Jump to content

Bankelyd i kad 43 etter service med nye dyser og ventiljustering


monte carlo

Recommended Posts

Hvis en tar ut dysene for skifting eller repp så bør ikke motoren stå særlig lenge før de settes på plass igjen , dette for å unngå at stemplene ruster fast og kan river løs foringer eller andre skader.

Om den blir stående noen uker uten dyser så må det til føres olje i syllindrene.

 

En vis risiko er det ved alle repprasjoner , verkstedene er bare ansvarlige når de har utført grov uaktsomhet , så det lønner seg sjelden å bruke mye tid penger på å prøve å bevise at de har vært grovt uaktsom.

Link to post
Share on other sites

En vis risiko er det ved alle repprasjoner , verkstedene er bare ansvarlige når de har utført grov uaktsomhet , så det lønner seg sjelden å bruke mye tid penger på å prøve å bevise at de har vært grovt uaktsom.

 

Nå er ikke jeg jurist, men at det finnes et lovverk som gjelder for innbyggere og næringsdrivende i kongeriket det har jeg fått med meg. I denne sammenhengen vil Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere være relevant. Noen utdrag fra denne loven:

 

§ 17. Når foreligger mangel.

(1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side.

(2) Mangel foreligger selv om tjenesteyteren bare har påtatt seg å utføre tjenesten provisorisk, så bra som mulig eller med liknende forbehold, og resultatet er vesentlig dårligere enn forbrukeren etter prisen og forholdene ellers måtte vente.

 

§ 21. Forbrukerens krav ved mangler.

(1) Ved mangel kan forbrukeren

(a) holde betalingen tilbake etter § 23, (b) kreve mangelen rettet etter § 24, eller om mangelen ikke rettes, kreve prisavslag etter § 25 eller heve avtalen etter § 26, og © kreve erstatning etter § 28.

 

 

§ 24. Retting av mangel.

(1) Forbrukeren kan kreve at tjenesteyteren retter mangel ved tjenesten når det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for tjenesteyteren.

(2) Selv om forbrukeren ikke krever det, kan tjenesteyteren rette mangel når det kan skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg arbeidet.

(3) Retting skal skje innen rimelig tid etter at forbrukeren har klaget over mangelen og gitt tjenesteyteren mulighet for å rette.

(4) Retting skjer for tjenesteyterens rekning. Tjenesteyteren kan likevel kreve pristillegg for arbeid og materialer som ikke omfattes av prisen og som ville vært nødvendig selv om tjenesten hadde blitt utført uten mangel fra først av.

 

 

 

Jeg kan ikke se at det kreves noen form for uaktsomhet for at verkstedet skal bli ansvarlig. Legg spesielt merke til § 24 4. ledd.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

De står fritt til og frasi seg jobber de ikke takler.... Jeg hadde ikke akseptert at de tar seg betalt for og ødelegge motoren min. Men det er kanskje bare meg....

Jeg har ikke sagt de ikke takler jobben, det er vel heller sansynlig at det har gått litt fort i svingene kanskje. mulig dette ordner seg.

 

Hvis en tar ut dysene for skifting eller repp så bør ikke motoren stå særlig lenge før de settes på plass igjen , dette for å unngå at stemplene ruster fast og kan river løs foringer eller andre skader.

Om den blir stående noen uker uten dyser så må det til føres olje i syllindrene.

 

En vis risiko er det ved alle repprasjoner , verkstedene er bare ansvarlige når de har utført grov uaktsomhet , så det lønner seg sjelden å bruke mye tid penger på å prøve å bevise at de har vært grovt uaktsom.

Dysene har ikke hvert ute mange dagene så det tror jeg ikke er årsaken. når det gjelder uaktsomhet så er det vel ikke det det er snakk om. Jeg er selv håndverker og det er nå en gang slik at når det er menesker som utfører et arbeid så hender det vi gjør feil, Da blir vi banket i hode av den håndverkerloven som Brigg presnterte et utvalg fra. Det det handler om er vel heller evnen til å erkjenne at her var vi litt uheldig og dette må vi ordne opp. Som jeg skrev over mulig dette ordner seg greit rent økonomisk, men båtløs er jeg like f...... :sad:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto ikke helt grovt uaktsom, hvordan skal man definere det i denne sammenhengen? Er det totalprisen på skaden? Er det en lærling som har fått en oppgave han/hun ikke takler? Er arbeidet gjort i fylla?

 

Som nevnt her, vi mennesker som gjør feil en gang i blandt. Da er det fint med tabbeforsikring og bruke den istedenfor å tro at man er smartere enn kunden sin og legger regninga i fanget på han.

Link to post
Share on other sites

Grov uaktsom er når en burde forstått at det som ble gjort ikke kunne gå bra .

Uaktsom er fx når en skrur av en bolt som sitter litt godt , med rustløser og/eller varme kunne det kanskje godt bra og hele jobben kanskje kostet 5-6 tusen kroner mindre og da blir det ofte en diskusjon om hvem som skal betale for det oppståtte ekstra timeforbruket pga noen vil kalle en naturlig hendelse mens andre vil si skjedde pga slurv.

