Jump to content

Hvilken VHf med AIS mottaker anbefaler du?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Har lest gjennom hele tråden uten å bli noe klokere. Jeg monterer opp Raymarine e7D nå, og vil ha på plass registrert VHF med 2-kanals AIS-mottaker i samme slengen. Raymarine har ingen slik VHF, så jeg må kikke utenfor den bingen.

Hvorfor Sailor? Hvilken modell i så fall, og hvor handler man? Virker ikke som særlig mange fritidsbåtbutikker satser på dette merket i hvertfall.

Andre merker som er ramset opp, hvorfor vil er anbefale/ikke anbefale de ulike merkene? Hva ser jeg etter??

e7D har jo NMEA2000 og mere til. Er dette enklere å få opp og gå enn 0183 feks?

Jeg trenger en stasjonær modell med vanntett mikrofon med høyttaler som jeg kan henge på utsiden av luka.

I samme slengen, jeg vil ha antenne på pushpit. Der kan jeg ha antenne på 2,5 meter om så er, helt ute av veien. Jeg vil ha en antenne med solid sokkel og brakett, helst ikke plast. Jeg vil gjerne ha en sokkel hvor kabelen sitter fast, for mindre problemkilder over tid i saltvannsutsatt område. Forslag??

Litt senere....

Da har jeg hatt en hyggelig prat med folk i Søreidgren. De kan levere Sailor 6217, men det blir fort litt dyrt. Simrad RS35 har NMEA2000. Men hvorvidt dette er noen fordel framfor 0183 er jeg sannelig ikke klok på. Det jeg vet er at jeg fikk med kabel til e7D med nettopp NMEA0183, så den skal kunne koples rett på en VHF med 0183, feks Høcom RO4800. Mens for tilknytning til andre VHF med 2000 så må det kjøpes dingsebomser for en tusenlapp til. Hvis ikke Simrad'en også kan benytte 0183 så blir altså merkost for Simrad vs Høcom hele 2.000,-. Er det noe å vinne på det? Radioen blir montert oppunder dekk så displayets størrelse betyr nada.

Fremdeles ikke helt klok på dette her altså...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Simrad RS35 kan selvsagt også kobles opp via NMEA 183. Jeg foretrekker NMEA 2000 siden dette gir en mer robust kobling. Nå slapp jeg unna å bygge opp et NMEA 2000 nettverk bare for RS35 da jeg allerede hadde et NMEA 2000 nettverk med 14 noder.

Hvis du ikke trenger trådløst håndsett sparer du en del kroner på å kjøpe Lowrance Link-8 i stedet for Simrad RS35. Borsett i fra design på frontpanel og mulighet for trådløst håndsett er de to modellene identiske.

Mjøsservice ga meg et greit tilbud på begge enheter. Så nå ligger det klart for meg for henting over helgen, 1 stk Lowrance Link-8 med NMEA2000 starterkit m.m. Så får jeg nå se da, om jeg er så jålete at jeg heller vil ha Simrad'en når jeg får se de begge to...

Av antenner så går jeg sannsynligvis for en løsning fra Watski: Seamaster PRO 2,5 meter: http://www.watski.no/VHF-antenne-11M13

-Setter denne på en solid antennemast på hekken, så den kommer temmelig høyt opp... Setter på en ICE-antenne der etterhvert også, og kanskje et solcellepanel?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

OK!

Jeg har min gamle autopilot, ST2000+, som skal koples til plotteren. Den går på 0183. Tilgi meg for et dumt spørsmål, men... Kan man ha tilkoplet både 0183-enheter til plotteren samtidig som "resten" står i et 2000-nettverk?

Har ikke de nye c- og e-displayene egen NMEA0183-inngang, så du kan koble autopiloten rett i displayet? I så fall trenger du ingen overganger eller annet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 2 uker senere...

Slik har jeg gjort det. Du får se nøye på bruksanvisningen. Det er jo litt loddearbeid. Jeg har konsekvent brukt RS232-kontakter. Det gjør det litt mer fleksibelt dersom jeg skulle ønske f.eks. GPS-signaler fra en annen mottaker. Med 2xRS232/USB-kabelen fra www.cableworld.no får du 2 virtuelle serieporter gjennom 1 USB-kontakt på PC'en. Men du kan jo godt bruke 2 separate kabler. Husk 4800 bps for GPS-inngang i PC og 38400 for AIS-inngang. Jeg tror du blir fornøyd. Lykke til.

