Guest Avmønstret# Startet 13.Mai.2013 Del på Facebook Startet 13.Mai.2013 Har en eldre 5hk Mariner på gummibåten som kun har en liten rød og hard stoppknapp. Tenkte å la ungene prøve litt med motor i sommer og ønsker å montere en ordinær dødmannsknapp, er det mulig å få tak i noe for ettermontering? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Watski og flere andre har dette, jeg monterte dette på en 4 hk. Mercury for mange år siden. Det kan være trangt men du får det nok til. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Oki, da må jeg få det gjort (også) :-) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 jeg kjøpte en slik på Maritim.Kostet ca 30,- mener jeg å huske.Har ennå ikke montert den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Ah, endelig et båtprosjekt som ikke koster skjorta, det var jo bra :-) En annen ting. Gummijolla går som et olja lyn med mine 100kg oppi + stor bensintank og 5 hesteren. Men med gps så gikk det vist ikke mer enn 11-12 knop allikevel... :-). Tenkte jeg skulle gjøre det så enkelt som å slakke på gasswiren eller justere på en justerskrue ved forgasseren, en slags arm ved forgasseren som wiren står på slik at de ikke får gitt full gass. Trenger vel ikke å gjøre det mer komplisert enn det? Problemet er at om de først glir opp på plan så fyker det jo avgårde uansett.. Greie unger men hva som skjer når de tilfeldigvis runder en odde.... tør ikke å la ungene dra for langt på oppdagelsesferd uten motor i gummibåt, er jo håpløst å ro hvis det blåser. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Få tak i en gammeldags bremsevaiernippel til sykkel, en slik som du trer inn på vaieren og setter fast med den skrue. Sag et spor i den så du kan tre den inn midt på vaieren og skru den fast på et sted som gir et passelig maksturtall. Er det ikke gassvaier på motoren blir det verre..... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Tror noe sånt fulgte med en universalwire jeg kjøpte til sykkelsakene en gang. Det finner jeg i garasjen, takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Du får investere i en Garmin Astro. (Gps sporing beregnet for jakthunder.). Kan jo ikke slippe unna med 30 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 (redigert) Jeg monterte nettopp dødmannsknapp på en gammel 4hk Johnson. Ingen problem bortsett fra at jeg gamblet på at det var NC-kontakt i stoppknappen som var der fra før, så ved første forsøk seriekoblet jeg dødmannsknapp med stoppknapp. som førte til at dødmannssnoren måtte være på plass for å få stoppet motoren. Litt motsatt av tiltenkt virkemåte:) Redigert 13.Mai.2013 av Kal-El (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Du får investere i en Garmin Astro. (Gps sporing beregnet for jakthunder.). Kan jo ikke slippe unna med 30 kroner. mAIS på telefonene til ungene må da gjøre jobben ;-) Finnes det tilsvarende løsninger som Marinetraffic som kan brukes litt mer "løselig" som feks for å holde et øye med hvor ungene oppholder seg? Tenker da når de feks er ute i båt, ikke ellers. Jeg monterte nettopp dødmannsknapp på en gammel 4hk Johnson. Ingen problem bortsett fra at jeg gamblet på at det var NC-kontakt i stoppknappen som var der fra før, så ved første forsøk seriekoblet jeg dødmannsknapp med stoppknapp. som førte til at dødmannssnoren måtte være på plass for å få stoppet motoren. Litt motsatt av tiltenkt virkemåte:) Hehe. Passet dødmannsknappen i hullet til stoppbryteren eller måtte det borring osv til? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Den originale stoppknappen sitter i gasshåndtaket, så jeg borret et nytt hull i chassiset og PARALLELLKOBLET til slutt med den eksisterende stoppknappen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.