Tabbe er når en er uheldig og ødelegger noe fx motoren faller i gulvet og ødelegges , slikt dekkes av verkstedet /forsikring , mens de to andre eksemplene ikke gjør det , det går ikke å forsikre seg for dårlig utført jobb.

Link to post
Share on other sites

Som OFTEST kommer man lengst med en dialog. Ikke ved å hisse seg opp og høvle av verkstedet etter noter. Det er allerede nevnt at dette er bare folk som av og til gjør feil.

 

Jeg ville antydet min teori om at noe i stempel/rådesystemet kan ha blitt ødelagt som følge av vannlekasjen og eniges om at neste trinn nå er å åpne motoren for å få kontrollert dette, fortrinnsvis sammen med eier. Om det konstateres skade på råde/stempel vil vel helst verkstedet ta en betydelig del av regningen allerhelst hele. Dette kan man isåfall ta til forliksrådet gjennom den dokumentasjonen du besitter så langt når den tid kommer. Men ikke gjør den feilen å gå direkte i skyttergraven først. Det vil ikke bli godt mottatt.

 

Husk at om reparasjonen havner på 30 tkr. på regning koster den allerhelst ikke verkstedet mer enn 8-10 tkr i deler og selvkost arbeidstid. Det er i avansen på delene samt arbeidstiden at den største delen av fakturaen havner. Det er derfor STORE muligheter for gode forlik i slike saker selv om verkstedene ikke nødvendigvis er villige til å ta hele regningen i første omgang. Det kommer litt an på hvor klart skyldsforholdet er i den aktuelle saken.

Link to post
Share on other sites

Enig i at diplomati er å foretrekke.

 

Hensikten min med å vise til den aktuelle loven er at vi som forbrukere ofte har sterke rettigheter slik at det ikke er nødvendig å stå med lua i hånda når man skal diskutere en slik sak med verktedet. Jeg overaskes ofte av hvor lite disse rettighetene er kjent runt om, også her på baatplassen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Rettighetene er nok svært gode i Norge men derfra til å PÅVISE at verkstedet har gjort feil og evt. føre dette gjennom en rettsinstans er ikke alle forunt.

 

Stort sett er det jo saker som går mot fagfolk som kjenner det arbeidsstykket som er utført bedre en en ordinær lekmann OG ikke minst, de vet nok ganske sikkert hvilke evt. tabber de har gjort underveis og kan dermed dekke seg opp rimelig godt mot dette.

 

Det er nok det største problemet her. Det er langt fra alt man får vite som ordinær kunde. Spesielt ikke om ting har skåret seg underveis.

 

Start med en god dialog men følg opp med ører og øyne i nakken når motoren skal eksamineres og omfanget/årsaken konstateres. Ofte faller brikkene da på plass av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Enig, og kan du være tilstede- så forlang at du skal være tilstede (eventuelt) med egen fagperson når motoren plukkes opp. I 'proffbransjen' er det ganske vanlig at man stiller med egne folk når maskineri skal plukkes fra hverandre og man ha misstanke om at ikke alt er slik det burde være. I profesjonelle forhold har man ikke forbrukervern. Og så har vi med fotoapparat og dokumenterer etter hvert som jobben skrider frem. Personlig har jeg til og med notert bruk av verktøy, om det er egnet, hvor vant mekanikerene virker til å være i bruk av verktøy, måleutstyr, prosedyrer etc. Og det har oppdragsgiver tjent bra på. Og i en evetuell tvist vil slik dokumentasjon være gull verd.

Link to post
Share on other sites

Hei Monte carlo

 

Vist dem har merket at det kom vann på stempelet pga av kobbarhylsen blei trekt opp samtidigt som injectoren, så rekner eg med at mekanikerene som har skrudd på motoren din har sugd opp igjen vannet som kom på stempelet og tappet ned frostvæsken på motoren og byttet kobbarhylse.

 

Vist dem hadde brukt riktig spesialverktøy i fra volvo ville ikkje dette skjedd da dem mest sansynlig har brukt slagtærs for å få ut injectorene da dette går fortere. Spesial verktøyet til volvo er ein tærs som man montere på kobbarhylsen så den presses ned mens injectoren tærses opp med "gjengestang og mutter".

 

Vist verkstedet ditt har oppdaget vann på stemplene før oppstart, vil ikkje stemplene ha tatt skade av dette

 

Eg trur mer på feiljusterte ventiler,støtstang som ikkje ligger riktig i sporet sitt, evt knekt justeringskrue eller mutter

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

 

Vist verkstedet ditt har oppdaget vann på stemplene før oppstart, vil ikkje stemplene ha tatt skade av dette

 

Eg trur mer på feiljusterte ventiler,støtstang som ikkje ligger riktig i sporet sitt, evt knekt justeringskrue eller mutter

 

 

Mulig at det ikke er pensum lenger, at det skal tørnes for hånd et par runder, for å sjekke at alt kjennes bra ut

 

etter alle inngrep, så slipper en dyre havarier.

