Jump to content

Ettermontere dødmannsknapp på eldre 5hk Mariner.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ah, endelig et båtprosjekt som ikke koster skjorta, det var jo bra :-)

En annen ting. Gummijolla går som et olja lyn med mine 100kg oppi + stor bensintank og 5 hesteren. Men med gps så gikk det vist ikke mer enn 11-12 knop allikevel... :-). Tenkte jeg skulle gjøre det så enkelt som å slakke på gasswiren eller justere på en justerskrue ved forgasseren, en slags arm ved forgasseren som wiren står på slik at de ikke får gitt full gass. Trenger vel ikke å gjøre det mer komplisert enn det?

Problemet er at om de først glir opp på plan så fyker det jo avgårde uansett..

Greie unger men hva som skjer når de tilfeldigvis runder en odde.... tør ikke å la ungene dra for langt på oppdagelsesferd uten motor i gummibåt, er jo håpløst å ro hvis det blåser.

Jeg monterte nettopp dødmannsknapp på en gammel 4hk Johnson. Ingen problem bortsett fra at jeg gamblet på at det var NC-kontakt i stoppknappen som var der fra før, så ved første forsøk seriekoblet jeg dødmannsknapp med stoppknapp. som førte til at dødmannssnoren måtte være på plass for å få stoppet motoren. Litt motsatt av tiltenkt virkemåte:)

Redigert av Kal-El (see edit history)
Guest Avmønstret#

Du får investere i en Garmin Astro. (Gps sporing beregnet for jakthunder.). :wink: Kan jo ikke slippe unna med 30 kroner. :wink:

mAIS på telefonene til ungene må da gjøre jobben ;-)

Finnes det tilsvarende løsninger som Marinetraffic som kan brukes litt mer "løselig" som feks for å holde et øye med hvor ungene oppholder seg? Tenker da når de feks er ute i båt, ikke ellers.

Jeg monterte nettopp dødmannsknapp på en gammel 4hk Johnson. Ingen problem bortsett fra at jeg gamblet på at det var NC-kontakt i stoppknappen som var der fra før, så ved første forsøk seriekoblet jeg dødmannsknapp med stoppknapp. som førte til at dødmannssnoren måtte være på plass for å få stoppet motoren. Litt motsatt av tiltenkt virkemåte:)

Hehe. Passet dødmannsknappen i hullet til stoppbryteren eller måtte det borring osv til?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...