Bjørn Løvjomås Startet 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2013 Hei Jeg har bestemt meg for å kjøpe VHF med AIS mottaker. Foreløpig har jeg funnet 4 eksemplarer, hvilke av disse anbefaler du, og hvorfor? http://www.seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-47_202/standard-horizon-gx-p-2223 http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-stasjonaer/hoecom-ro4800-radio-ocean-dsc-vhf-med-ais.aspx http://www.altibat.no/utstyr/item/lowrance-vhf-med-ais-mottaker http://www.seasea.no/Instrument/VHF_Kikare_H%C3%A5llare/VHF/VHF_M-TECH_MT-550_AIS Kom gjerne med anbefalinger på antenne til disse apparatene og Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
largo Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Hvorfor ikke Simrad RS35? Skal du koble til plotter støtter den NMEA2000, og den støtter også trådløst håndsett. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Sailor. Inte billigast men troligen det bästa du kan hitta Hei Jeg har bestemt meg for å kjøpe VHF med AIS mottaker. Foreløpig har jeg funnet 4 eksemplarer, hvilke av disse anbefaler du, og hvorfor? http://www.seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-47_202/standard-horizon-gx-p-2223 http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-stasjonaer/hoecom-ro4800-radio-ocean-dsc-vhf-med-ais.aspx http://www.altibat.no/utstyr/item/lowrance-vhf-med-ais-mottaker http://www.seasea.no/Instrument/VHF_Kikare_H%C3%A5llare/VHF/VHF_M-TECH_MT-550_AIS Kom gjerne med anbefalinger på antenne til disse apparatene og Comrod. Tillverkas i Norge. dubbelt så dyr som de vanliga men 4 gånger. Kombinerar du detta med Sailor och riktiga kablar så ångrar du dig aldrig och får många bekymmersfria år Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Har selv en Standard Horizon koblet mot en Raymarin på loftet, og mot en SSD nede med Open cpn kartprogram, funker kanon.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Det er planen å koble til bærbar pc med opencpn Dermed blir dette hovedløsningen ombord. Mens en gammel Raytheon cl70 blir backup. Jeg håper jo at jeg skal klare å få ais visning inn på opencpn Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Framtia Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Synes du skal vurdere en transponder, mange fordeler og ikke så veldig mye dyrere. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frivakt Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Jeg installerte M-Tech MT 550 AIS for et år siden. Den har fungert fint både i installasjon og bruk. Eneste minus er lyden. Jeg vurderer å kjøpe en ekstern høyttaler til den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Denne vil eg følge med interesse Vurderer også vhf med ais opp mot pc med openCpn, men er usikker på løsning med egen transponder vs vhf. Må jo være enklere med innebygget, og sikkert bedre rekkevidde ? Men da får vi sikkert berre ta i mot signal, eller finnes vhf som også sender ais? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
eivindch Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Har Standard Horizon 2100, laptop PC som plotter, OpenCPN og kart fra NV Verlag. Fungerer strålende. GPS'en er en enkel, billig håndholdt Garmin med egetkonstruert feste. Praktisk å slippe ekstra antenne, og med antennen i mastetoppen blir jo rekkevidden brukbar. Og som de fleste har jeg ingen erfaring med andre radioer enn min egen. Det er kanskje andre radioer som hadde kommet bedre ut i uavhengige tester (skjønt jeg har mine tvil). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Jeg har hørt flere nevne det som gib skriver ang dårlig lyd. Den er billig. Men jeg tenker at lyden er viktig. Sailor syntes jeg ble dyr Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Kjenner jeg trekkes mot standard horizon. Håper jeg kan få støtte å hjelp til å koble Pc og gps til etterhvert. Men først må teorien til Src bestås. Til uka. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Da var teorien i boks. Fikk avlegge prøve hos skipperen. com. Svært hyggelig fyr. Anbefales på det varmeste.. så et spørsmål til ekspertene her inne.. kan jeg kjøpe utstyr å montere med en gang. Eller hvordan funker det der med konsesjon? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Popeye70 Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 så et spørsmål til ekspertene her inne.. kan jeg kjøpe utstyr å montere med en gang. Eller hvordan funker det der med konsesjon? Kjøp og monter av hjertens lyst. Du kan eie en VHF uten å ha lisens, men du har ikke lov å bruke den før lisensen er på plass. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Er det forretningen der en kjøper utstyret som søker om konsesjon? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Ja de kan gjøre det for deg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 (redigert) Glimrende, da tror jeg det blir tur til Maritim i morgen.. http://www.maritim.no/sikkerhet/vhf-ais/standard-horizon-vhf-gx2100e-stasjonar-m-ais Redigert 21.Mai.2013 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Der var den kommet i hus. Sendt registrering via nettet. De mente det var enklest på Maritim. Men hvordan blir mmsi nr programert? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Note to self.. les bruksanvisning. . ;-) fant det der. Men vil gjerne ha tips fra dere hvordan jeg kobler opp mot open cpn. Og pc. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
eivindch Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Slik har jeg gjort det. Du får se nøye på bruksanvisningen. Det er jo litt loddearbeid. Jeg har konsekvent brukt RS232-kontakter. Det gjør det litt mer fleksibelt dersom jeg skulle ønske f.eks. GPS-signaler fra en annen mottaker. Med 2xRS232/USB-kabelen fra www.cableworld.no får du 2 virtuelle serieporter gjennom 1 USB-kontakt på PC'en. Men du kan jo godt bruke 2 separate kabler. Husk 4800 bps for GPS-inngang i PC og 38400 for AIS-inngang. Jeg tror du blir fornøyd. Lykke til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Så bra. Denne skal jeg studere.. så mkommer jeg nok tilbake med mere spørsmål når jeg ikke helt forstår..:) Sikkert et dumt spørsmål, men jeg ser du har tegnet to kabler fra Gps. På min er det bare en kabel. har du splittet den? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Hvor bør antenne til Vhf plasseres. Så høyt som mulig, men er det noe jeg bør ta hensyn til. Hvis dere ser på bildet... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 I manual har eg lest at det skal være 1m fra radar til vhf antenne. Eg husker ikkje om det var manual til radar eller vhf.....trur det var radarmanual. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Ok. Takk Sæbø. Da må jeg revurdere plasseringen. Håpte jeg kunne festet den i toppen av masta. Men da er den bare 60 70 cm unna. . Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 (redigert) Tror ikke du vil merke noe med den plasseringenDden er jo litt høyere en domen .....får du støy på VHFèn bør du revurdereVille bekymret meg mere for en ledlampe i topplanternen din for de kan støye Redigert 26.Mai.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Godt poeng Laluna. Tar deg på ordet å prøver. Her er det glødepærer i lanternene. Så det går vel bra. Hadde nok ikke tenkt at led var noe prøblem. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.