Eivind

koblinger.jpg

Holder på med disse koblingene nå. Hvilke ledninger må jeg bruke inn på pc? jeg skal skaffe en slik kabel med to stk rs232 kontakter. så har jeg en overgang fra Rs 232 til usb liggende.. på VHF så er det jo en brun AIS ledning og en felles grønn jording. Men på hvilke kontakter kobler jeg disse inn i RS 232 kontakten?

Endelig ble det Bobåt

Jeg ser ikke hvorfor du må kjøre sløyfen fra GPS til PC. Uten å kjenne SH2100 videre, vil de fleste VHF/AIS-mottagere kunne videreformidle NMEA GPS setningene slik at de multiplekses inn sammen med AIS signalene, og PCen får dem.

Hvis du ikke regner med å måtte ha fleksibiliteten, kan du droppe vel også droppe RS232 mellom GPS og SH2100.

Jeg ville gjort følgende, som gir en enkel og robust oppkobling:

1) Koble GPS direkte til NMEA/GPS inn på SH 2100 (pass på riktig pluss og jors/minusledning),ved enten lodding eller gjerne Scotchlock-type koblinger.

2) På AIS ut fra SH2100 lodder du som vist på tegningen brun ledning (+) på pinne nr 2 på RS232 kontakten og grønn (jord) på pinne nr 5.

Still USB-serieporten inn på 38,4kbs, og koble det hele sammen. Sjekk også at SH2100 er innstillt på 38,4 kbs på AIS ut, og at den er konfigurert for RS232 (og ikke RS422). Fest kontaktene og prøv systemet.

Jeg trodde det gikk frem av tegningen (selv om jeg ser at jeg har glemt å sette numrene på pluggene fra GPS til PC). På en 9-pins RS232 plugg er standard positivt signal på pinne 2 og "jord" på pinne 5. Dette gjelder også AIS-inngangen på PC fra radioen. Den grønne må du koble til både pinne 5 på pluggen fra GPS til radio og til pinne 5 på pluggen fra radio til PC, mens den blå kobles fra "positiv" utgang fra GPS til pinne 2 på inngangen til radio. Signalene fra GPS må dessuten deles mellom radio og PC. (Jeg håper jeg klarte å holde tungen rett i munnen mens jeg skrev).

Eivind

Kaptein Klein! Jeg tror ikke dette virke med 2100-radioen (har du lest bruksanvisningen?). Det er ingen multiplexer-mulighet på den såvidt jeg har forstått. Jeg tror det er derfor de utviklet modell GX2150 til erstatning for GX2100. Den er, såvidt jeg vet foreløpig ikke tilgjengelig i Europa. GX2100 tror jeg er tatt av markedet i USA.

Eivind

Du har rett. Sjekket bruksanvisningen nå. SH 2100 videreformidler tilsyenelande ikke GPS-setningene som GLL, osv., mens andre VHF'er som Radio Ocean (Høcom) gjør det. Da må man koble opp som vist på tegningen. Beklager en litt for rask slutning der. GX2150 ble utviklet for bl.a. å kunne ta imot NMEA inn på 38,4 kbs, men SH har visstnok ikke søkt om lisens for denne i Europa, og kommer neppe hit.

• 1 år senere...

Generelt vil jeg si at man ikke bør velge en VHF med AIS mottaker. Man bør anskaffe seg en AIS for å forbedre sikkerheten og da bør man anskaffe seg en AIS class B transponder. D.v.s en AIS som både sender og mottar. Da vil de større fartøyene også seg deg som er "liten" og muligens ikke viser radar ekko på deres radar. Med en VHF som har innebygd AIS mottaker sender du ikke ut noe informasjon og du mottar bare AIS data fra de større fartøyene. Min anbefaling er å anskaffe en VHF med DSC samt en seperat AIS class B transponder. I en nødsituasjon er det også til stor fordel å ha en AIS sender. Da kan hovedredningsentralen se AIS ikonet på sin skjerm, redningskjøyten ser AIS symbolet på sin kartmaskin og de ser mye raskere hvor man befinner seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...