Jump to content

Bankelyd i kad 43 etter service med nye dyser og ventiljustering


monte carlo

Recommended Posts

Trenger litt tips her. satte båten inn på service hos mitt lokale VP verksted for årlig service på søstrene i kjelleren Kad 43 p. De mente at jeg burde ta en dysesjekk siden de mente motoren gikk ujevnt på tomgang. Så ble gjort. Byttet like gjerne alle dysene siden 2 spisser var dårlig og et par andre i grense land. Dertil påfølgende ventiljustering. De startet opp og konstatrete en vibrasjon. En komp test avslørte at en hylse på syl 4 hadde blitt med opp og at det rant kjølevæske i sylinderen. Nuvel motoren ble tappet ned og rengjort og ny hylse montert og startet igjen. Denne gangen en bankelyd fra "Inni" motoren. Nå går spekulasjonene her hva dette kan være? VP gutta vil ta ut motoren og åpne den.. :smash: .siden de mistenker et krysslager på et stempel har røket..Jeg synes dette er veldig merkelig siden den bankelyden der er jeg 100% sikker på ikke var der da jeg kjørte båten dit. Siste jeg gjorde før service var å kjøre motorene enkeltvis med åpne luker for å høre og se etter ting jeg ville de skulle se på under servicen.

Kan jo nevne at olje trykk er ok, ingen utblåsning i toppen el lignende. Gode forslag fra gutta med diesel i blodet mottas.

Redigert av monte carlo (see edit history)

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Hva har tatt skade av vannet dieseldahl? Skal vel godt gjøres at at jeg får noe på de mht regningen?Mitt argument på at dette har oppstått under servicen var at også de skulle hørt denne banke lyden når de varmkjørte motorene før oljebytte... Noe de ikke gjorde.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Ingen vits å gå i skyttergrava før du trenger det. Om de har klart å trekke hylsa med påfølgende vannlekkasje, og det nå er skade på samme sylinder, så vet de nok utmerket godt at det er på grunn av det de har oversett ved montering av overhalte brennstoffventiler og det ubestridte faktum at vann ikke lar seg komprimere.

 

Dette med risiko for lekkasje rundt hylsa etter trekking av brennstoffventiler er så velkjent at det må være en miss fra verkstedets side at de ikke har sjekka dette før oppstart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kompis med en KAD43, som plutselig fikk en helt jæv** bankelyd. Ujevnt og fælt. Det var en av støtstengene/noe til vippearmene på kammen som hadde "hoppet" ut. Elendig forklaring , I know :-). Fikset på 15 minutter av Vallø motor i Tønsberg. jeg var helt siker på at den ferien var kjørt for han, men neida. funket fint etter dette i flere år..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Støtstenger mm kan være skyld i dette, men klarer ikke helt se sammenhengen mellom servicen og den feilen. Er vel mest tilbøyelig til å tro dette skyldes vannet som som nevnt ovenfor som ikke lar seg komprimere.

Takk for gode innspill, føler meg litt maktesløs i denne saken og kaldsvetter noe voldsomt med tanke på den regninga der... :worry:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Støtstengene overfører bevegelsene fra kamakslingen til vippearmene som besørger åpning av ventilene. Du har jo fått justert ventilene, slik at det kan ha skjedd noe her.

 

Dersom ulyden er fra samme motor som hadde kjølevannslekkasje kan også skader på råde, kryssbolt o.l være årsaken. Jeg ville ha spilt ballen over til verkstedet, og dersom skaden skyldes det arbeidet de tidligere har gjort ville jeg ha forlanget at de tar kostnadene selv. Men som Bavaria 32 er inne på, sjekk vippetøyet først da dette er en veldig enkel sak sammenlignet med å løfte ut motoren.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Støtstengene overfører bevegelsene fra kamakslingen til vippearmene som besørger åpning av ventilene. Du har jo fått justert ventilene, slik at det kan ha skjedd noe her.

 

Dersom ulyden er fra samme motor som hadde kjølevannslekkasje kan også skader på råde, kryssbolt o.l være årsaken. Jeg ville ha spilt ballen over til verkstedet, og dersom skaden skyldes det arbeidet de tidligere har gjort ville jeg ha forlanget at de tar kostnadene selv. Men som Bavaria 32 er inne på, sjekk vippetøyet først da dette er en veldig enkel sak sammenlignet med å løfte ut motoren.

Det gjelder samme motor som de har byttet dyser på ja Brigg..Det er vel samme vinklingen som jeg har tenkt meg, men da må jeg vel stå i verkstedet å observere når motor åpnes.... Blir lett lurt her merker jeg.

 

Eller en kan ha vært uheldig og det har skjedd noke med ei dyse når dei blei overtalte. Forferdelig bankelyd når det inntreffer, kan minne om kraftig lagerbank i motor.

De har gått over alle dysene en gang til, og påstår at det skal vøære iorden. har kryss sjekket stempler etc uten å bli noe klokere.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Hmm tror dette blir en tøff kamp, ville ikke høre i de retningene jeg antydet engang.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Vi får se hva morgendagen bringer. :sweat: . Frykter råde mm. det som er mest ergelig merker jeg er at store deler av sesongen ryker nå... :thumbsdown: Heldigvis greit å få ut motoren fra båten, lett å komme til og greit å løfte den ut av akterdekk.



