også styrbord maskin (som har problemet) Hører kompressoren "klipper" rett før turbo har skikkelig tak. Kompressoren starter og går helt fint, opp til turtalls området der turbo skal ta over.. Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Hei, noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Måle trykket er det eneste som gir det gode svar. PÅ 44 er det rør mellom turbo og intercoller med en klamme i ene enden og pakning i andre enden. Hvis denne pakningen lekker, får du de symptomene du sier. Og for lavt trykk over hele fjæla. Lag deg en trykkmåler med f.eks manometer fra tess. Koster noen hundringser og du lærer mye :-) Kompressoren skal slippe ved spesifikt turtall, trykket faller da en del for så å øke igjen når turbo trykker til. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lundeshipping Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Min far har samme motor, og den har hatt nett det samme siden ny. Virker som den ligger og slår inn og ut på et bestemt turtall/belastning. Rundt 1500-1700 o/min om jeg ikke husker feil. I følge Volvo-mekanikerene så "var det bare slik". Er bare å holde seg over eller under det turtallsområdet Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) Har vært borti noe lignende med én kad44 i dobbeltinstallasjon. På vei opp i plan slapp kompressoren på de vanlige 2600 - 2700 o/min, men turboen har ikke nok ladetrykk til videre turtallsøkning. Turtallet faller så ned mot 2400 o/min før kompressor slår inn og turtall øker igjen. Prosessen skjedde vanligvis 3-4 ganger med litt høyere turtall hver gang før turboene fikk nok ladetrykk til og dra videre. Det ble feilsøkt endel uten og finne noen klar årsak. Det ble kryssbyttet endel med den andre motoren uten resultat. Spjelet fungerte osv. Dette var en ganske tung båt (nw390), og det satt som vanlig litt for tunge propellere på (C4). Maks rpm var ca 3500 ved lastet båt. Brosjyreknoppropellere kaller jeg det. Fungerer sikkert flott på lett båt med nye motorer rett ut av fabrikken... Etter litt resonering bestillte vi C2 propellere. Maksturtall ble 3950 og problemet forsvant som dugg for solen. Min teori er en litt sliten turbo som ikke greide og bygge ladetrykk på det turtallet kompressoren koblet ut. Disse motorene hadde gått 1300-1400 timer og fungerte veldig bra på alle måter forøvrig. Hva får du av maksturtall på normalt tung båt med fulle tanker? Redigert 20.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mistral36 Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Hei Hadde nettopp det samme. Etter å ha overhalt diesel dyser så ville ikke den ene motoren, den ga seg omtrent som du beskriver rett før eller akkurat når turbo skulle ta over. Det viste seg at jeg ikke hadde fått festet slangen fra kompressor godt nok, slik at hver hvergang trykket ble skikkelig høyt så lakk det ut igjen med på følgende turtalls tap/slapp motor. Dette er jo enkelt å sjekke ,av og til så er det best å begynne med det enkle!. Hadde forøverig samme problem i fjor på stb maskin da var det den lille slangen mellom turbo og luftfilter boks som skled av.uten at jeg hadde skrudd på noe der. Jeg endte opp med å bytte den slange biten og nå fungerer den fint. Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Hei Max turtall på måleren er 3800 Motor har fungert fint helt til siste turen da jeg skulle ta opp båten i høst, så det er ikke noe propell problematikk :-( Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Da hadde jeg prøvd som Mistral36 erfarte. Send en person ned i motorromet for og føle etter lekkasjer på trykksiden når du drar båten i plan. Et annet tips som ble skrevet over er å montere en midlertidig turbotrykkmåler og bare dra slangen og manometer frem til førerplassen under testingen :-) Har du byttet eller sjekket kompressoroljen i det siste? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lippert Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Reima til kompressoren skal også være riktig strammet. Vi hadde dette problemet når reima var for slakk. Husker ikke momentet, men det står i verkstedhåndboka du finner i dokumentarkivet. Fra side 88 (avhengig av motormodell) i dette dokumentet https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=535 Redigert 22.Mai.2013 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Leif T. Røbekk Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Hei, reim er i orden og rett strammet, kompressor oljen ble byttet sist år. finnes det noe pdf dokumentasjon/bilde av "hjernen" ladetrykks ventilen? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Hva måler du mhp trykket? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 (redigert) Her finner du alt av tegninger på motorene dine http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7738870.aspx Kan det være "non return valve" ved luftboksen som fusker litt? Redigert 23.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 Hei, det jeg har gjort i dag uten resultat er: Byttet turbo trykks giver byttet ladeluftstempratur føler Bytter diesel filter på motor og finfilter Kobblet ut kompressor på begge maskiner.. Det jeg registrerer nå er at hvis jeg setter begge maskiner i gear, så gir jeg full gass kun på babord maskin, den passerer rolig til over 2000 omdreininger, så kommer turbo på ca 2300-2400 Når jeg prøver dette på styrbord maskin så stopper den på ca 2000 omdreininga .. hmm.. Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 I dag skrudde jeg med frem til turboen på begge sider. på innsug siden var den ren og fin, ikke noe sot, skovlene var normale og ingen slakke. På eksos siden var det naturlig nokk noe mere sot, men ikke noe som tilsier problemer. Skovlene så fine ut her og. Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Hei Får du maks turtall når du tester i fri? Hver gang det har vært et sånn problem hos meg så har det vært en lekasje en plass og den dukker gjerne ikke opp før det er skikkelig trykk i slanger/koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 slanger virker tette.. Får ikke testet turtall da den er sperret på 1500.. Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 slanger virker tette.. De virker mange ganger tette, men akkurat når turbo tar over så blir det et lite "sjokk". I fjor erfarte jeg også at "kneet" som er festet på turboen var løst, en av set skruene var borte så røret sklidde litt ut. Da fikk jeg slappere motor , helt til jeg hadde fått satt det skikkelig inn igjen. Det er en O-ring inni dette som tetter rundt flensen på turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 dette er på plass..merk det jeg skrev over.. ene motor går jevnt oppover i turtal, den andre stopper opp på 2000 omdreininga.. Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 ..med andre ord kompressor er i orden, men motor er det ike futt i :-( Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 skal prøve og bytte om turboer i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Hei, ja det er jo greit å eliminere. Det er ikke uvanlig at den mister specen med åra Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Turbo er gåen, ny er bestilt Det er slitasje mellom turbinhjul og eksos huset, dette gjør at effekten er vekk. En slik slitasje gir ikke kraftig røyk som mange forbinder med ødelagt turbo Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Greit å finne ut av det, selvom det koster en del båtlapper. Må vel være mulig å få bytte turbo en plass? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.