Jump to content

Kostnad ved montering av dieselgenset


Enzo

Recommended Posts

Vi har funnet ut at vi vil ha dieselgenerator for å dekke vårt strømforbruk på vår neste båt som vi tenker å seile på langtur med. Båt håper vi å få handlet iløpet av sommeren men de vi tenker på har somregel ikke generator.

 

Er det noen som har montert disse små på 3-4000W. Hva betalte du for hele pakka inkl montering. Er dette noe man monterer selv ?

Link to post

Helt avhengig av hvilken type du velger. Mener Viknes, VIksund etc. tar rundt 100 tkr for sin utførelse levert som tilleggsutstyr til båtene som ny men det er ordentlige greier.

 

Blir en viss forskjell på en Cummins Onan, Mastervolt Whisper etc. jamført med en generator kjøpt på nærmeste Mekk-sjappe. Selve monteringen dreier seg vel stort sett om tilkopling til/mot batteri/styringspanel, kjølevannstilførsel/avløp samt dieselsystem. Ofte er originalt leverte systemer fra båtbygger installert med Halyard eksossystem osv.

 

Om dette er mulig å montere selv avhenger nok av kvalifikasjoner og teknisk innsikt. En original tiltenkt marinegenerator leveres sannsynligvis med en skikkelig installasjonsinstruks.

Link to post

Hvis du skal ha en proff montering, er det ganske mye jobb å montere disse skikkelige generatorene.

Men som med alt annet avhenger det litt av kvalitetskravene dine.

 

Man kan gjøre det på enkleste måte og sikkert være strålende fornøyd, men noen folk er mer kresne og vil ha det på stell.

Disse generatorene er ganske tunge, så du må nok ha kran, eller truck.

Videre må du ha sjøvannsinntak med filter. Våteksos med lyddemper, vannfelle,og tilslutt vannseperator hvis du vil ha det ganske lydløst.

Den siste slipper vann ut under vannlinja ,og gassen ut over for å forhindre bobling og sildring.

 

Du må ha stigrør i dieseltank og montere filter som jordes til jorplate under båt. Gen. skal også jordes i denne .

 

Du må montere motorlabber eller kanskje støpe opp feste til hele saken.

 

Samt eget startbatt til dette, for å sikre start, samt forhindre at du klusser til ladingen fra hovedmotor hvis gen. har dynamo.

 

Da må du også ha hovedbryter på 12 v og hovedsikring til 220v . Kanskje du vil ha automatvender slik at strømmen ordner seg selv om du skulle plugge i landstrøm når gen sviver.

Det er altså mange forhold å tenke på, og jeg vil si du må ha en stor verktøykasse for å ordne dette selv.

 

Det er altså en hel sjau. Og jeg brukte nok 25 timer på en komplett installasjon med alt verktøy tilgjengelig og kunnskapene på plass. Jeg har kanskje montert 50-60 slike systemer.

 

Sjekk hva som følger med på kjøpet , slik at du ikke får en 10000kr uventet kostnad i ettertid.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post

