Jump to content

Nytt seiltøy

Enzo

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg Henry Lloyd-klær før novemberseilas fra Oslo til Bergen i fjor. Temperaturene lå stort sett mellom 0 og 5 grader, til dels et ufyselig vær, og klærne gjorde jobben, god og tørr hele tida. Sjøl kjøpte jeg dem på salg for halv pris, og jeg har sett flere forhandlere ha tilbud på dette merket, nå, sist hos Seilmaker Iversen i Bergen.

• 4 måneder senere...

Gammal tråd.

Har fått brukt dette GILLsettet (OS1 jakke med OS2 bukse) litt siden jeg kjøpte det, er vel seilt et partre tusen mil med det i alt fra knallsol og vindstille til over 30ms og piskende regn. Jeg synes kragen til tider er litt i største laget når det er lite vind og sol, føler jeg ikke får luft :smiley: mens når han der oppe løsner litt på snøret og slipper løs reng og vind da er kragen perfekt, jeg klarer å få det veldig vanntett. Buksen er lett og lettbøyelig og samtidig holder den meg tørr selv om jeg setter meg i vann og da gjør den jobben.

Så gjenstår det bare å se om jeg mener det samme om 10000mil.

Har og dårlig erfaring med HH og Lalizas tøy, kunn tett en svert begrenset stund, og da er det ikke noe hjelp i at det var billig. Kaldt å sitte blaut på havet!

Har noen prøvd andre av SAIL-TUV's merker, f. eks. Imhoff?

Har hatt Imhoff jakke og bukse siden juniornordisk på Tromøya i 2009. Det er godt brukt, men holder godt tett for meg enda.

Ble impulskjøpt da det gamle tøyet mitt ikke holdt mål, og fikk ilddåp. Har siden vært på sjøspeiderleir og diverse andre (seil)turer, og som har blitt brukt av jollepappa på tidlige og sene regattaer i følgebåt.

Om SailTuv er i nærheten neste gang jeg skal kjøpe tøy, er det ikke umulig at det blir tøy derfra neste gang også.

// faj

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Har og dårlig erfaring med HH og Lalizas tøy, kunn tett en svert begrenset stund, og da er det ikke noe hjelp i at det var billig. Kaldt å sitte blaut på havet!

Har noen prøvd andre av SAIL-TUV's merker, f. eks. Imhoff?

Kjøpte Imhoff for noen år siden. Den beste utgaven. Ikke helt fornøyd. Nå er det ofte litt vanskelig å vurdere vanntetthet, siden man ofte kler seg godt i dårlig vær, og ender opp med å svette en del i kryss og med vinsjarbeid. Hvor mye av fukten er egen svette og hva er fuktgjennomtrenging? Uansett synes jeg Imhoff-utstyret blir veldig vått og tungt etter en tid.

Er det noen som har seiltøy hvor vannet preller skikkelig av, og hvor vekten ikke er betydelig økt etter en regndag?

Ser ut som jeg i alle fall må prøve å få re-impregnert...

Redigert av Lucky Strike (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Gammel tråd. Var ute og gikk tur på bena ned til båten i dag. Knallvær, nullføre med tungt sludd fra nord. Hadde på meg en vanlig 'vanntett jakke', og en topp superbukse fra Westcoast Swedish Sailingwear. Vannet rant tvers gjennom buksa, gjorde dongeribuksa under søkkvåt slik at vannet rant ned i skoene. Bare som en advarsel om man skulle komme til å velge et kvalitetsprodukt fra Westcoast. Dette settet er for så vidt noe vi fikk noe rimeligere i og med at de første settene vi kjøpte blåste regnet tvers gjennom. Disse nye settene skulle være en oppgradering. Ser fancy ut, men lekker like mye. Offshore bruker vi regnsett i noe plastgreier som sikkert ikke koster mer enn en hundring. Som utmerker seg med å være tett for vann utenfra.

Seilte Svalbard-Jan Mayen-Island for ett par år siden. Det beste tøyet får du fra noen som selger yrkesbekledning. Du er topp kledd for under tusenlappen, hvis en ser bort fra skotøy. Her må du ha noe som puster. Ellers, selvfølgelig ull underst, og sydvest på hodet. Det andre er bare keiserens nye klær.

Det var etterhvert latterlige priser på g-Max butikkene også. Det var 70% i uke nummer to av salget. 50% i uke 1. Tror det var i august. Handlet 2 hele musto mpx dresser og en ekstra hpx-bukse til husstanden samt 4-5 dresser til andre medlemmer her på forumet. -hyllene var fulle her i byen.

Så det kan lønne seg å vente, bruke det man har, og kjøpe på salg. Jeg hadde faktisk ikke tatt meg rå til å handle på fullpris.

Redigert av Eureka (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...