Tørne for hånd bør en gjøre hvis motoren har stått en stund, billig forsikring mot vann slag,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her går det sakte fremover...Nå påstår de plutselig at det aldri har kommet vann i noen sylinder...Hvem vet. :confused: Men da er spørsmålet igjen.. Kan det være injektorene som forårsaker bankelyd? Nå vil de gå over en gang til og bytte hylser før de tar ut motoren..Siden de påstår at det nå Ikke har hvert noe vann i syl tenker jeg at det muligens kan være feil åpningstrykk på dysene? Det vil jo gi bankelyd?Eller?

Bankelyden høres svakt på tomgang og er ganske markant spes ved turtallsfall. Hva sier dieselguruene her?



Her går det sakte fremover...Nå påstår de plutselig at det aldri har kommet vann i noen sylinder...Hvem vet. :confused: Men da er spørsmålet igjen.. Kan det være injektorene som forårsaker bankelyd? Nå vil de gå over en gang til og bytte hylser før de tar ut motoren..Siden de påstår at det nå Ikke har hvert noe vann i syl tenker jeg at det muligens kan være feil åpningstrykk på dysene? Det vil jo gi bankelyd?Eller?

Bankelyden høres svakt på tomgang og er ganske markant spes ved turtallsfall. Hva sier dieselguruene her?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Har hatt nesten nøyaktig samme opplevelse på en tidligere båt; Hadde hatt dysene ute til sjekk og justering i forbindelse med en motoroverhaling. Etter ca 1 times kjøretur med nyoverhalt motor, oppstår en aldeles enerverende, metallisk lyd under gange. Både på tomgang og turtall. En bekjent mekaniker hørte lyden og var helt sikker på at dette var rådebank og at de nye rådelagrene hadde skjært seg ved oppstart av tørr" motor. Jeg åpnet motoren igjen og byttet rådelagrene, så ingen feil og skrudde alt sammen. Fortsatt samme lyd. Etter mange frustrerende kveldstimer med feilsøking oppdaget jeg ved en tilfeldighet ved lufting av dieselsystemet at bankelyden ble borte da jeg løsnet mutter på dieselrøret på en av dysene under gange! Det viste seg at en av dysene hadde "hengt seg opp" og forårsaket såkalt dysebank. Jeg fikk tak i en brukt dyse fra en tilsvarende motor, startet opp, og alt fungerte!

 

TIPS: Løsne mutteren på dieselrøret på dysene, en etter en, og se om lyden blir borte. Dette tar 5 min, og verdt å sjekke før du gjør mer.

 

 

Link to post
Share on other sites

hmm. mener de sa de hadde prøvd dette, men sjekker..takk for tips. Nå har jo jeg foresten byttet alle dysene så det skal vel godt gjøres at en ny dyse henger..

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Selv nye ting kan "ikke fungere" :-)

En uheldig fyr her på forumet byttet 2 turboer uten forventet effektøkning. Etter nesten et år med sjekkker og testing og gud vet hva, viste det seg at den ene nye var defekt..

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En liten oppdatering..Nå har de snart sjekket alt mellom himmel og jord som ikke krever åpning av motor..Det verste med hele greia no er at det går så sakte...kostnadene er jo en bekymring, men at båten står der og forfaller er nesten verre. De startet denne uken, 14 dager etter at de sa de skulle starte..Gjør noe helt annet enn avtalt...osv. Båten står no ved siden av andre båter som blir spylt av bunnstoff. dette er overalt på båten min no. blått, rødt og svart bunnstoff på dekk og skuteside i skjønn forening. Dekket ser ikke ut etter at den lå på sjøen og ble brukt av mekanikkerene som flytebrygge for å komme til andre båter..tilogmed fotspor på solcellepanelet..,fortøyningstauene mine er borte, en stor fender etc.en lanterne er knust..Frustrert , forbanna og skikkelig lei av hele greia...Vurderer å kjøpe en kajakk hver til alle i familien og et knapptelt fra forsvarets reservelager..

Jeg er i byggebransjen og hadde vi behandlet annenmanns eiendom så respektløst som dette hadde vi hvert fast innslag på TV2 hjelper deg hver uke..

Redigert av monte carlo (see edit history)

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Trodde det var normal praksis å tappe ned kjølevannet før dysetrekking når det finnes mulighet for at hylsene kan følge med! Tar jo 2 minutter!! Håper det løser seg på en enkel og smidig måte for deg!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Trodde det var normal praksis å tappe ned kjølevannet før dysetrekking når det finnes mulighet for at hylsene kan følge med! Tar jo 2 minutter!! Håper det løser seg på en enkel og smidig måte for deg!

Er vel litt sent for at dette kan kalles smidig desverre, de tappet nok ned og fyllte opp igjen for testkjøring...Båten har stått der no siden 29/4..

 

( nå skal jeg tøyse litt, selv om situasjonene høres ganske ugrei ut)

 

Har du sett etter om det ikke sitter en forglemt, innelåst, østauropeisk mekaniker i et skott, som banker og vil ut?

He he...De har sikkert sjekket det også for å utelukke at de har skyld idette.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heey... No har de alt satt inn igjen motoren min!!! Det må jeg si :thumbsup: . Spent på test kjøringa i morgen... :pray: tok bare 3mnd :eek::eek::eek:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...