Kostnadene avhenger nok også mye av hvor enkelt det er å komme til :sweat: ! Tror installasjonen i vår båt må ha vært forholdsvis kostbar siden det er utrolig trangt der, men jeg tviler ikke ett sekund på hva som er å foretrekke på ny båt. Generatoren er utrolig kjekk å ha. Vi er kjempeglade for at den fulgte med båten vår. Det er deilig å kunne bruke så mye strøm en vil uten å bry seg om forbruket, bare kjøre generatoren en halvtime eller time ekstra hvis en har sløst mye strøm. Den siste tiden har vi pleid å ha den stående i intervallmodus slik at den går hver dag mellom kl. 14 og 16 på ettermiddagen. Vanligvis når vi ikke er underveis pleier vi ikke å være ombord i dette tidsrommet. Dermed plages verken vi (eller nabo) av støyen og når vi seiler går alt av seg selv slik av ti ikke engang trenger å trykke på en eneste knapp for å ha nok strøm ombord. Når vi er underveis er støyen fra vind og sjø i cockpit såpass at det overgår generatoren (glemte å slå den av et par ganger over atlanteren..) Har også vært suverent her i USA siden vi ikke har 110v system ombord (og forvøvrig kjemper med nebb og klør for å unngå gjestehavnene som gjerne koster 2-5 USD per fot). Eneste du må huske å ta med i budsjettet er en skikkelig batteribank (min 6-700 amp) og en kraftig combi-inverter (som lader med minst 100 amp). Vips 30000+++ ekstra :clap: Da har du plenty 220v i kontaktene bestandig og får dessuten utnyttet generatoren maksimalt når du først må kjøre den. Vi lader ca. 240 amp på 2 timer, men har også en ekstra lader som kan gi 50 ekstra i timen hvis ønskelig (den har vi aldri brukt, men lot den stå igjen som et ekstra suplement eller hvis den fantastiske combi-inverteren fra victron skulle finne på å svikte (lite trolig). Vi har også 2x60 amp solcellepaneler. Som du sikkert kjenner til er vi ikke noe fornøyd med denne investeringen i etterkant. Utrolig kostbart for å spare oss for 15 min generator hver dag. Skulle heller brukt de pengene på en ekstra dieseltank siden franskmennene glemte å installere dieseltank i båten vår... På neste (store) båt kommer jeg ikke til å kaste bort penger på fancy ladesystemer, solpaneler o.li. Da går alle båtkronene på generator og combi (i neste omgang). Når det gjelder de minste generatorene generelt så er i hvert fall min erfaring så langt (og pratet tilfeldigvis med en nabo-båt fra Canada senest i dag som hadde samme erfaringen) at de minste generatorene blir vel sårbare. Sensorfeil oppstår lett (de kan heldigvis bypasses :cool: ), de er forholdsvis sårbare på dieselkvaliteten (eks. den karibiske dieselen ble ikke alltid tatt like godt imot) og det er begrenset hvor stillegående/vibrasjonsfri en klarer å få en knøttliten, 1-sylindret moped-dieselmotor til å gå på 3000 rpm. Jeg går for 4-4,5 kw fra Northern light eller Kohler neste gang hvis plass (og økonomi) tillater. Stor forskjell når en får en liten 2-sylindret dieselmotor som klarer seg på 1500 rpm og jobber uanstrengt på 3,5 kw belastning... :yesnod:

Link to post

Kvalitativ montering (inkl generator på 3-4 kw og alt du trenger av utstyr) av en generator av høy kvalitet tror jeg kommer på ca 50. Verftsmontert koster en Whisper 3,5/Fischer Panda 4 ca 150.000 norske fra Najad og HR.

Jeg har spekket opp en 3 sylindret 1500 rpm modell i vår "tenkte" båt. Jeg har 1 sylindra Whisper i dag - og den knatrer ganske mye. Ulempen med stort el verk er at det tar større plass, veier litt mer og at det kanskje vil gå litt for mye på lav belastning. Men jeg foretrekker det fremfor mye støy 2 timer om dagen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg samler opp B´liten. Har et 9Kw Kohler, og kjører 2 timer hver annen dag når vi ligger i uthavn. Da lader jeg opp egen batteribank fra 60 til 80%, varmer eget varmtvannet og lader/varmer varmtvann for nabobåter. Blir vel litt belastning ut av det?<br />Motoren er en 1500RPM, 3 cyl. Yanmar med Helyard separator.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vekten ser ut, uansett, til å ligge rundt 100 kg. Reduksjon i turtall til det halve, gir 100 % vektøking, sånn omtrent, med ca. halve effekten på generatoren.

 

Vårt maksuttak på 6 kW er mye mer enn nok. Vi har aldri brukt mer enn omlag halvparten.

 

Jeg har, under de siste par utstillingene hos HR, snakket med generatorleverandører. Hensikten er å bytte ut vårt eldgamle generatorsett Mase Mariner. Men det knegger og går på 3000 rpm og kan gi 6 kW kontinuerlig. Ny installasjon med to-sylindret motor, 4- til 5 kW uttak gir kanskje en vektbesparelse på 10 kg. Prisen på et slikt nytt aggeregat (3000 rpm) ligger på rundt omkring SEK 70 000 over disk. Så kommer alt man bør/må ha i tillegg. Og da blir prisen rundt SEK 100 000. Disse generatorselgerene blir gjerne litt lange i geipen når jeg piller tilbudene deres fra hverandre. Arealmessig blir et nytt aggeregat kanskje 10- til 15 cm kortere enn det jeg har nå, men bredden blir den samme. Hvis man vil ha et aggeregat som senker turtallet ved lavt strømuttak, så kommer det en frekvensomformer i tillegg. Denne er tung (trafo) og koster borti et halvt aggeregat. Litt flåsete presentert. Men nå er det et par år siden sist gang jeg sjekket markedet. Man skal være klar over at over de siste 20 årene så har aggeregatprisene gått kraftig nedover. Mulig at trenden fortsetter.