"Skru aldrig på ein motor som er i orden" Gammelt Jungelord

Vi har vel ikke skrudd så mye unødvendig her?service og dyse justering er vel strengt tatt ikke unødvendig skruing....

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest opp og ned her flere ganger og kan ikke få dette til at du skal koste dette. Motoren har ikke prøvd å komprimere vann før du leverte den fra deg til servise som jeg leser her. De har gjort en feil.

 

Hadde ikke gitt meg på dette gitt, men sesongen blir vel ødelagt pga. venting.....valgets kval....... De har all makt!

 

Gud så glad jeg er for at jeg skrur å ordner helt selv.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest opp og ned her flere ganger og kan ikke få dette til at du skal koste dette. Motoren har ikke prøvd å komprimere vann før du leverte den fra deg til servise som jeg leser her. De har gjort en feil.

 

Hadde ikke gitt meg på dette gitt, men sesongen blir vel ødelagt pga. venting.....valgets kval....... De har all makt!

 

Gud så glad jeg er for at jeg skrur å ordner helt selv.

Sånn ser vel de fleste på den saken, og ja skulle ønske jeg hadde både plass og stå og tid til å skru selv...Dette er desverre ikke første gangen jeg har dårlige erfaringer med mekanikkere..Som regel så må jeg som er snekker fortelle disse fagarbeiderene hva som er feil og komme med hint for å få de på riktig spor...Ifjor ble jeg fakturert 6000,- for at de hadde tenkt på hva som kunne være feil med styringa mi..Jeg utbedret det selv på 2 timer. byttet servo og en bolt...(betalte selvfølgelig ikke)

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

VIKTIG: Send allerede i dag en mail til verkstedet hvor du høflig men bestemt gir din versjon av hendelsesforløpet, hva du hørte før og etter, referat fra smatale så langt og at de tar ansvar dersom dette viser seg å være en følgeskade.

Uten slike "fotspor" står du langt svakere i en evt tvist - da blir det ord mot ord.

Ved enhver senere samtale bekrefer du innholdet skriftlig i etterkant.

Men husk å formulere deg slik at dere forblir venner - og - det kan jo være noe heelt annet!

Lykke til

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

VIKTIG: Send allerede i dag en mail til verkstedet hvor du høflig men bestemt gir din versjon av hendelsesforløpet, hva du hørte før og etter, referat fra smatale så langt og at de tar ansvar dersom dette viser seg å være en følgeskade.

Uten slike "fotspor" står du langt svakere i en evt tvist - da blir det ord mot ord.

Ved enhver senere samtale bekrefer du innholdet skriftlig i etterkant.

Men husk å formulere deg slik at dere forblir venner - og - det kan jo være noe heelt annet!

Lykke til

Mail med oppsummering av all komunikasjon og hendelser er oversendt der jeg bare ber om en bekreftelse på at dette er en skade de dekker samtidig som jeg ber om et møte der vi avtaler litt datoer for utbedring etc

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Kankje en smule tidlig å be om slik bekreftelse, de vil nok ned i motoren og fastslå årsaken først. Men da har du ihvertfall sendt et tydelig signal om hva du forventer :yesnod:

mulig.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Få hvertfall svart på hvitt at de hadde ut dysene, så var hylsa deformert og kjølvann rant ned i sylinderen.

Så anmod om at de utreder dette da bankelyden ikke var der før service og dysejobben.

Nekter de (sikkert), så setter du i gang prosessen på egen hånd (og informerer verkstedet at du får dette utredet).

 

Viser det seg da at bankelyden skyldes råde, lager eller annet på bakgrunn av vann i sylinderen (som de forårsaket), så hadde jeg kjørt de hardt, og gjerne rettens vei.

Sørg for og ha alt dokumentert underveis og gi de mulighet til og rydde opp (alt skriftelig før, under og etter).

 

Ellers må jeg si at jeg bare blir mer drittlei og skuffet for hver dag (og båt jeg ser) som går hvor disse slendriannene av noen "fagfolk" har vært på ferde.... Gjelder også merkeverksteder og "de beste gutta i fjorden". Spesielt når det gjelder all-inklusive vinterlagring og "full service". Regninger er de dog stort sett veldig flinke til og skrive...

 

Disse gutta skal være jæ... glad at de ikke blir ettergått i sømmene av de fleste av kundene sine eller båtpressen. Da hadde de raknet som en strikkegenser.

 

Beklager generaliseringen, men i forhold til det jeg har sett med egne øyne gjennom mange år, gjelder dette dessverre de fleste i varierende grad.

 

Selvgjort er velgjort!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Disse gutta skal være jæ... glad at de ikke blir ettergått i sømmene av de fleste av kundene sine eller båtpressen. Da hadde de raknet som en strikkegenser.

 

Beklager generaliseringen, men i forhold til det jeg har sett med egne øyne gjennom mange år, gjelder dette dessverre de fleste i varierende grad. Selvgjort er velgjort!

 

Vil bare si at det der er du ikke alene om å mene, rett å slett trist hvor mange det er som ikke jobben alvorlig. Om det er slendrian eller mangel på kunnskap... hvem vet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...