Link to post

Mitt lille mase aggregat veier bare 65 kg, og er beskjedent i størrelse. Durer inne, men er veldig godt lydisolert på eksos siden. Eksosen er knapt hørbar ute, og den støyen som kommer er motorstøy via luftekanalene og skrogsiden. Koster vel ca 65' pluss tilleggsdeler, men jeg ser fra tid til annen demo og utstillingsutgaver til omlag 50'. Men mitt gir kun 1800 W kontinuerlig.

Link to post

 

.. På neste (store) båt kommer jeg ikke til å kaste bort penger på fancy ladesystemer, solpaneler o.li. Da går alle båtkronene på generator og combi (i neste omgang).

 

 

og det er begrenset hvor stillegående/vibrasjonsfri en klarer å få en knøttliten, 1-sylindret moped-dieselmotor til å gå på 3000 rpm. Jeg går for 4-4,5 kw fra Northern light eller Kohler neste gang :

Kjenner jo din båt og opplegget og liker opplegget med generator, vi tenker likt der.

Vi kommer mest sannsynlig å droppe det meste av vind/slepegen solceller osv og få for generator nå. Det hadde økt Comforten veldig og spart oss for turer i havn og motortimer til lading.

 

Men disse 1500omr generatorene, de er blir svintunge i forhold til båtstørrelsen vår.

Synes ikke ditt aggregat bråker mye.

Link to post

 

Men disse 1500omr generatorene, de er blir svintunge i forhold til båtstørrelsen vår.

Vel, mitt veier 310kg med støyskjerming

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Og da kan du sammenligne med mitt Mase som veier ca. 100 kg med støykasse. 2-sylindret Ruggerini på 3000 rpm og 6 kW kontinuerlig last. Men merk at jeg, med vanlig komfyr på 220 V, egentlig hadde greid meg med halvparten av energien som aggeregatet mitt leverer.

 

REM: For å kjøre belasting så burde du kanskje plugge inn noen vifteovner en gang i året og la aggeregatet få lastet seg en fire timers tid. Det gjør jeg for at Ruggerini'en min ikke skal sote ned. Abefalingen kommer fra Mase-mekanikeren. Deretter bytter jeg olje på motoren.

Link to post

Ikke undervuder effekten av å få 230 V ombord :-)

 

Vår erfaring med 3 kw agregat er at man feks ikke kan støvsuge samtidig som man lader. Det er jo et enkelt regnestykke - man ser hvor mange watt som man vil bruke - og det er peaken som betyr noe. Lading hos oss er 100 A, dvs at på bulk tar den ca 75% av kapasiteten til agregatet. Om man da skal både lade og kjøre watermaker samtidig kommer man kort med 3 kw agregat. Vi kommer unna med powersharing i Mastervolt systemet - men det er fortsatt klar begrensning på hva vi kan bruke samtidig.

 

En 220V watermaker har en startstrøm på 8-10 kw. Man kan installere softstart som drar ned peaken til 4-5kw. Derfor konkluderte jeg ganske rast med å ha 12/24V watermaker i stedet. Mer plukk - men vi sliter med å komme opp i 8-10 kw startstrøm.

 

100 kg fra eller til på et agregat tror jeg ikke utgjør den store forskjellen i vekt - da får vi heller be admiralinnene våre begrense seg litt andre steder :eed:

Link to post

Men med en kombi så vil jo denne legge på 1500-2000w på de 3000 fra generatoren den korte tiden expressomaskinen eller støvsugeren ellerhva det er som går.

Det skumle er at vi også vurderer vaskemaskin om vi finner en som er fornuftig mtp plass og kapasitetskombinasjon.

 

Watermaker om/når det kommer inn i bildet det finner vi ut av, spectra har en som går på 12V og ikke trekker alverdens

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Mulig ett litt teit spørsmål men hvorfor bruker man ikke bensinaggregat ombord? Man får ett kanonbra Honda aggregat som leverer 6,5 kw maks, for rundt 40 lapper. Den har eco throttle, elstart, eget batteri med lader, fjernstart, mye automatisk start greier.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sendt fra min kule Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

 

 

Link to post

Men med en kombi så vil jo denne legge på 1500-2000w på de 3000 fra generatoren den korte tiden expressomaskinen eller støvsugeren ellerhva det er som går.

Det skumle er at vi også vurderer vaskemaskin om vi finner en som er fornuftig mtp plass og kapasitetskombinasjon.

 

Watermaker om/når det kommer inn i bildet det finner vi ut av, spectra har en som går på 12V og ikke trekker alverdens

Nja, funker ikke helt slik i praksis er min erfaing :smiley: Power sharing baserer seg på at du stiller inn maks antall A du har tilgang til, også reduserer laderen forbruket sitt. Når vi kjører agregat er det maks 13A, uansett om vi kjører power sharing eller ikke. Noen invertere - feks fra Whisper takler en peak på 2x normalen. Har du en 4 kw inverter så takler den 8kw i 5 sekunder. Men det drar jo godt på batteriene å dra ut så mye strøm på kort tid.

 

Og hva om du vil lade, vaske tøy og lage vann samtidig.... derfor har jeg gått opp ett hakk fra 3 til 6 kw i min spekk :-) Fordi jeg vet av erfaring at når vi først har 220V ombord så blir det mye styr om vi skal kun bruke en ting av gangen. Feks i dag kan vi ikke lage varmtvann via 220V samtidig som vi lager mat aktivt med to kokeplater.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

 

Fordi jeg vet av erfaring at når vi først har 220V ombord så blir det mye styr om vi skal kun bruke en ting av gangen. Feks i dag kan vi ikke lage varmtvann via 220V samtidig som vi lager mat aktivt med to kokeplater.

Har du agregat, inverter og en passelig dimensjonert batteribank ombord vil alle framtidige investeringer av elektriske hjelpemidler basere seg på 230V........... garantert.

 

Føyd til: ...og skal du leve et sorgløst liv med 230V holder det ikke med kun generator, du må i tillegg ha inverter og batteripakke tilpasset forbruket. Må du fyre agregatet hver gang du skal ha deg en kaffekopp erter du snart på deg hele båthavna og alle rundt deg.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei,

 

Har en liten Mase 2.6I. Denne er designet for maks kontinuerlig 1.8 KVA. Jeg har ganske enkelt kjøpt inn en trådløs fjernkontroll med 3 brytere(Ser ut som timere) Da er det slik at alle kontakter i båten, samt en batterilader står på hele tiden. Så har jeg bryter på VV tank på hovedlader og på vifteovnkontakten. Skal vaffelpressa eller hårføner igang må man sjekke fjernkontrollen først. Her er det en fin liten bryter som heter all off. Enkelt system som selv alle i familien enkelt kan bruke.

Link to post

Enig i at utfordringene med vekt og størrelse kan være aktuelle hvis en går for en 1500 rpm variant i stedet, men har en plass ser jeg ingen grunn til å la være... Komfortforskjellen er kjempestor og en slipper mye billigere unna alle problemene de 1 sylindrede mopeddieselmotorene er utsatt for. Det er knøttsmå, superkompakte motorer som overhodet ikke er laget for å vare i lengden. Naboen vår hadde drøyt 1000 timer på sin 3,5 kw fra 2009 og allerede bestilt ny generator som skal installeres nå. Det hadde visst vært en mareritt etter ca. 700 timers drift og etter hvert svært kostbart. Vi har også møtt andre båter som har måttet overhalt både topplokk og honet sylindervegger, oljelekkasjer, byttet/utkoplet sensorer/startmotor og byttet generatordelen lenge før generatorene har rukket på runde 1000 timer. Samtlige av disse var av velkjente merker (bl.a. mastervolt, Fisher panda og Mase), men ikke mer enn maks 5 år gamle og kun gått noen stakkars 100 timer. Slike problemer har jeg aldri hørt om på litt større 1500 rpm varianter og når en i tillegg får en helt annen komfort ombord drar jeg gjerne ombord de 100 kiloene ekstra. Det er klart at 100 kg ekstra kan være uheldig for en båt på 10 tonn, men med mindre vi prater ren regatta maskin tror jeg ikke du vil merke noen forskjell! vi plukket opp 300 kg ekstra med batterier for noen dager siden. Kan ikke si vi merker noen verdens forskjell på båten som allerede når vi dro fra Norge veide 3 tonn mer enn når vi overtok den. I dag seilte vi forøvrig drøyt 100 mil på snaut 13 timer :smiley: Vi har heldigvis ikke hatt noe problemer med generatoren vår de siste månedene, men trenger ikke å være fagmann for å forstå at dette er skjøre saker.... tom madamen kommenterer av og til at det høres ut som stakkaren ikke har det helt bra :giggle: Vi er grundige på vedlikeholdet, men med kun en liter smøreolje som i tillegg brukes til å kjøle motoren sier det seg selv at den må skiftes ganske hyppig for å ikke finne på noe tull... Jeg tror forøvrig støynivået på generatoren vår er veldig bra sammenliknet med andre jeg har vært borti. vår har i tillegg til separator og orginalkapslingen et ekstra tjukt lag med blymatter rundt. Usikker på om det er orginalt fra fabrikk eller noe forrige eier har fått laget til. De er i hvertfall ganske tunge saker og utvilsomt ganske effektivt :clap:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...